33 532 läst · 149 svar
34k läst
149 svar
Byggde badrummet själv på begränsad budget
Med vilken rätt / lagstöd har de stiftat dessa icke publicerade standarder och tvingande regelverk? Vilka vvs företag pratar vi om här? Är det lite illuminati?E EtherMan skrev:
Och på vilket sätt avser de tvinga folk att följa dessa hemliga regler, när de varken inte publiceras, inte krävs av försäkringsbolag? Vad är påföljden för brott mot regelverket?
Nu har du ju sagt en hel del saker i ett flertal inlägg så det är svårt att veta vad du ens själv hänvisar till. Vad är det du har sagt som andra har svårt att argumentera mot?E EtherMan skrev:
I övrigt är inte VVSYN och deras certifiering obligatorisk. Lite som PMI-certifiering för projektledare; det är inte fel att ha den och man kan ha stora fördelar med den, men du kan fortfarande vara en ordentlig projektledare utan den.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 863 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 863 inlägg
Bytte nyligen till LF och besiktningsmannen hade inga synpunkter på att det var "egenbyggt" finns ej heller något i deras villkor som skulle göra att ingen ersättning betalas ut om allt är gjort enligt gängse regler.V Ville_Vessla skrev:Kan väl säga att just Länsförsäkringar har besikat mina 2 badrum 2 gånger på 10 år på deras egen önskan. Båda gångerna har dom godkänt det jag ser som sämre utan tvekan, det andra(bättre) känner dom inte till systemet men sa att blir det en skada så kan det bli en utredning. Inga papper har krävts, vilket jag inte har, men numera är dom väl 20-30år gamla så det är väl skit samma.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Vad som är oseriöst är att det inte finns något sätt för hemmafixare certifiera sig. Det är enbart för att elektriker ska ha monopol. Alla vet inklusive branchen att det görs bättre av hemmafixare precis som allt annat i ett badrum. Tex är det mycket mer sällan problem med läckage i hemmafixade badrum osvZ Zharz skrev:
Vem säger att man måste ha behörighetskrävande installation i ett badrum? Några 12V-spottar räcker la?
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ygga-och-renovera/installation-av-spotlights/
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...ygga-och-renovera/installation-av-spotlights/
AndersMalmgren skrev:
Ojojoj! Stora hårda ord, snyggt jobbat! Du är inte elektriker märker jag. Måste vara skönt att leva i en egen verklighet
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Nej jag har universitetsexamen inte yrkesskola.Z Zharz skrev:
Jag är dock data-ingenjör, men min far är elektroingenjör, han har designat ställverk men får inte installera elen i sin bostad. Skrattretande
... och vet du vad? Man behöver inte ens vara elektroingenjör. De grundläggande av aspekterna av elinstallation ingår i t.ex. NV på gymnasiet. Är man bara lite begåvad så går det snabbt att läsa in det som behövs för eljobb hemma.Z Zharz skrev:
Snyggt! Kul för dig med examen! Precis, din pappa ritar ställverk för att han kan det. En elektriker gör sedan installationen på plats för att han kan det. Inget skrattretande med det. Det är så verkligheten ser ut och det är väldigt bra. Man ser väldigt mycket konstigt i branchen och det är inte från andra elektriker utan det är från förståsigpåare.AndersMalmgren skrev:
Det var ett tag sen åtminstone jag körde den här grejen, så....
@Zharz, kan du berätta för oss vad exakt det är som är så svårt i en normal bostadsinstallation? Vilka är de komplicerade momenten? I själva montaget alltså, eftersom elritningarna går utmärkt att göra även om man inte är elektriker. All dimensionering, beräkning, planering osv kräver exakt noll auktorisation. Det är endast det faktiska montaget som kräver auktorisation (eller anställningsförhållande).
Som bonusfråga kan du väl kanske svara på vad som är svårt med dimensioneringen också. Ur min synvinkel så är det ett par formler som man inte måste kunna utantill och lite högstadiematte.
@Zharz, kan du berätta för oss vad exakt det är som är så svårt i en normal bostadsinstallation? Vilka är de komplicerade momenten? I själva montaget alltså, eftersom elritningarna går utmärkt att göra även om man inte är elektriker. All dimensionering, beräkning, planering osv kräver exakt noll auktorisation. Det är endast det faktiska montaget som kräver auktorisation (eller anställningsförhållande).
Som bonusfråga kan du väl kanske svara på vad som är svårt med dimensioneringen också. Ur min synvinkel så är det ett par formler som man inte måste kunna utantill och lite högstadiematte.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
Branschen försöker tuta i allmänheten det. Men det är bara ett sätt att behålla monopolet.Z Zharz skrev:Snyggt! Kul för dig med examen! Precis, din pappa ritar ställverk för att han kan det. En elektriker gör sedan installationen på plats för att han kan det. Inget skrattretande med det. Det är så verkligheten ser ut och det är väldigt bra. Man ser väldigt mycket konstigt i branchen och det är inte från andra elektriker utan det är från förståsigpåare.
Om en person med gymnasiekompetens kan göra jobbet så hör du väl att det inte är rocket science
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
På Youtube går det en reklamfilm för elsäkerhet där de bygger på folks rädsla. Det är oseriöst
Haha sluta, varför är du en sån översittare?AndersMalmgren skrev:
För att få göra elen hemma i sitt eget badrum som elektriker så krävs det antingen gymnasieutbildning och sedan fyra års arbete och sedan kan du läsa in behörigheten.
Går du yrkesutbildning så krävs det cirka ett års utbildning och sedan fem års arbete innan du kan läsa in behörighet.
Så sex eller sju år. Bara att välja.
Du behöver inte trycka ner en hel yrkeskår bara för att du har gått på högskola... och din pappa också! Förlåt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 376 inlägg
krävs inte sex eller sju år. Räcker du är anställd på en firma med behörig elektriker så får du installera hur fel du vill redan dag 1 ute på bygget.Z Zharz skrev:Haha sluta, varför är du en sån översittare?
För att få göra elen hemma i sitt eget badrum som elektriker så krävs det antingen gymnasieutbildning och sedan fyra års arbete och sedan kan du läsa in behörigheten.
Går du yrkesutbildning så krävs det cirka ett års utbildning och sedan fem års arbete innan du kan läsa in behörighet.
Så sex eller sju år. Bara att välja.
Du behöver inte trycka ner en hel yrkeskår bara för att du har gått på högskola... och din pappa också! Förlåt.