1 794 522 läst · 5 850 svar
1795k läst
5,9k svar
Lidl verktyg denna vecka.
Husägare
· Värsterort
· 177 inlägg
Medlem
· stockholms län
· 262 inlägg
Samma erfarenhet.
Nästan alla man själv dragit åt med rätt moment är inga problem med.
Men det är klart har verkstaden dragit dom stenhårt, eller man inte bytt hjul på åratal så kan det bli svårare. Men det gäller nog Ryobin också.
Nästan alla man själv dragit åt med rätt moment är inga problem med.
Men det är klart har verkstaden dragit dom stenhårt, eller man inte bytt hjul på åratal så kan det bli svårare. Men det gäller nog Ryobin också.
G gripnil skrev:
Möjligtvis 2 fingrar på en bastant skruvmejsel då. Du drar inte 0,4Nm med fingrarna direkt på skruven.
Sådana här automatsäkringar och jordfelsbrytare osv, brukar ha ett rekommenderat åtdragningsmoment på 0,8-2Nm. Vanligast är väl ca 1-1,4 Nm.
Och det får man åtminstone ta i lite halvhyggligt med mejseln för att nå.
edit:
Men oavsett så är ju 0,4 Nm lite, ja för lite. Den borde åtminstone orka 2Nm tycker jag, för att vara användbar på riktigt.
edit igen:
Nu kollade jag videon. Jag tror tanken är att skruva i och ur med motor, men dra åt eller lossa genom att använda den som vanlig mejsel. Och då är nog 0,4Nm rätt lagom, nästan omöjligt att dra sönder något.
Det stod ju på kartongen 0,4Nm elektriskt och 8Nm max (vad stod det sen, mekaniskt?) som antyder att man sen kan dra med upp till detta moment för hand.
Sådana här automatsäkringar och jordfelsbrytare osv, brukar ha ett rekommenderat åtdragningsmoment på 0,8-2Nm. Vanligast är väl ca 1-1,4 Nm.
Och det får man åtminstone ta i lite halvhyggligt med mejseln för att nå.
edit:
Men oavsett så är ju 0,4 Nm lite, ja för lite. Den borde åtminstone orka 2Nm tycker jag, för att vara användbar på riktigt.
edit igen:
Nu kollade jag videon. Jag tror tanken är att skruva i och ur med motor, men dra åt eller lossa genom att använda den som vanlig mejsel. Och då är nog 0,4Nm rätt lagom, nästan omöjligt att dra sönder något.
Det stod ju på kartongen 0,4Nm elektriskt och 8Nm max (vad stod det sen, mekaniskt?) som antyder att man sen kan dra med upp till detta moment för hand.
Redigerat:
Japp. Det är ett verkligt minus.Humulus skrev:
Jag ser dock att de där bitsen ser misstänkt lika ut Wihas speciella isolerade bits för att skruva med ström. Och jag som har en momentmejsel av den typen + en stub-mejsel, kanske borde kolla upp det där.
Jag kan nästan köpa och sen kasta själva maskinen, ty Wiha's egna bits är inte billiga.
Vad tror ni om veckans "Laservattenpass" ? Förstår att den inte kan jämföras med 500kr + produkter men tanken är att kakla backsplash ovanför bänkskivan, är den tillräckligt bra för det? Skulle vara bra med lite raka linjer att följa.