Utanför detaljplanerat område så det var bara att köra på sade bygglovsnämnden. Taket var svart från början när huset byggdes 1990, och är nu svart igen.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
S s97danl skrev:
Utanför detaljplanerat område så det var bara att köra på sade bygglovsnämnden. Taket var svart från början när huset byggdes 1990, och är nu svart igen.
Vilken tur! Vår kommun hade krävt bygglov för ändrad fasad och mur...
 
Klar ute i trädgården så här långt och kan inte göra så mycket mer före installationen av bergvärmen.

Grävd schakt för kulvert nära husvägg med fyllt grus och rör som sticker upp ur marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kulverten till garaget har jag återfyllt över så långt der går.

Trädgård med nyligen återfylld kulvert och grävd schakt för bergvärmeinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
Efter omläggning av köksgolv var det dags för tröskel till hallen. Köpte färdiglackad ek 120x1000x9. Fick använda mallen för att passa in den i karmen och för att vara första försöket gick det bra.
Däremot behövde dörren kapas 5 mm. Alternativet att lossa karm och höja den gick bort.
 
  • Nyinstallerad färdiglackad ektröskel anpassad till dörrkarmen mellan köksgolv och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad ektröskel vid dörröppning mellan kök och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anpassning av färdiglackad eklister med såg och mall för tröskelinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fremax och 9 till
  • Laddar…
Fått nya bänkskivan på plats i tvättstugan. Var skeptisk till svart först. Men det blev faktiskt väldigt bra ihop med det grå och vita tycker jag :)
 
  • Ny svart bänkskiva monterad i en tvättstuga med gråa väggar och vita skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
s97danl och 6 till
  • Laddar…
Har kapat alla reglar till rätt längd till ytterväggarna, så har fått lite gjort idag också.

blir en utmaning att få det rakt dock.

Uppskurna reglar mot en vägg i en orenoverad vindsvåning med trägolv och träpanel i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
S
Börjat sortera tegelstenar och tvätta tegelstenarna med nya högtryckstvätten.
Sorterade och rengjorda gula tegelstenar i träbackar, med hink och skottkärra i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
Du är galnare än mig. Det måste vara massvis med sten? Jag hade 1000 att flytta :crysmile:
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
OestlundJ OestlundJ skrev:
Har kapat alla reglar till rätt längd till ytterväggarna, så har fått lite gjort idag också.

blir en utmaning att få det rakt dock.

[bild]
Trappan förvillade mig att tro att du hade snedtak i källaren vilket var konstigt för vem har snedtak i källaren egentligen.:crysmile:
 
  • Haha
OestlundJ
  • Laddar…
Fortsatt med frugans keramikverkstad. Golvet var lite svajigt och så blåste det rätt igenom springorna. Så först skruvades de gamla golvbrädorna fast i reglarna, sedan fick det bli vindpapp och ett lager råspont. Egentligen skulle jag lagt plywood men priset har gått upp och råspontsluckor i meterlängd hade jag liggandes på snickarbodsvinden.
Imorgon kanske det blir läggning av laminatgolvet.
Renovering av golv i keramikverkstad med ny lagd råspont och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat råspontgolv i en ljus keramikverkstad med verktyg på golvet och öppet fönster med utsikt mot grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat rum med råspontgolv och oisolerade väggar, en öppen dörr visar del av nästa rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
s97danl och 5 till
  • Laddar…
nikasp
Puh, har målat garaget och snart färdig med andra och sista fasaden för i år. De här två är i söder och väst så har lagt massor med tid på grundjobbet. Allt pilljobb gjort så bara yttre delen av vindskiva, triangeln alldeles högst upp (måste bygga om ställningen för att nå) och sen kommer nedre delen att gå i raketfart. Känns som år sen jag lossade trallen och låg på knä och fixade med grundning av ändträ osv.

Dålig ställningsdag idag. Gillar inte höjder så går och spänner mig lite omedvetet så är helt slut i huvudet. Ibland går det över efter 5-10 minuter men nu gick jag och fokuserade på fel saker, tänkte att jag inte ska ramla ner nästan fyra meter. Ensam om det? :D

Målningsarbete på en husfasad med ställning och stegar vid en träveranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
s97danl och 3 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Puh, har målat garaget och snart färdig med andra och sista fasaden för i år. De här två är i söder och väst så har lagt massor med tid på grundjobbet. Allt pilljobb gjort så bara yttre delen av vindskiva, triangeln alldeles högst upp (måste bygga om ställningen för att nå) och sen kommer nedre delen att gång raketfart. Känns som år sen jag lossade trallen och låg på knä och fixade med ändträ osv.

Dålig ställningsdag idag. Gillar inte höjder så går och spänner mig lite omedvetet så är helt slut i huvudet. Ibland går det över efter 5-10 minuter men nu gick jag och fokuserade på fel saker, tänkte att jag inte ska ramla ner nästan fyra meter. Ensam om det? :D

[bild]
Har du ställningen förankrad i fasaden? Om inte måste jag få rekommendera snedströvor ut från ställningens överdel till marken, det gör det hela mycket stadigare
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
F fribygg skrev:
Har du ställningen förankrad i fasaden? Om inte måste jag få rekommendera snedströvor ut från ställningens överdel till marken, det gör det hela mycket stadigare
Jo, den sitter med tre skruvöglor så är ganska stum men det är nåt nedärvt fel som gör att jag är skeptisk mot höjder. Har ändå hoppat bungyjump och lagt om tak härom året men vissa dagar är benen spaghetti…
 
Imorse åkte jag och grabben till Biltema och Jem&Fix för att fixa materialet inför dagens golvläggning i keramikverkstaden. När väl första raden var lagd (fick börja med att snedklyva 45 mm då det skiljer 90 mm i längd på båda väggarna) så flöt allt smidigt och det blev minimalt med spill och extrapaketet med golv plus ett till blev över så jag får åka tillbaks med dom någon kväll i veckan.

Pågående golvläggning med flera lagda keramikplattor, golvverktyg och en omonterad list vid sidan i ett trähöljt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylagda keramiska golvplattor i en ljus verkstadslokal med träväggar och ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerat laminatgolv i keramikverkstad med synliga första raden och skarvlägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 3 till
  • Laddar…
Hennke85 Hennke85 skrev:
Imorse åkte jag och grabben till Biltema och Jem&Fix för att fixa materialet inför dagens golvläggning i keramikverkstaden. När väl första raden var lagd (fick börja med att snedklyva 45 mm då det skiljer 90 mm i längd på båda väggarna) så flöt allt smidigt och det blev minimalt med spill och extrapaketet med golv plus ett till blev över så jag får åka tillbaks med dom någon kväll i veckan.

[bild] [bild] [bild]
Finns det någon anledning till att du inte la golvet ”längs med” rummet? Det är såklart en smaksak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.