89 729 läst · 187 svar
90k läst
187 svar
Elektriker "fakturerar alltid hela förpackningar"
Gjorde misstaget att fråga sambon som jobbar på en elgrossist om vad man kan köpa separat och inte efter att ha läst här. Fick en lång och tämligen oombedd föreläsning om hur det ligger till och efter det kan jag konstatera att branschen har lite att jobba på med logiken.
Det är inte så det funkar, och det är en del av denna eviga diskussion om materialpriser.useless skrev:
Elektrikern betalar ungefär lika mycket som du betalar på Elbutik, Bauhaus, Clas Ohlson etc. och sen har "grossisten" ett listpris som ligger 100-400% över det priset.
Hos elektroskandia får jag betala 2:39 + moms / meteruseless skrev:
Hos Solar vill de ha 3:44 + moms
och Malmbergs också 2:39:- moms
Jag blev förvånad. Priserna har alltså ökat ganska rejält det senaste halvåret.
Kanske jag borde lite snabbt tjacka några kartonger från CO, de lär ju också drabbas av prishöjningar förr eller senare.
Vilket åtminstone någon verkar ha fattat. Jag blev förra veckan kontaktad av en rekryterare på av en av de stora i branschen som tyckte att jag borde vara med och förändra helt hur de säljer och levererar. När jag invände med att jag inte kan något om hur grossister och C2C jobbar så svarade de; ”det spelar ingen roll - det är vad du kan om e-handel vi vill åt. Det är dags för förändring.” Blir det något av det får jag väl återkomma här för att få inspiration.Dalbotös skrev:
Det är väl snarast korkat att inte göra det med denna typ av standardprodukt med garanterad åtgång. Några klick och du får typ en mil av varje färg levererat "hem" efter några dagar. Varför skulle du inte göra det? Ett fabrikat som du inte gillar?Mikael_L skrev:
Vissa "grossister", främst inom lås och VVS backar redan idag e-handeln eller har egen konsumentinriktad e-handel inom koncernen. e-handeln säljer och "grossisten" sköter hela logistiken. Men då är det nog generellt en annan prisbild än i proffsbutikerna.Hep skrev:
Det finns ju ett antal viktigpettrar, vars enda lycka i livet är att märka ord och påpeka för andra ”mindre upplysta” personer att de minsann, de vet skillnaden. Sen att ingen bryr sig och att det inte tillför något till ämnet, det är en annan sak.Krille-72 skrev:Verkligen ingen betydelse. Förstår faktiskt inte varför frågan återkommer i tråd efter tråd.
Ena gången säljer Ahlsells kabel på löpmeter. Nästa gång ett par pallar med kabel.
Ibland studsar pallarna via något snabblager. Nästa gång körs pallarna direkt från centrallager.
Grossist, detaljist, partihandel, butikshandel, handelsbolag. Lite olika vid olika affärer.
Sett att @daniel109 tycker detta är en viktig fråga eftersom han lyfter den i många trådar.
Så här skriver tex. Ahlsell själva på sin hemsida:
Ahlsellkonceptet
Ahlsell är Nordens största grossist inom installationsprodukter, verktyg och maskiner. Vi kan därför erbjuda marknadens bredaste sortiment inom VVS, El, Kyl, VA, Industri, Bygg, Fastighet, Ventilation, Isolering, Verktyg & Maskiner och Personligt Skydd.
Så här skriver Dahl på sin hemsida:
Vår affärsidé är att vara det ledande grossist-och handelsbolaget, med uppgift att tillgodose marknadens behov av produkter inom VVS, Mark & VA, Industri, Fastighet och Kyla samt industrins behov av produkter för transport, reglering och mätning av flöden.
Mitt exempel. Inkoppling värmepump, trilskande LED-spottar i badrummet, plus lite extra eluttag.
Allt OK (förutom träborren som jag aldrig såg) såvitt jag kan bedöma. Mitt problem är att från listan ovan så kan jag (som lekman) i stort sett bara identifiera träborren och inget annat.
LED-spottarna debiterade en tidigare elektriker med 380 SEK (minns ej om det var inkl eller exkl moms). Jag beställde några stycken från Hornbach för ca 120 SEK styck.
Allt OK (förutom träborren som jag aldrig såg) såvitt jag kan bedöma. Mitt problem är att från listan ovan så kan jag (som lekman) i stort sett bara identifiera träborren och inget annat.
LED-spottarna debiterade en tidigare elektriker med 380 SEK (minns ej om det var inkl eller exkl moms). Jag beställde några stycken från Hornbach för ca 120 SEK styck.
Fick du betala för borren!? :OT Tapster skrev:Mitt exempel. Inkoppling värmepump, trilskande LED-spottar i badrummet, plus lite extra eluttag.
[bild]
Jag jobbar ju som sagt mest mot styr och där har jag ingen användning av FK/FQ. Om det är något så är det RK av alla möjliga färger och areor i styrskåpen.Alfredo skrev:
Så gillar jag inte att lägga mycket på lager, jag hittar det bara inte sen när jag behöver det.
Så att köpa på mig en massa FQ kommer inte på fråga, men möjligen en låda per färg skulle jag kunna överväga. Kanske två av blå, brun, g/g, resten en per färg.
Men ska jag tjäna något på detta så måste jag bli lite ohederlig mot min kund, dvs köpt billigt på CO, men sen ta betalt som att jag köpt det på Elektroskandia. Först då har jag någon uppsida, med nackdelen att jag inte är ärlig.
Ty annars kan jag alltså ta betalt exakt enligt vad jag betalat, och då får jag ingen vinning av att jag lagt en massa kartonger i garaget som tar plats.
Alltså egentligen, den affärsmodell jag allra helst skulle vilja ha är att kunden skaffar precis rubbet av material själv. Tänk vilken dröm, skaffa en mindre och billigare bil och bara köra omkring med verktyg (som verkligen är tillräckligt mycket ändå!)
Detta tycker jag är trams, om än av omvänt slag mot normalt i denna typ av trådar. Varför skulle det angå kunden vem som är din leverantör eller vad du betalar? Vet du var ICA-butiken köper sin mjölk och vad de betalar?Mikael_L skrev:
Du ska debitera kunden ett skäligt marknadspris för det du säljer. Det är ärligt!
Vad du betalar för det du säljer angår kunden lika lite i detta fallet som i alla andra fall. Är du en bra inköpare ska du naturligtvis tjäna på det på samma sätt ska en kund inte lida om du är en dålig inköpare.