D Derbyboy skrev:
Den där ser jäkligt proffsig ut!
Tackar! Har en förmåga att spåra ur och gå överstyr! Helarmerad och ett fälgkors som förstärkning - Alltid ett verktyg i gjutningar! - 70mm avloppsrör så det blir enkelt att byta kätting om sådär 5 år. Gjöt även in klackar så truck/traktor lättare kan hantera skiten!
13mm långlänkad kätting och en 120l boj - allt överstyr för cirka 700kg båt. :p
Idag gjordes ett dyk för att spana av botten och i veckan åker ett lokalt sjötransport bolag ut och fixar biffen!!
Träform med armeringsjärn och fälgkors redo för betonggjutning av båtförtöjningskloss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brygga med dykutrustning vid sjö, 120l boj i bakgrunden, skogsmark i horisonten.
Skapa konto
Betongblock med förstärkt fälgkors, ansluten långlänkad kätting och röd boj på marken, redo för båtförtöjning.
Skapa konto

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Hej, Denna ser smart ut! Hur byter du kätting om vikten står så som den gör nu? Fastän du har avloppsröret där.. Lär väl bli svårt att få stenen på kant när den väl grötat ner sig på botten? Eller är det jag som tänker helt fel nu?

tommib
Gissar att avloppsröret går som ett U genom stenen och att man bara drar fast den nya kättingen med en snabblänk i den gamla och drar.

Fiffig lösning måste jag säga.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Jahaa, se där ja.. Nu ser jag också andra änden som sticker ut.

tommib tommib skrev:
Gissar att avloppsröret går som ett U genom stenen och att man bara drar fast den nya kättingen med en snabblänk i den gamla och drar.

Fiffig lösning måste jag säga.
Precis så! Fäster den nya kättingen med nått i den gamla och drar igenom. Smutt system med tanke på att kättingen skall bytas ca vart 5’e år…
Avlopps U-et ligger under fälgkorset för extra armering!

tommib
Men du får dyka ser det ut som. Eller är det tänkt att lägga kättingen dubbelt hela vägen till bojen?

tommib tommib skrev:
Men du får dyka ser det ut som. Eller är det tänkt att lägga kättingen dubbelt hela vägen till bojen?
Dyker - Skulle kunna lägga den dubbelt och byta från ytan men med otaliga ”dykcertifikat” (tror det är typ 27 stycken :rolleyes:..) i ryggen så är det bara att hoppa i plurret!

lade den där galenskapen på hyllan när grabben tittade ut…

Redigerat:
  • Haha
tommib
  • Laddar…
F
slacker slacker skrev:
Idag gjordes ett dyk för att spana av botten och i veckan åker ett lokalt sjötransport bolag ut och fixar biffen!!
Bra att du gynnar lokala näringslivet! Så här såg det ut när jag tillverkade och sjösatte vår bojsten för 10 år sen. Sen dess har jag anlitat "Madelene" för att hantera bojstenar. Mycket enklare. Båtslipen kanske känns igen ;) Betongblandare på släpkärra bredvid hemgjord trälåda för att tillverka bojsten, utomhus.
Skapa konto
En person sjösätter en hemmagjord bojsten vid en båtslip med bil och verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
slacker
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Bra att du gynnar lokala näringslivet! Så här såg det ut när jag tillverkade och sjösatte vår bojsten för 10 år sen. Sen dess har jag anlitat "Madelene" för att hantera bojstenar. Mycket enklare. Båtslipen kanske känns igen ;)[bild] [bild]
Slipen känns igen - Setupen med blandare och formen på släpvagnen likaså! :rofl:
Mycket riktigt ”Madelene” som släppte vår sten på rätt plats!

Edit;

Jag var faktiskt ned för att kontrollera så han lagt den precciiiiiiis där jag ville då hela Björnholmens elförsörjning löper ca 5m från min bojsten. Han bommade stenen som jag ankrade fendern i med 50cm… 50cm!!! Galet precis att dunka ned 600+ kilo på 7m djup med den noggrannheten… (y)

Redigerat:
  • Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
slacker slacker skrev:
Jag var faktiskt ned för att kontrollera så han lagt den precciiiiiiis där jag ville då hela Björnholmens elförsörjning löper ca 5m från min bojsten. Han bommade stenen som jag ankrade fendern i med 50cm… 50cm!!! Galet precis att dunka ned 600+ kilo på 7m djup med den noggrannheten…
Lite avis där. Har inget dykcert för att kolla mina bojstenar. Däremot var jag med på båten när vi lyfte dem på plats. Passade då på att ringa min fru på jobbet som frågade vad jag gjorde. "Ute på sjön med Madde" svarade jag. Det blev tyst ett tag i luren :D:sweat:

• Haha
slacker
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Lite avis där. Har inget dykcert för att kolla mina bojstenar. Däremot var jag med på båten när vi lyfte dem på plats. Passade då på att ringa min fru på jobbet som frågade vad jag gjorde. "Ute på sjön med Madde" svarade jag. Det blev tyst ett tag i luren :D:sweat:
Låter som du har 10 bojar ute! =)
Känner du att du vill ha hjälp med att kontrollera/byta kättingar så får du väl säga till så kanske vi kan planera in något sådär "Grannar" sinsemellan. Bara skicka ett DM!

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F
slacker slacker skrev:
Låter som du har 10 bojar ute! =)
Tackar för erbjudande!
Faktiskt 4 bojstenar.
Men ingen boj :crysmile:
...och inte heller någon båt som behöver boj för närvarande men det kan ju ändras.

• Gilla
slacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.