Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
KristinaRT
MaxHugo MaxHugo skrev:
Jag tror inte det. Men tack för du delade med dig
Tyvärr har du fel, ALLA patienter som behöver sjukhusvård innebär en ökad belastning eftersom det är mer komplicerat att vårda en infektiös patient på ett säkert sätt än att vårda en icke-infektiös patient.
Uppskattningsvis tar alla moment 2-3x längre tid pga de säkerhetsrutiner som behövs. Låter lite men i praktiken gör det mycket tid.

Förstår såklart att detta inte är självklar kunskap för någon som inte arbetar inom sjukvården eller själv har vårdats, därav kommentaren.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det inlägg jag citerade löd:

Men jag anser att alla människor har samma värde och har rätt till vård oavsett hur de har betett sig när det gäller vaccinering och smittspridning.
Jag vet! Det uppskattar jag!

Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur kan du säga alla har lika värde när en del tycker att de inte rätt till sjukvård?
Hmm, tycker någon det?
Jag kan tycka att det inte är ok mot sjukhuspersonal och de som blir sjuka i covid trots vaccinering eller för att de inte kan vaccinera sig att de skall fara illa för att några bestämt sig för att utsätta sig och dem för risker.

Tycker du att vaccinerade och sjukhuspersonal etc har lägre värde som skall fara illa pga någras val?

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du blandar ihop saker och ting. Jag har inte sett någon som påstår att människor har olika värde, det har du nog missuppfattat.
Titta långt upp så hittar du de faktiskt. Men det kommer så många inlägg så det är lätt att missa de som ser olika värde i människor.

Nissens
R Rkarlsson skrev:
Titta långt upp så hittar du de faktiskt. Men det kommer så många inlägg så det är lätt att missa de som ser olika värde i människor.
Aha, ok har missat det. Det finns alltid människor som lever i en svartvit värld…

Nissens Nissens skrev:
Aha, ok har missat det. Det finns alltid människor som lever i en svartvit värld…
Det blev ju en liten diskussion. Resultatet blev väl att den som vill neka vård tycker att alkisar inte ska ha vård och ditten och datten.
Men det är några här som förespråkar att man i princip ska sparka ut de som inte väljer tex vaccin utan det är bättre att de dör utanför typ.

P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Hon som kallar dig "Lillgrisen". :D
Jag känner tyvärr ingen som gör det.

Det är nog så att det inte finns någon konspiration.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tyvärr har du fel, ALLA patienter som behöver sjukhusvård innebär en ökad belastning eftersom det är mer komplicerat att vårda en infektiös patient på ett säkert sätt än att vårda en icke-infektiös patient.
Uppskattningsvis tar alla moment 2-3x längre tid pga de säkerhetsrutiner som behövs. Låter lite men i praktiken gör det mycket tid.

Förstår såklart att detta inte är självklar kunskap för någon som inte arbetar inom sjukvården eller själv har vårdats, därav kommentaren.
Problemet är att sjukhusens uppgift är att hjälpa folk. Så att folk hamnar på iva är en del av deras arbete.

Jaha menade du Corona? Eller jag tyckte du menade allmänt.

KristinaRT
En reflektion; vi är vana vid att medicinska beslut och sjukdom är individuellt och personligt - om jag gör ett visst val eller drabbas av en viss sjukdom är det bara mig det drabbar. Det är alltså en fråga där individen har total autonomi.

I fråga om covid-vaccination blir det en fråga som går utöver individen. Vaccinet är inte endast för att skydda individen utan även för att skydda andra, för att möjliggöra normalisering av samhället samt att minska och därefter normalisera belastningen på sjukvården och då tillåta hantering av vårdskulden.

Dessa två synsätt är inte riktigt kompatibla….

Som tur är tycks de flesta som väljer bort vaccination iaf inte göra det pga vidskeplighet vilket är fallet i många länder/populationer.

• Gilla
skogaliten och 8 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Hmm, tycker någon det?
Jag kan tycka att det inte är ok mot sjukhuspersonal och de som blir sjuka i covid trots vaccinering eller för att de inte kan vaccinera sig att de skall fara illa för att några bestämt sig för att utsätta sig och dem för risker.

Tycker du att vaccinerade och sjukhuspersonal etc har lägre värde som skall fara illa pga någras val?
Är din läskunnighet verkligen så dålig? Eller hittar du på?
Jag satsar på att du bara hittar på. Någon slags dålig humor.
Eller gör du nått konstigt och försöker vara rolig

KristinaRT
Bananskalare Bananskalare skrev:
Problemet är att sjukhusens uppgift är att hjälpa folk. Så att folk hamnar på iva är en del av deras arbete.

Jaha menade du Corona? Eller jag tyckte du menade allmänt.
Skulle det vara roligt?
Självklart menade jag patienter med corona - de flesta som behöver sjukhusvård (oavsett vårdnivå) är inte infektiösa. De extra rutiner som krävs vid vård av covid-sjuka är belastande.

• Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Du verkar vara lika faktaresistent som ignorant… du har inte en marginalskatt på 70% även om du klassar om arbetagivareavgiften som skatt… du har en maximal skatt på sista hundralappen som är 52,5%, och om du nu betalar så hög marginalskatt har du en lön som är högre än 90% av invånarna i landet och då bör vi betala mer givetvis, hur många av de som tar hand om de 8 (drygt) puckona av de10 som får covid just nu tjänar så bra?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
P
MaxHugo MaxHugo skrev:
Genom att resonera i dom banorna är samma sak som att säga alla rökare ska betala sina behandlingar själv. Dom som får hål i tänderna pga som socker beroende ska betala tandvården själv...
Rökare betalar en skatt som vi övriga inte gör, vilket kompenserar en del (men jag vet inte hur mycket).
Tandvården är inte gratis, utom för ungdomar. Det finns ett högkostnadsskydd också, men betalningsmodellen för tandvärd skiljer sig från den för sjukvård.
Jag anser att rökning, alkohol och socker produkter är mycket värre än covid-19.
Men är de värre? Inget av det där utgör ett akut hot mot sjukvården pga överbelastning.
Hur det ser ut kostnadsmässigt under en längre tidsperiod har jag ingen aning om, men du vet kanske?

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
En reflektion; vi är vana vid att medicinska beslut och sjukdom är individuellt och personligt - om jag gör ett visst val eller drabbas av en viss sjukdom är det bara mig det drabbar. Det är alltså en fråga där individen har total autonomi.

I fråga om covid-vaccination blir det en fråga som går utöver individen. Vaccinet är inte endast för att skydda individen utan även för att skydda andra, för att möjliggöra normalisering av samhället samt att minska och därefter normalisera belastningen på sjukvården och då tillåta hantering av vårdskulden.

Dessa två synsätt är inte riktigt kompatibla….

Som tur är tycks de flesta som väljer bort vaccination iaf inte göra det pga vidskeplighet vilket är fallet i många länder/populationer.
Jag förstår att du jobbar inom sjukvården. Då du är väl på läst.

Självklart förstår jag att det blir tufft då fler kräver läkarvård. Även avancerad.
Det blir en väldig press på en yrkesgrupp som redan går på knäna.

Jag anser att även ovaccinerade har samma värde. De har rätt till sjukvård på samma villkor. Vad säger du?
De har gjort fel val...

Niclas P
Kanske lite offtopic men tänkvärt.
Läste att över 4000 personer dör varje dygn av TBC, en sjukdom som både går att förebygga samt bota. Detta hör man inte mycket om, varför? Handlar det om pengar?
Avslutningsvis, bra tråd och det känns som att många respekterar oliktänkande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.