D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.
Klart det finns. Alla jag varit hos. Jag köper per styck och inte per låda.

• Gilla
Mazdarune och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Mikael_L har redan skrivit ett inlägg ang priserna
Inte ohemula påslag
Förutom på Fk
Vad du kan hitta på diverse nätbutiker överensstämmer inte alltid med vad en mindre firma med dåliga rabattbrev får betala hos grossen
Men om grossisterna skulle vara dyrare än där allmänheten handlar skulle väl småfirmorna handla på Hornbach och där får man köpa styckevis. :)

• Gilla
Mazdarune och 6 till
  • Laddar…
O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Verkar sjukt att man installerar 200 m kabel men tar betalt för 690

• Arg
Mazdarune
  • Laddar…
J JAJansson skrev:
De material du fakturerats för skall du naturligt vis få.
har elektrikern snot materialet för sina egna svart jobb ?
Betala inte bestrid fakturan. :)
Vad ska TS med prylarna till? Det enda rätta är såklart att inte betala för det som inte används.

• Gilla
HåkanAnnika och 5 till
  • Laddar…
O onaka skrev:

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

• FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
Bestrid fakturan, räkna ut vad du faktiskt ska betala, och erbjud att betala samma dag dom godkänner nya beloppet. Jag fick ner min el-faktura med 13.000,- på det viset.

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
O Outvillage skrev:
Klart det finns. Alla jag varit hos. Jag köper per styck och inte per låda.
Då var det en detaljist inte en gossist.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Here we go again!

Om det är så att han fakturerar för något du faktiskt inte fått så skulle jag dra det så långt att han gör sig skyldig till bedrägeri. En sak om han lämnat det hos dig så att du själva kan nyttja det. Men att fakturera för standarsaker som sedan kan användas på nästa och nästa jobb är inte ok. En sak om det är specialsaker. Men då skall det dessutom erbjudas att produkten lämnas kvar.

Sedan vore det även roligt att se vad du har fått betala för dessa standardprodukter
Av det du räknar upp skulle jag vilja påstå att det ena som är okej att överfakturera är de sista meterna kabel på en rulle, som inte går att använda till nåt annat. Klamrar är svårt att räkna exakt också. Övrigt skulle jag påstå är bedrägeri och definitivt inte betala

/Mattias
Entreprenadupphandlare på statligt verk.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Det gör de inte alls det.

Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?
Här har du t.ex en. Jag skulle kunna lägga upp flera eftersom alla fyra grossister som jag handlar av säljer per meter...

Skärmdump av Ahlsells webbsida som visar en produkt för installationskabel EQQ Easy 450/750 V från Nexans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det saker som inte har debiterats alls?

Dvs att hantverkaren debiterar för allt som behöver nyköpas (i "hel förpackning" eller "hel beställningsmängd" oavsett hur mkt han använder) och resten åker in i servicebilen.

I gengäld får du som kund en hel del gratisgrejer, dvs allt som inte behöver beställas eller nyköpas, får du gratis från servicebilen (som föregående kund har betalat för).

Då jämnar det i slutändan ut sig. Du får betala för grejer som nästa kund får gratis, och du får grejer som är gratis som föregående kund fått betala för.

Detta för att slippa "ligga ute" med pengar för saker som beställts men inte behövt användas, men som kommer till nytta för annan kund.

• Wow
  • Ledsen
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
E EyEr0n skrev:
Nämn vilken gross som säljer klammer i styck eller FK eller EQLQ 3G1,5 på lösmeter?
B Bifrosten skrev:
Elektroskandia
Nej, det gör de inte alls.
Vissa, ja många varor, anges i deras ordersystem som per st, t.ex. Wago toppklämmor, men däremot inte Helacon toppklämmor märkligt nog, dvs att de har två olika system för samma slags produkt.
Även kabel, VP-rör anges som per meter-pris, och en massa annat.
MEN när man försöker beställa 1 m EXLQ, eller 3 st Wago, så säjer ordersystemet stopp direkt och upplyser en om att minsta beställningskvantitet är 50m eller 100 st, osv.

De vanliga vita installationskablarna i klena dimensioner kan ej köpas som kap, utan hel rulle gäller. VP-rör, stegar och lite annat går endast att köpa hela längder av. Flexslang av alla slag går endast att köpa i hel rulle osv.
Sen är det en massa småmaterial såsom toppklämmor, skruv och sånt som bara går att köpa i hela förpackningar.

Jag måste säga att elektroskandia balanserar det hela rätt bra.
Mycket som är rätt standard material, dvs det är en ständig förbrukning hos de flesta elfirmor går endast att köpa i hel förpackning.
Men förvånansvärt mycket smågrejer som är förpackade i lite större förpackningar från tillverkaren går att köpa styckevis, så fort det är varor som de flesta firmor inte förbrukar i ett jämnt flöde.

Jag tycker helt enkelt att de har lyckats få en bra balans, så att jag inte behöver köpa 100st balkklammar när jag behöver 4 st, och kommer behöva 4 st till om 3 år.
Och det stör ju inte mig att jag måste köpa en hel 50-meters ring med exlq 3g1,5, ty den är ju ändå slut inom någon vecka.

• Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vad du kan hitta på diverse nätbutiker överensstämmer inte alltid med vad en mindre firma med dåliga rabattbrev får betala hos grossen
Nackdelen med nätpriserna är leveranstiden,

Grossisten har allt NU.
Elbutik m.fl. kan ta upp till 1 vecka eller mer.

Jobbar själv som fritidselektriker (pensionär med elfirma), om det är ett större jobb som jag kan planera så köper jag från elbutik,se.
Men det tar tid .... om jag är heltidselektriker med pressat schema så sker alla inköp via grossist, men som pensionär kan jag ta mig tid att handla via nätet, och det tar ibland lika lång tid som själva jobbet.

Är det mycket akut eller något special så är det grossist som gäller.

Jag låter ofta kunden köpa hem materialet, men då skall man ha en dialog med en vettig/kunnig kund. Centraler vill jag alltid själv köpa (det blir alltid fel annars). Jag rekommenderar kunden, åk till Hornbach och välj strömbrytare, eluttag och annat med utseende.

Slangar har kunden i många fall redan dragit själv, tyvärr ofta på väldigt knasiga sätt, då ger jag hen underkänt och säger "gör om", och detta uppskattas av de flesta.

I vissa fall blir det strid med kunden, han eller hon har skaffat material som inte är OK och sitter i möte när man ringer och skall reda ut det hela. Jag installerar då så att det blir godkänt ur elektrisk synpunkt och kunden får sedan ringa och klaga till firman (min fru...)..

• Gilla
Ulric och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.
Fel, man kan beställa en av det mesta utan kabeln/slang som säljs i rulle.

Allt som är fakturerat skall lämnas på arbetsplatsen, dvs det som fakturerats men icke använts.

O onaka skrev:

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
R
A atomlab skrev:
Here we go again!

Om det är så att han fakturerar för något du faktiskt inte fått så skulle jag dra det så långt att han gör sig skyldig till bedrägeri. En sak om han lämnat det hos dig så att du själva kan nyttja det. Men att fakturera för standarsaker som sedan kan användas på nästa och nästa jobb är inte ok. En sak om det är specialsaker. Men då skall det dessutom erbjudas att produkten lämnas kvar.

Sedan vore det även roligt att se vad du har fått betala för dessa standardprodukter
De måste ha grejer till svartjobb...

• Gilla
Haladria och 3 till
  • Laddar…
O onaka skrev:

Avkräva leverans av överskott eller sänkt faktura!
Nästa kund får dina prylar och en ny räkning på samma material.
En kompis hjälpte mig och han hade mängder med "överblivet" material!

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.