19 065 läst · 91 svar
19k läst
91 svar
Hög elförbrukning
Räknar du ut en medelförbrukning så blir det fråga om Wh/h eller W. W/h vidhåller jag är en meningslös enhet i normala fall. Det anger en förändringstakt av effekt.L lat skrev:
Intressant, tack för att du delar.john68 skrev:
Vi har alla olika "basförbrukning" beroende på levnadssätt och vilka "finesser" vi omger oss med.
Det intressanta är ju egentligen att se vad som konsumerar energin, och sedan ta beslut om det finns intresse, ekonomi, eller någon annan filosofi som gör att man förändrar någonting.
Jag tror också att TS kan slappna av.
Elförbrukningen kan variera ganska mycket i samma hus. Följande diagram visar vad jag hittat hos nätbolaget gällande mitt hus. Det är byggt på 60-talet som en sommarstuga. Det går att gissa utifrån förbrukningen att det började bebos permanent 1998. Jag flyttade in 2009. Några händelser känner jag till som kan förklara förändringar. 2007 murade förra ägaren en rörspis och började gissningsvis elda mer. 2008 tilläggsisolerades fasaden. 2011 installerade jag en luftvärmepump. 2018 började jag köra laddhybridbil. 2020 körde jag mycket mindre och eldade mer då jag jobbade mycket hemifrån. Men det är samma hus som under dessa 31 år varierat mellan 5500 och 21800 kWh per år. Visst kan man i högsta grad påverka sin elförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snyggt, tack för att du delar.A Avemo skrev:Elförbrukningen kan variera ganska mycket i samma hus. Följande diagram visar vad jag hittat hos nätbolaget gällande mitt hus. Det är byggt på 60-talet som en sommarstuga. Det går att gissa utifrån förbrukningen att det började bebos permanent 1998. Jag flyttade in 2009. Några händelser känner jag till som kan förklara förändringar. 2007 murade förra ägaren en rörspis och började gissningsvis elda mer. 2008 tilläggsisolerades fasaden. 2011 installerade jag en luftvärmepump. 2018 började jag köra laddhybridbil. 2020 körde jag mycket mindre och eldade mer då jag jobbade mycket hemifrån. Men det är samma hus som under dessa 31 år varierat mellan 5500 och 21800 kWh per år. Visst kan man i högsta grad påverka sin elförbrukning.
[bild]
Väldigt intressant med riktiga siffror.
Hej.B bengtandersson skrev:
Ok, tack för infon.
Men det låter ju ändå otroligt lågt, jag klarar inte det även om jag bara skulle ha kylskåpet igång.
Hur klarar du det med kyl/frys.
Tänker också på disk/tvätt?
Fjärrvärme utan vvb