Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?

• Arg
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
Peerty och 37 till
  • Laddar…
Here we go again!

Om det är så att han fakturerar för något du faktiskt inte fått så skulle jag dra det så långt att han gör sig skyldig till bedrägeri. En sak om han lämnat det hos dig så att du själva kan nyttja det. Men att fakturera för standarsaker som sedan kan användas på nästa och nästa jobb är inte ok. En sak om det är specialsaker. Men då skall det dessutom erbjudas att produkten lämnas kvar.

Sedan vore det även roligt att se vad du har fått betala för dessa standardprodukter

• Gilla
  • Wow
rayab och 55 till
  • Laddar…
Alla grossister i Sverige erbjuder dessutom alla att man kan köpa 1st utav vad man vill oavsett antal per förpackning.

Så ja, du bli kort sagt våldtagen

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Eric Palmer och 39 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Here we go again!

Om det är så att han fakturerar för något du faktiskt inte fått så skulle jag dra det så långt att han gör sig skyldig till bedrägeri. En sak om han lämnat det hos dig så att du själva kan nyttja det. Men att fakturera för standarsaker som sedan kan användas på nästa och nästa jobb är inte ok. En sak om det är specialsaker. Men då skall det dessutom erbjudas att produkten lämnas kvar.

Sedan vore det även roligt att se vad du har fått betala för dessa standardprodukter
Ok. Tack för snabbt svar och bra motiverat svar!

Priserna har jag egentligen inte reagerat på som onormala.

Detta är från huvudet så kan skilja lite ...

Priser ex.moms ca:
FQ1.5: 5,50kr/m
Apparatdosa: 40kr/st
Kopplingsdosa (utanpåliggande): 25kr/st
Doslock: 15kr/st
Led-kabel: 10kr/m
Eklk (någon variant): 25kr/m
Regelfästen: 12kr/st
Kabelklammer: 150kr/100st
Klo-kit: 12kr/st
Strömställare dubbeltrapp schneider: 150kr/st
Rörmuff: 11kr/st

• Gilla
Nalleman64 och 7 till
  • Laddar…
tommib
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.

Ang FQ så undrar jag om du har räknat med att man drar tre ledare? Dvs om du har 200 m rör så är inte 690 m FQ orimligt. Däremot är priset väldigt högt. Ett mer normalt pris ligger runt 2,50 kr/m ink moms (men det ska sägas att Nexans FQ Easy kostar kring 5 kr/m i handeln).
De andra artiklarna är inte fullkomligt orimligt prissatta. Hade priserna varit ink moms så hade det varit i närheten av vad det kostar i handeln.

• Gilla
rayab och 11 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.

Ang FQ så undrar jag om du har räknat med att man drar tre ledare? Dvs om du har 200 m rör så är inte 690 m FQ orimligt. Däremot är priset väldigt högt. Ett mer normalt pris ligger runt 2,50 kr/m ink moms (men det ska sägas att Nexans FQ Easy kostar kring 5 kr/m i handeln).
De andra artiklarna är inte fullkomligt orimligt prissatta. Hade priserna varit ink moms så hade det varit i närheten av vad det kostar i handeln.
Ok, ja hantverkaren använder sig utav Nexan.

Dessa 690m FQ som företaget anser gått åt är draget i cirka 50m rör och slang totalt. Jag menar att cirka 200m FQ är mer rimligt. Men oklart hur mycket spill som klipps bort i varje dosa.

• Gilla
  • Haha
perror och 3 till
  • Laddar…
tommib
Då tycker jag att du ska be dem lämna all den överblivna FQn till dig, alternativt visa var den är installerad. Det är helt orimligt att det ligger 690 m FQ i 50 m rör och slang. Även om det är dubbla trappkopplingar överallt och 25 mm rör.

• Gilla
U i CAR och 14 till
  • Laddar…
Tack! Bra svar.

Jag vet ju inte så mycket om dragning av FQ.

Samtliga rör är 16mm och det går 3 ledare ca hälften av dragningarna och 4 ledare andra halvan.

Dock är det många hopp över dosor. Varje dosa antar jag att man vill ha typ 25cm (?) som sticker ut som man ”kopplar” med. Blir det ytterligare spill?

Ex vis om jag drar tre ledare mellan två dosor som har 2 meter slang emellan. Går det då åt 2.5m*3 = 7.5m FQ eller blir det ytterligare spill som klipps bort som man bör räkna med?

• Gilla
rogasa och 2 till
  • Laddar…
C
A atomlab skrev:
Alla grossister i Sverige erbjuder dessutom alla att man kan köpa 1st utav vad man vill oavsett antal per förpackning.
Det stämmer inte, många varor kan bara köpas i hela förpackningar hos grossisten. Däremot är grossisternas priser nästan alltid per styck eller per meter, med förutsättningen att hanverkaren skall splitta förpackningarna och sälja materialet till kunden stycke-/metervis.

• Gilla
Ma8e och 6 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:

Så ja, du bli kort sagt våldtagen
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.

• Gilla
Stefan Öhlin och 3 till
  • Laddar…
Det där luktar fusk. Man tar betalt för det material som monterats. Det är inte svårt för elektrikern att hålla reda på. Man skriver upp vad man plockat ut och hur mycket som går åt så det går smidigt att spec:a på fakturan.
Givetvis kan man råka räkna fel. Jag hoppas det blir svaret du får och att fakturan korrigeras.

• Gilla
12kvadrat och 4 till
  • Laddar…
En juste elektriker krediterar såklart det som blir över om inte hela förpackningen behövs.

Faktura med artikelnummer och beskrivning av elektriska komponenter samt priser och arbetskostnad.

• Gilla
vanpire och 21 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
O onaka skrev:
Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?
Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
I tot 50 m rör så tycker jag nog din uppskattning på 200m känns vettig, max 250 meter.
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
10 st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
märkligt öht. Hur kan man linda ut 5 meter när man behöver 2? :thinking:
2 meter, max 3

• doslock fakturerat 10st, installerat 3st
3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
tja, ev 25 ... faktiskt Men borde lämnat det som var kvar
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
Jag skulle antingen debitera exakt 15, eller möjligen 1/4 förpackning (dvs det skulle stått hel förpacknings pris och antal 0,25)
Förutsatt att det är en någorlunda vanlig klammar (de flesta är det), men vore det något extremt ovanligt så kanske ...

• strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
5st, absolut
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
tja, varför inte 5 st?
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Samma här, vad är felet med 5st? :thinking: Lite beroende på vilket fabrikat, men vissa säljs ej i delbara förpackningar, utan bara i 10. Men va fan, de går ju alltid åt någon annanstans.

O onaka skrev:
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Ja jag tycker de är sviniga. Branschkollegor som bara ställer till det för oss som vill jobba juste i branschen.

Väldigt avslöjande att försöka ta betalt för 14 dosor med 10 installerade.
Det finns absolut ingen förpackning hos grossen med vare sig 14 eller 7 dosor i.

Jag jobbar som elektriker, driver eget ...

• Gilla
  • Wow
maxmsm och 93 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Det stämmer inte, många varor kan bara köpas i hela förpackningar hos grossisten. Däremot är grossisternas priser nästan alltid per styck eller per meter, med förutsättningen att hanverkaren skall splitta förpackningarna och sälja materialet till kunden stycke-/metervis.
Det som jag och mina kollegor kallar grossisten (men inte Daniel 109, och han har väl en poäng i det) har förvånansvärt mycket saker som går att köpa styckevis eller metervis etc.
Jag blir rätt förbluffad ibland över vad de är beredda på att dela för förpackningar.

Inget av det som TS frågade om, (utom kabelklammer och ev klo-kit) säljs i endast helförpackning, utan allt kan man köpa 1, 2, 14 eller 72 st av, om man vill.

• Gilla
TommyFIN och 13 till
  • Laddar…
Väldigt många bra svar, tack! Det är svårt att veta hur man ska tänka som beställare när man inte är helt insatt!

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.