A
Som alltid med liknande trådar bör man ju fråga, har grannen ett HÖNSHUS? :seenoevil::giggle:
 
  • Haha
  • Gilla
Mats och 18 till
  • Laddar…
A Angusmops skrev:
Ja där funderar jag på att ställa om och höja värmepumpe för att avlasta golvvärmen, borde väl ge lite resultat.
Stäng av golvvärmen, samt höj tempen på luft/luftaren, när det är kallt ute får du öka tempen på värmepumpen, räcker det sedan inte i något rum får du sätta på golvvärmen där.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Finns det vattenrör i båda uthusen är det väl inte mycket att välja på. Men det kostar ändå. Vill du använda spabadet så givetvis. Men det kostar ändå. Vill du maximera komforten genom att ha varma golv i större delen av huset så givetvis gör det. Men det kostar ändå. Med de förutsättningar du beskriver är jag inte säker på att elförbrukningen är orimligt hög även om den är hög.

När det gäller att tidsstyra golvvärmen är jag tveksam till hur stor effekt det får. Golvvärmen är så extremt trögreglerad att det inte hinner ändras så mycket på några timmar.

Det som går att fundera över är balansen mellan golvvärme och luftvärmepump. För att få större delen av värmen från luftvärmepumpen måste det ställas in på ett sådant sätt att det blir någon eller ett par grader varmare i rummet där värmepumpen sitter. Mät med en termometer. Är det lika varmt i hela huset så innebär det att merparten av värmen kommer ifrån golvvärmen. Inställningar för att minimera energiförbrukningen kommer att vara helt andra inställningar än de för att maximera komforten.

Vet du hur det ligger till med isolering i golvet? Är fönstren dragiga? Det är helt säkert möjligt för dig att minska elförbrukningen. Har du tur kan det ske genom att hitta den där prylen som ligger och drar ström i onödan. Men många gånger krävs det en ändring av ens vanor också.
Ja det finns en hel del att fundera på, golvet mot kallkällaren är ju inte superbra isolerat så givetvis går en del energi åt där med.
 
  • Gilla
m_jonas
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Som alltid med liknande trådar bör man ju fråga, har grannen ett HÖNSHUS? :seenoevil::giggle:
Haha man har ju faktiskt tänkt i dom banorna, dock inget hönshus i närheten :crysmile:
 
  • Gilla
Joakim Elfving
  • Laddar…
Har du egen vattenpump (utan backventil), jag hade så i mitt förra hus, med backventil monterad så sjönk förbrukningen en del.

Hur är det med ventilationsaggregat?
Elbatteri i ventilationen, som ligger och smygvärmer tilluften även när det inte behövs?
 
F Fjällgossen skrev:
Har du egen vattenpump (utan backventil), jag hade så i mitt förra hus, med backventil monterad så sjönk förbrukningen en del.

Hur är det med ventilationsaggregat?
Elbatteri i ventilationen, som ligger och smygvärmer tilluften även när det inte behövs?
Har kommunalt VA, har ju en pump nedgrävd på tomten från kommunen. Den slår till korta stunder ibland.

Nix, inget ventilationsaggregat
 
Köp en tångamperemeter.
Bryt strömmen och plocka av höljet på elcentralen.
Slå på strömmen och mät runt varje utgående kabel från varje säkring.
Du kan även köpa en elmätare som mäter över alla tre faser och montera den i elcentralen.
Inte så krångligt att leta på vad som förbrukar el.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Du kan även köpa en elmätare som mäter över alla tre faser och montera den i elcentralen.
Information om ström per fas får man i realtid från sin nätägares elmätare. Visst kan det vara lite krångligare om den inte sitter på samma ställe, men det är iallafall en bra början.
 
Två attefallare och ett spabad, klart det kostar. Har du även elektrisk golvvärme som används så kostar det energi.

Har du elbil som ska laddas?
 
Redigerat:
  • Gilla
ekstensgarden och 3 till
  • Laddar…
Måste vara golvvärmen. Bra start om ni sätter värmepumpen på 23 och golvvärmen på 21 då den ska bara vara på där värmepumpen inte når.

Sedan låter det som en utmärkt idé att isolera golvet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Spabad vintertid kan inte vara billigt om det är elvärmt.

Storlek på de båda attefallarna är inte nämnt, men gissningsvis drar deras underhållsvärme upp mot en handfull MWh/år.

En mkt grov uppskattning är att ett hus från 2000-t om 85 m2 inte borde dra mer än hälften av rapporterad förbrukning.
Om man jämför med energiförbrukning/år/m2 så ger 27 000 kWh/år ca 318 kWh/år/m2 vilket är högt över snittet för Sveriges befintliga byggnader som ligger i intervallet 122-162 kWh/år/m2, (enl https://www.villavarm.se/lagenergihus/energiberakningar/).
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tror spabadet är en stor bov i dramat. Om man kollar runt lite så återkommer ofta siffror på runt 4000 kWh/år när det kommer till uppskattad energiförbrukning för dessa.

Sen så är varmvatten i sörsta allmänhet svindyrt. Vår varmvattenberedare gör av med ca 3000 kWh/år och då är vi bara tre i hushållet och är väldigt sparsamma med varmvatten jämfört med gemene man. Långduschar och badkarsbad kostar fläsk.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Ett bra isolerat spabad kan man nog räkna runt 3000kwh/år. Är det ett enkalre spa med dålig isolering kan det säkert dra avsevärt mer än så. Det finns väldigt många dåligt isolerade. Att höja sänka spabadet ger nog inte så stor effekt om det inte går i sparläge långa perioder. Mao inte används ofta.
 
Fulkemisten
Har grannen höns?
 
  • Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jag har ett attefallshus byggt 2016 med luftvärmepump som enda värmekälla.
Attefallaren har egen elmätare i elcentralen. Under 4 år har jag i genomsnitt en förbrukning på 6000 kW/år. Min son bor där på sommaren när han inte säsongar i Svenska fjällen. Den har källare och loft.
Kör man med elvärme i ett enplans attefallshus får man nog räkna med 4-5000 kW/år.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.