L
#45(y) Ja exakt därför, äggviteämnena(proteinerna) stelnar om man sköljer med varmt vatten och går sedan inte bort i disken.

Har inte sett några problem med att det inte skulle bli rent. har läst om att detta skulle kunna vara ett problem. Men som sagt varken jag eller frun (brukar vara snabb på att kommentera om man slarvat med disken) har sett något.

MultiMan
L Lovelycatlady skrev:
#45(y) Ja exakt därför, äggviteämnena(proteinerna) stelnar om man sköljer med varmt vatten och går sedan inte bort i disken.
Du vet om att alla äggviteämnen redan koagulerat vid upphettningen under matlagningen? Enda som finns kvar att koagulera med varmvatten efter det kan vara t ex rå äggvita.

L
MultiMan MultiMan skrev:
Du vet om att alla äggviteämnen redan koagulerat vid upphettningen under matlagningen? Enda som finns kvar att koagulera med varmvatten efter det kan vara t ex rå äggvita.
Till viss del ja, men inte alla proteiner, t.ex mat som inte värms vid tillagning, mjölkslattar i glas m.m. Detta fick jag lära mig på hemkunskapen i skolan.

L Lovelycatlady skrev:
Till viss del ja, men inte alla proteiner, t.ex mat som inte värms vid tillagning, mjölkslattar i glas m.m. Detta fick jag lära mig på hemkunskapen i skolan.
Då borde det finnas rester efter mjölk i ett antal glas men det gör det inte så det verkar inte vara så farligt med detta problem.

MultiMan
L Lovelycatlady skrev:
Alla mjölkprodukter är pastöriserade enligt lag, dvs upphettade till 74C under 15 sekunder. Mjölken till ost och yoghurt till ännu högre temperaturer, så inte heller där gäller ditt resonemang.

Långt ifrån alla lärare har alltid rätt. Min fysiklärare på gymnasiet har fel så pass mycket att vi fick honom utbytt.

Om det nu skulle vara dåligt att köra en diskmaskin på varmvatten. Varför tas då alternativet upp i maskinens bruksanvisning som en möjligt anslutning för att korta maskinens disk tid och minska maskinens energiförbrukning?

@Topolino och ni andra som har en ASKO, är ni fortfarande nöjda med era maskiner? Står i valet mellan en Asko eller Siemens-maskin för tillfället.

Än så länge levererar den det som den skall göra och då är jag nöjd. Rymmer också mycket med tre utdragbara korgar.

Hade en Asko som gav upp.
Den tog 50minuter på sig att diska.
Vart less och köpte en billig Electrolux.
Mer nöjd med den än Asko, diskar på 30min.
Enda sämre med Elektroluxen att den rymmer nog inte lika mycket och korgarna inte är lika smart utformade.

T TheGame skrev:
Hade en Asko som gav upp.
Den tog 50minuter på sig att diska.
Vart less och köpte en billig Electrolux.
Mer nöjd med den än Asko, diskar på 30min.
Enda sämre med Elektroluxen att den rymmer nog inte lika mycket och korgarna inte är lika smart utformade.
Hur gammal var din Asko? Har hört att de har blivit sämre efter ett visst årtal...
Men vet inte exakt när det var.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Hur gammal var din Asko? Har hört att de har blivit sämre efter ett visst årtal...
Minns inte kanske 6-8 år sen jag kastade ut den.
Höll bara några år.
Köpte den som bulkvariant på Elgiganten för 3000 vilket var 10000 nedsänkt från ordinarie pris.
Det tyckte jag inte man kände på kvalitet eller användning. Jo den hade väll fina touchknappar

T TheGame skrev:
Minns inte kanske 6-8 år sen jag kastade ut den.
Höll bara några år.
Köpte den som bulkvariant på Elgiganten för 3000 vilket var 10000 nedsänkt från ordinarie pris.
Det tyckte jag inte man kände på kvalitet eller användning. Jo den hade väll fina touchknappar
Ok, 3-4000kr... låter inte som en äldre bra maskin då.
Känslan i vred etc verkar inte korrelera mot faktisk kvalitet när det gäller Asko/Cylinda.
Tex min Cylinda tvätt från 2001-02 har rent usel kvalitetskänsla i vred och knappar.
Men den bara går och går.
Fyra barn här hemma så det blir ju några tvättar.
Lite som med Toyota, känns inte fina och påkostade men krånglar sällan.

R roli skrev:
Finns det några egentliga nackdelar att köra maskinen på varmvatten förutom att all sköljning sker varm? Kör vår maskin på varmvatten under ca maj-augusti eftersom vi då har överskott på den varan från solfångarna.
Hade våran asko kopplad till varmvatten och det blev läckage. En oring som hade krypit och repatatören påstod att det mest troligt berodde på att den var kopplad till varmvatten.
Tydligen inte jätte ovanligt i hus med vedpanna där det är väldigt varmt varmvatten.

A
Huddingebo Huddingebo skrev:
2012 är brytpunkten efter det byggdes den på uteslutande kinesiska delar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.