Vem är det ? Klicka på bilden.

Närbild på en humla som sitter på en rödorange blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Kul! Jag jobbar på att få bort gräsmattan i min pytteradhusträdgård :)
 
  • Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
Kul! Vi byggde också en sådant där igelkottsbo, men trodde nog aldrig att någon skulle komma och hälsa på. Men efter fyra månader:
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 13 till
  • Laddar…
Har kanske tipsat om det förr, men det är värt att upprepas. När jag
flyttade in här på gården klippte jag gräsmattorna på näst lägsta
läget på gräsklipparen. Men nu har jag sett ljuset och klipper
istället på näst högsta läget. Rent praktiskt är fördelarna med en hög
och tjock gräsmatta att den är oerhört mycket torktåligare och jag
tycker också ogräset får det jobbigare att komma till i det tjocka
gräset. Snyggt och härligt att gå och ligga på är det också.

Men för mig är den största fördelen ändå att det kan krylla av liv i
en högre gräsmatta. Verkliga mängder av små insekter kan gömma sig i
gräset vilket i sin tur ger en mängd andra insekter som kan äta av de
mindre. Då kommer också de små ljuvligt skuttande grodorna och
fantastiskt sjungande syrsor. Fick vänta och flytta på tre små grodor
vid gräsklippningen igår. En gigantisk åtta centimeters vårtbitare(?)
fick också kravla sig undan. Alla är de rovdjur som inte funnits här
om de inte hittat mat i form av insekter i gräset. Och nu satt jag
precis en halvtimme och njöt av sju-åtta rödstjärtar som jagade på en
av gräsmattorna. Med bara några sekunders mellanrum dök en av dom ner
i gräsmattan och fångade någon liten godbit. Fantastiskt
underhållande och en direkt belöning av att se en gräsmatta som en
odlingsbädd av mat till rovdjuren istället för en anal, kortsnaggad,
känslig och artmässigt död grön yta till för att imponera på
grannarna. Våga släppa upp gräsmattan till en sex-åtta centimeter och
se en otrolig skillnad i djurlivet.
 
  • Gilla
sijo 50 och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Sedan några veckor kryper det bålgetingar på utsidan av badrumsfönstret sent på kvällen när lampan är tänd. Samma gäller för arbetsrummets fönster som ligger intill.

Bålgetingar på fönsterkarm sedda genom ett fönsterglas på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ibland tar det en stund innan det klickar... En av fågelholkarna är numera bålgetingarnas bo:love:



Fråga mig inte vad de två nere till vänster gör, putsar de varandra? Jag vet inte, men allt har ett lägre tempo jämfört med ett getingbo.
 
  • Gilla
topsiekret och 4 till
  • Laddar…
Har fått ensiffriga grader ute nu så det kan ju vara läge att påminna om att arbetet med att hålla liv i de övervintrande sångfåglarna börjar nu. Jag matar året runt men under högsommaren är det ju väldigt lugnt men sen några veckor har det börjat bli mer liv vid fågelmatarna och med fem grader över natten igår så var de riktigt hungriga idag. Satsa på i huvudsak solrosfrö och jordnötter och sen kanske fettbollar när det blir riktigt kallt så får de energi att överleva natten. Intressant är att de varje dag måste balansera näringsintaget. De som äter för mycket blir långsamma och blir då lättare mat till rovdjur som tex katter och sparvhök och de som äter för lite fryser ihjäl under natten. Men den dieten sköter de ju själva så ger man dem bara mat så har de alla chanser att överleva för att förgylla världen nästa år också. Sen är det ju oerhört underhållande att bara sitta och titta vid fågelmataren under vintern. Är det minusgrader så har jag ungefär en fågel i sekunden framme vid mataren så det är verkligen full rulle under dygnets alla ljusa timmar.

Har man holkar uppe är det hög tid att städa dom inför vintern. Ta bort säsongens bomaterial och töm dom så kan småfåglarna övernatta i dom när det blir kallt. Har man inga holkar uppe så går det utmärkt att sätta upp några nu. Finns inga dåliga tider att sätta upp holkar på. Vattenbad är inte fel heller. Både för att ge dom möjlighet att dricka och för att bada. Att titta på en badande blåmes är verkligen total lycka.

Betänka att tex ett blåmespar får kanske tio ungar på en säsong. Av de tolv blåmesarna kommer i snitt
tio dö till nästa år och två av dom får chansen att föra arten vidare. Så räddar man bara en unge mer än snittet så kan det faktiskt göra stor skillnad i den lokala populationen.
 
  • Gilla
  • Älska
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
S segv skrev:
Har fått ensiffriga grader ute nu så det kan ju vara läge att påminna om att arbetet med att hålla liv i de övervintrande sångfåglarna börjar nu. Jag matar året runt men under högsommaren är det ju väldigt lugnt men sen några veckor har det börjat bli mer liv vid fågelmatarna och med fem grader över natten igår så var de riktigt hungriga idag. Satsa på i huvudsak solrosfrö och jordnötter och sen kanske fettbollar när det blir riktigt kallt så får de energi att överleva natten. Intressant är att de varje dag måste balansera näringsintaget. De som äter för mycket blir långsamma och blir då lättare mat till rovdjur som tex katter och sparvhök och de som äter för lite fryser ihjäl under natten. Men den dieten sköter de ju själva så ger man dem bara mat så har de alla chanser att överleva för att förgylla världen nästa år också. Sen är det ju oerhört underhållande att bara sitta och titta vid fågelmataren under vintern. Är det minusgrader så har jag ungefär en fågel i sekunden framme vid mataren så det är verkligen full rulle under dygnets alla ljusa timmar.

Har man holkar uppe är det hög tid att städa dom inför vintern. Ta bort säsongens bomaterial och töm dom så kan småfåglarna övernatta i dom när det blir kallt. Har man inga holkar uppe så går det utmärkt att sätta upp några nu. Finns inga dåliga tider att sätta upp holkar på. Vattenbad är inte fel heller. Både för att ge dom möjlighet att dricka och för att bada. Att titta på en badande blåmes är verkligen total lycka.

Betänka att tex ett blåmespar får kanske tio ungar på en säsong. Av de tolv blåmesarna kommer i snitt
tio dö till nästa år och två av dom får chansen att föra arten vidare. Så räddar man bara en unge mer än snittet så kan det faktiskt göra stor skillnad i den lokala populationen.
Norra Stockholm just nu :confused: Det är andra frostnatten denna höst.
Termometer visar utomhustemperatur på -0,5 grader Celsius och inomhustemperatur på 21,6 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dahliorna är täckta och pelergonerna inne eller täckta.
 
  • Wow
Maria T
  • Laddar…
Jonas Persson
S segv skrev:
Har fått ensiffriga grader ute nu så det kan ju vara läge att påminna om att arbetet med att hålla liv i de övervintrande sångfåglarna börjar nu. Jag matar året runt men under högsommaren är det ju väldigt lugnt men sen några veckor har det börjat bli mer liv vid fågelmatarna och med fem grader över natten igår så var de riktigt hungriga idag. Satsa på i huvudsak solrosfrö och jordnötter och sen kanske fettbollar när det blir riktigt kallt så får de energi att överleva natten. Intressant är att de varje dag måste balansera näringsintaget. De som äter för mycket blir långsamma och blir då lättare mat till rovdjur som tex katter och sparvhök och de som äter för lite fryser ihjäl under natten. Men den dieten sköter de ju själva så ger man dem bara mat så har de alla chanser att överleva för att förgylla världen nästa år också. Sen är det ju oerhört underhållande att bara sitta och titta vid fågelmataren under vintern. Är det minusgrader så har jag ungefär en fågel i sekunden framme vid mataren så det är verkligen full rulle under dygnets alla ljusa timmar.

Har man holkar uppe är det hög tid att städa dom inför vintern. Ta bort säsongens bomaterial och töm dom så kan småfåglarna övernatta i dom när det blir kallt. Har man inga holkar uppe så går det utmärkt att sätta upp några nu. Finns inga dåliga tider att sätta upp holkar på. Vattenbad är inte fel heller. Både för att ge dom möjlighet att dricka och för att bada. Att titta på en badande blåmes är verkligen total lycka.

Betänka att tex ett blåmespar får kanske tio ungar på en säsong. Av de tolv blåmesarna kommer i snitt
tio dö till nästa år och två av dom får chansen att föra arten vidare. Så räddar man bara en unge mer än snittet så kan det faktiskt göra stor skillnad i den lokala populationen.
Vi gör av med ca 250kg solrosfrön på en vinter, plus jordnötter och fettkakor från Vivara. Det är kvar någon månad, men tänk när det bara är ljust några få timmar och de måste få i sig tillräckligt med energi för att klara kylan i närmare 20h.

Fågelholkar är bra, de små liven måste hålla värmen så gott det går under vinternätterna. Tror ingen av dem sitter och fryser på en gren, utan alla har någon håla eller skyddad plats som de återkommer till varje natt. Går man runt utomhus skrämmer man iväg dem från platser under takfoten eller olika tak. En talgoxe kom vid skymningen för att sova ovanpå lampan vid ytterdörren. Så det blev till att använda grovkökets dörr sena kvällar.

Vatten finns det gott om i form av snö. Men det går åt energi att tina snö, de blir helt enkelt kalla i magen. Därför är vatten alltid uppskattat på vintern. Men även på sommaren, beroende på var du bor kan en trygg vattenspegel vara svår att finna. Ett grunt fågelbad som de kan sköta sin fjäderdräkt och dricka ifrån hjälper dem.

Jag byggde detta fågelbad för några år sedan. En 2,5 m lång värmekabel, ett stort blomfat, lite PEM-slang och annat skapade denna badplats.
Hemmagjort fågelbad med värmekabel och blomfat uppsatt på en trästomme, placerat på gräsmatta med löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men utan denna blir det lite för varmt. Dygnstimern har en klack för varje kvart. Sätt på var fjärde eller femte och det blir frostfritt, men inte varmbad.
 
  • Vit timerkontakt med dygnskiva för manuell inställning av tidsintervaller.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
harry73 och 5 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Och för sakens skull, se till att tiduret är för utomhusbruk!

Utomhusbrukstidur med skyddande lock i öppet läge och synlig timerinställningsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
"Bästa sättet att hantera getingar i din trädgård är som med alla andra djur; lär dig om deras liv och lär dig leva tillsammans med dem. Det brukar fungera bäst, både för dig, getingarna och övriga arter i trädgården."

Getingar – trädgårdens fascinerande pollinatörer och jägare | Natursidan
Getingar ska man vara glad för. Nyttiga bladlössjägare. Har oftast getingbo i både fasaden på stallet och boningshuset. De stör inte mig och jag stör inte dom.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 2 till
  • Laddar…
Vi har också gott om getingar/bon, inkl bålgetingar. Tyvärr boar de ibland på för oss tvåbeningar olämpliga ställen... I år boade ett samhälle i taket/gaveln på höloftet. De ogillade att jag öppnade och stängde dörren på gaveln till loftet på mornar och kvällar för att optimera torkningen av höet, med påföljd att jag blev stucken i huvudet vid ett tillfälle. Dock tycks boet ha försvunnit ganska snabbt i juli för jag har inte hört och sett ngt mer av dem sedan dess.
Likaså hade vi ett bo i ett gammalt mushål precis utanför terassdörrarna som jag fruktade skulle ställa till problem, men även det boet tycktes försvinna snabbt i somras.
(Jag har inte rört bona, bara observerat.)

Några år har jag varit tvungen att knacka ner början till bon i växthuset. Där kan de bara inte bo om man ska nyttja växthuset. Särskilt inte frugan som är överkänslig för alla typer av insektsbett. Om man står och väntar tills honan lämnar boet så kan man knacka ner det utan att vare sig en själv eller getinghonan tar skada. Så får de börja om ngn annanstans.

Bålgetingboet i ett hål i vår gamla Ask tycks fortfarande vara aktivt då jag hör ett svag brummande när jag är ute på kvällarna i närheten.

Getingarna är välkomna gäster i trädgården, trots vissa smärtsamma nackdelar... De är en lika viktig del av ett ekosystem (inkl trädgård) i balans som ngt annat djur, (undantaget människan som hela världens ekosystem hade mått bättre utan :cry:).
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Vet inte hur många bon vi har, men det är säkert mer än fem, men de stör inte mycket.

Men jobbigaste årstiden är just nu. Getingarna är slöa, döende och finns lite var stans. Kände mig som Ferdinand på julafton i lördags - jag satte mig ner på utemöbeln och fick ett stick på lårets baksida. Blev rejält svullet efter några timmar och först idag är det borta.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi fick ett getingbo i taket på balkongen tidigt i somras. Precis utanför balkongdörren. Det var redan stort som en tennisboll när vi upptäckte det. Vi tänkte först ta bort det, men blev fascinerade av getingarnas aktivitet så vi lät det vara.

Lösningen blev att inte använda balkongen mer (den används inte så mycket ändå, så det var ingen större uppoffring). Jag tänkte plocka ner boet i vinter. Nästa år ska jag försöka ha lite bättre koll så att getingarna inte hinner bygga ett nytt bo där.
 
  • Gilla
segv och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.