Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Jag har försökt hitta när ungdomar 15-18 år tidigast kan få sin andra dos vaccin?

Letat bla på FHM sida utan att hitta något svar.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel. Den påbörjades i april och speglar alltså inte alls den smittan vi har nu med i stort sett bara Delta.
Var det väldigt svårt att förstå tabellen i rapporten?
Den är ju uppdelad på två tidsperioder.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
B b8q skrev:
Ursäkta, men jag förstår inte vad du försöker säga? :surprised:
Att har du nånsin sett en vetenskaplig studie över hälsan hos en homogen grupp människor, boendes i likvärdiga miljöer. Där jämförelsen utgår ifrån uppdelning av vaccinerade / ovaccinerade. ?

Hade det inte varit som att jämföra fakta med fakta?

P
Ulltand Ulltand skrev:
Ny studie. Risken för att avlida i Covid-19 är 11 ggr större för den som är ovaccinerad.

I grupper runt 50 år minskar alltså risken från 1% till 0,1 %

Forskningen är utförd före att delta var dominerande så jag tänker mig att riskökningen kanske bara är 5 ggr nu.

Men efter en tredje dos pfizer blir skyddet extremt bra då kan förhållandet mycket väl bli 20 ggr högre risk för ovaccinerade

""Unvaccinated people are 11 times more likely to die from COVID-19 than those who are fully vaccinated, new research has found, bolstering evidence that the inoculations continue to provide powerful protection, even against the delta variant.

""The latest studies from the Centers for Disease Control and Prevention released on Friday also found that vaccinated people were nearly five times less likely to get infected and 10 times less likely to get so sick they ended up in the hospital.

The CDC "looked at COVID-19 cases, hospitalizations and deaths in 13 states and offers further evidence of the power of vaccination," Dr. Rochelle Walensky, director of the CDC, said at a White House COVID-19 briefing on Friday.

"As we have shown, study after study, vaccination works," she added.""
Finns jämförelsen även på personer som aldrig nånsin erhållit vaccinering? Tror man med ”ovaccinerade” avser personer som har reguljärt vanligt förekommande vaccineringshistorik, men ej specifikt covidvaccin.

P Psykoppout skrev:
Att har du nånsin sett en vetenskaplig studie över hälsan hos en homogen grupp människor, boendes i likvärdiga miljöer. Där jämförelsen utgår ifrån uppdelning av vaccinerade / ovaccinerade. ?

Hade det inte varit som att jämföra fakta med fakta?
Nej, det finns nog inga homogena grupper på detta sätt, där en grupp är helt ovaccinerad och en annan fullt vaccinerad, där de i övrigt bor i helt likvärdiga miljöer och beter sig likvärdigt.

Alltså rätt onödigt att ens diskutera.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det lär ju vara en blandning som motsvarar hur det ser ut i de aktuella områdena. Har aldrig sett något om att vaccinering mot t.ex. mässling skulle påverka förloppet när man insjuknar i något annat och jag har också svårt att tänka mig hur det skulle fungera biologiskt. Har du några tankar om det?
Jag har råkat observera fenomenet hur vissa konsekvent valt bort all vaccinering från sina spädbarn och genom generationerna. Stor befolkningsgrupp i tysktalande länder verkar ha det så.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
P Psykoppout skrev:
Jag har råkat observera fenomenet hur vissa konsekvent valt bort all vaccinering från sina spädbarn och genom generationerna. Stor befolkningsgrupp i tysktalande länder verkar ha det så.
Jag tog bort det inlägg som du citerar eftersom jag tyckte det var onödigt efter b8q:s bra inlägg.

Nu har ju inte vacciner funnits i så många generationer. De barnvacciner som är vanliga idag var ju nya eller fanns inte när barnens föräldrar var små så det gäller ju bara typ 1-2 generationer som har kunnat slippa allvarliga sjukdomar genom att vara vaccinerade.

Antroposoferna i Järna brukar inte vaccinera sina barn och där blir det ju mässlingsutbrott lite då och då där det även förekommer mycket allvarligt sjuka barn med följdsjukdomar.

Men detta är en covidtråd.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Du tänker fel. Den påbörjades i april och speglar alltså inte alls den smittan vi har nu med i stort sett bara Delta.
Birgit litar nog bara på vad de skriver i studien. Visst har man tagit hänsyn till när deltavarianten tog över.
Two analysis periods, April 4–June 19 and June 20–July 17, were designated, based on weeks with <50% or ≥50% weighted prevalence of the SARS-CoV-2 Delta variant for the 13 jurisdictions.
Men man kanske gjorde det lite väl enkelt för sig när man satte gränsen för att Delta var dominant vid 50% andel.
Deras metod beskriver hur de tar hänsyn till att vacccinationsgraden ökar, men nämner inget om andelen icke-delta i andra perioden där delta är dominant. Min uppskattning är att delta utgör 70% i andra perioden, men var försumbar i första perioden. Hur mycket påverkas resultatet om ”delta-perioden” innehåller 30% icke-delta varianter?
Graf som visar ökningen av deltavariantens andel i SARS-CoV-2 sekvenser från april till juli 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

[Covid-19 data Explorer]

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tog bort det inlägg som du citerar eftersom jag tyckte det var onödigt efter b8q:s bra inlägg.

Nu har ju inte vacciner funnits i så många generationer. De barnvacciner som är vanliga idag var ju nya eller fanns inte när barnens föräldrar var små så det gäller ju bara typ 1-2 generationer som har kunnat slippa allvarliga sjukdomar genom att vara vaccinerade.

Antroposoferna i Järna brukar inte vaccinera sina barn och där blir det ju mässlingsutbrott lite då och då där det även förekommer mycket allvarligt sjuka barn med följdsjukdomar.

Men detta är en covidtråd.
Jag förstår. Jag tillför en fråga som är total vaccinfråga, inte endast covid. Och frågar öppet ifall någon läst rapport på jämförelse vax / icke vax.

BirgitS
P Psykoppout skrev:
Jag förstår. Jag tillför en fråga som är total vaccinfråga, inte endast covid. Och frågar öppet ifall någon läst rapport på jämförelse vax / icke vax.
De som vaccinerar sina barn mot mässling slipper risken att barnen får encefalit, vilket 2-5 av tusen mässlingssjuka får. Angående tysktalande områden kan du läsa de två sista styckena i artikeln: https://www.dagensmedicin.se/opinion/gastkronika/var-kommer-nasta-masslingsutbrott-ska-vi-sla-vad/
Trots då att man avstår vaccinering "i generationer" så får då de som insjuknar i mässling t.ex. lunginflammation och hjärninflammation. Kroppen har i övrigt ingen nytta av sådana sjukdomar. Vill du veta mer om det får du nog söka studier som har utförts där, t.ex. på schweiziska universitet.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nu faller bitarna på plats.. proletären… :crysmile:

Det är väl få som censurerat så mycket som kommunisterna…

[länk]
Du hajar ingenting. Va?

Eftersom jag tidigare beskylts för högervridning, tyckte jag att det var lite fyndigt att denna gång länka till Maoister istället. Funkade tydligen inte riktigt, för alla:D.

Staffans

• Haha
frasen_36
  • Laddar…
F
Ulltand Ulltand skrev:
Jag har försökt hitta när ungdomar 15-18 år tidigast kan få sin andra dos vaccin?

Letat bla på FHM sida utan att hitta något svar.

Säg till när du hittar att 15-åringar skall få sin första dos. Det är 16år som gäller.

Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Du hajar ingenting. Va?

Eftersom jag tidigare beskylts för högervridning, tyckte jag att det var lite fyndigt att denna gång länka till Maoister istället. Funkade tydligen inte riktigt, för alla:D.

Staffans
Jodå, jag ”hajar” att du ALLTID är motvalls. Det är din grej, vilket du visade i detta sammanhanget oxå…

Det har ett egenvärde för dig att vara en tvärvigg, det tog en stund innan jag förstod det fullt ut faktiskt. :)

• Gilla
-RB- och 4 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Jodå, jag ”hajar” att du ALLTID är motvalls. Det är din grej, vilket du visade i detta sammanhanget oxå…

Det har ett egenvärde för dig att vara en tvärvigg, det tog en stund innan jag förstod det fullt ut faktiskt. :)
Det är ett mysterium att det tog dig så lång tid att inse det faktiskt.

• Haha
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.