D D1rect skrev:
Tja! Hur löste du det med dom dubbla "looparna" på slangarna till bubbelsystemet?
Se inlägg #128 där har jag fotat loopen.
 
D danlar79 skrev:
Har du någon bild på din ventilationslösning?
Tänker att inluft vill man gärna ha lågt och sen pressas varma luften uppåt(ut förhoppningsvis)

Annat problem är att locket släpper igenom en del vatten när det regnar ute(har färiga tekniklåda svb säljer). Kanske häfta fast någon byggplast ovanpå?
Är ine klar med trallen än, men blir ju ett locka av trallbrädor ovanpå. Men det släpper ju igenom vatten också.

Angående pumpen och filtrering så är det inte för filtreringens skull den ska köras mycket antar jag. Det är väl att man behöver cirkulation på vattnet så det inte blir stillastående för mycket.
Frågan är väl då hur länge vattnet kan stå stilla utan att det finns risk för diverse påväxter/alger.
Bifogar bild. Nej, i mitt fall vill jag inte ha en optimal ventilation alls. Jag vill att fukt ska kunna ventileras ut hyfsat men jag vill inte ha ett flöde som är för högt. Det kostar rätt mycket pengar värmemässigt eftersom hela konstruktionen isolerar sig själv. Därtill har jag inte tätat under poolens isoleringskanter. Det gör att det i princip hade räckt med en ventilationsgenomföring för att lösa problemet. Tilluft finns ju redan i och med alla små håligheter underifrån Nu satte jag två ventilationsdon ändå som dessutom går att stänga relativt enkelt.

Regn har jag själv inte sett något problem med hittills. Visst skulle det kunna komma in en del men det ska ju enheterna inuti klara av.

När det gäller filtercykler och algrisk kan jag inte se problemet sålänge man kör cykler under dagen (oavsett längd). Har du rätt pH och övriga värden bör du kunna ha vattnet rätt länge stillastående (det vill säga betydligt längre än 12 timmar som det är mellan två fördelade cykler.

Jag kör fortsatt totalt bara några timmars filtercykler i vår badtunna. Det har funkat bra i ett år. Man får testa sig fram helt enkelt (medan man mäter/håller koll)
 
  • Öppet isolerat fack med poolpump och rör, och två ventilationsdon på väggen, konstruerat för begränsad ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
D D1rect skrev:
Har du några bilder på tekniklådan?
 
  • Eluttag och kablar monterade på trävägg med isolering under ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D1rect
  • Laddar…
Håller på att montera värmarna vilken ska vara den som går ut från filtret direkt? Slave eller den andra? Hittar inget på deras hemsida?
 
På slavvärmaren så står det "auxiliary" på framsidan, och i deras instruktionsvideo ser man att dom sätter den andra närmast filtret.
 
Funderar även på dom vita tätningsringarna, vart ska dom sitta? ‍♀️
 
S stewed skrev:
På slavvärmaren så står det "auxiliary" på framsidan, och i deras instruktionsvideo ser man att dom sätter den andra närmast filtret.
tack!!! Fatta inte riktigt!
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Funderar även på dom vita tätningsringarna, vart ska dom sitta? ‍♀️
De ska sitta på var sin sida om varje värmare vid anslutningarna…som en tätningsring
 
S Susanne Larsen skrev:
De ska sitta på var sin sida om varje värmare vid anslutningarna…som en tätningsring
stort tack!!!
 
  • Älska
Susanne Larsen
  • Laddar…
Jag har ju tidigare haft en hel del felmeddelande på min pacific med 3kw värmare med "Heater dry/may be dry". Har tekniklådan på kortsidan så där är ju kanske 1,5m slang fram. Nu har jag kapat en bit av övre slangen och lagt den rak i ett rör istället för en berg och dalbana. Nu får jag istället meddelandet "Clean filter". Jag ordnade med slangen och bytte filterbollarna för 2 veckor sedan och kör bara 4hx2 filtercykler, samt har knappt badat. Vafan ska den redan börja gnälla? Någon annan som har liknande problem eller vet om man kan tweaka inställningarna på något vis? Det är väl flera här inne som har haft sina filterbollar i månader och t.o.m. kört med sand som väl bör ge ännu mer motstånd? Jag tycker fan inte man får riktigt bra hjälp av SVB heller så jag vill kolla efter tips med er först. (Jag kommer att ta färre bollar nästa gång jag byter för att kolla av om det gör skillnad)
 
K Kesosmurf skrev:
Jag har ju tidigare haft en hel del felmeddelande på min pacific med 3kw värmare med "Heater dry/may be dry". Har tekniklådan på kortsidan så där är ju kanske 1,5m slang fram. Nu har jag kapat en bit av övre slangen och lagt den rak i ett rör istället för en berg och dalbana. Nu får jag istället meddelandet "Clean filter". Jag ordnade med slangen och bytte filterbollarna för 2 veckor sedan och kör bara 4hx2 filtercykler, samt har knappt badat. Vafan ska den redan börja gnälla? Någon annan som har liknande problem eller vet om man kan tweaka inställningarna på något vis? Det är väl flera här inne som har haft sina filterbollar i månader och t.o.m. kört med sand som väl bör ge ännu mer motstånd? Jag tycker fan inte man får riktigt bra hjälp av SVB heller så jag vill kolla efter tips med er först. (Jag kommer att ta färre bollar nästa gång jag byter för att kolla av om det gör skillnad)
Jag får samma meddelande också även om jag har försökt med färre filterbollar.
 
Tobzter
Meddelande med "cleanfilter " har inget att göra med filtret. De är ett programmerat Meddelande som kommer upp efter en viss tid ni kan köra utan bollar kom ändå få de meddelandet
 
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Meddelande med "cleanfilter " har inget att göra med filtret. De är ett programmerat Meddelande som kommer upp efter en viss tid ni kan köra utan bollar kom ändå få de meddelandet
Saken är den att det meddelandet inte kom upp alls mellan maj och juli men nu har den kommit efter ett par veckor efter de senaste 2 vattenbyte/filterbollsbyte.
 
Clean Filter är bara att trycka bort, tryck på höj/sänk temp. Det har inget med filtret att göra utan är ett autogenererat meddelande som kommer upp efter ett visst tidsintervall.

Men kan ju vara bra att slänga en koll på filterbollarna om man inte gjort det på ett tag när meddelandet kommer upp.
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.