Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000
P pmd skrev:
Nej, det är en mycket värdefull, samhällsnyttig och solidarisk handling att vaccinera sig. Många bäckar små, etc.
Själv anser jag mig vara både solidarisk och samhällsnyttig, genom att inte vaccinera mig i onödan.

Du ser. Vi vill samma sak, men väljer olika stigar. Vem som valde rätt, får framtiden utvisa.

Staffans
 
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Spekulativa resonemang? Är inte det det mesta av tråden består av? Källor som kommer från olika håll. Baserat på länkar.
Där acceptansen kan disluteras beroende på källa.
Men för det mesta brukar man förklara varför.

Spekulativa resonemang? Ja visst. Väl underbyggda med länkat till flera olika sidor
Dock så går mitt resonemang inte att samma som ditt. Är det därför som du inte vill bemöta det?
Men vad för bevis kräver du? Du får gärna berätta det så jag vet.

Men i mitt dravel så använder jag grundlagen som källa. Som då inte verkar vara tillräcklig seriös.

Men om du vill sitta där å tjura så gör det.
Det är du drabbad mest...
Senast jag kollade i tråden var det jag som förtydligade var grundlagen är applicerbar.

(Det är inte någonstans inom arbetsrätten som du verkar tro).

Sen behöver du fortfarande lära dig att en länk till en spekulation inte är en länk till en källa.

Fundera nu vidare på vem som surar och inte.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är jag snurrrig?
Men du kan inte sparka någon bara för att han inte vill vaccinera sig. Enkelt?
Om du har en anställd som vägrar att vaccinera sig så blir du inte med människan. Inte av den anledningen. Du kan inte kräva att någon ska vaccinerar sig. Och om nån inte vill så behöver man inte vaccinera sig .
Jag pratar inte om fysiskt tvång. Utan om lagen.
Du förstår inte hur juridik fungerar utifrån ditt resonemang. Det är på nivån små barn som argumenterar ”du sa inte att jag inte fick ta just DEN” (alltså är det okej).

Dessutom börjar du bygga halmgubbar nu. Dags att ta några andetag.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det kan man tycka.
En jobbig dag på jobbet, kan få de flesta att ge sig hän åt att skriva av sig och släppa ut övertrycket genom tangentbordet.

Men när någon frågar om samma patientförakt även drabbar andra grupper med ett riskbeteende. Ja då håller den vanligtvis så fryntlige källarrenoverande läkaren tyst*.
Det har jag definitivt inte någon förståelse för! Rent fegt faktiskt.

Staffans

*såvida jag inte missat något inlägg där han förklarat sig.
WHATABOUT HILLARY'S EMAILS!!11!!!!1!
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Är jag snurrrig?
Jag vet inte riktigt. Kanske.
Men du kan inte sparka någon bara för att han inte vill vaccinera sig. Enkelt?
Nej, det är inte det som dryftas. Det är specialfallet att arbetsuppgiften är sådan att det är mycket olämpligt att vara ovaccinerad (vi kan nog med en gemensam ansträngning komma på en sådan) och det inte finns någon annan arbetsplats/arbetsuppgift att omplacera till.

PS. Att sparka någon är fortfarande inte samma sak som att tvinga denne att vaccinera sig.
DS.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill du glida runt och tro att räddar hela världen så är det okej.
Jag drar mitt strå till stacken för vårt gemensamma bästa. Jag vaccinerade mig faktiskt i första hand för att jag vill att vi ska ha flockimmunitet. Det är mycket bättre att kunna röra sig bland folk när risken är mycket liten att bli smittad än att röra sig bland folk när risken är stor.
Men blanda in det i medmänsklighet.
Varför inte? Jag kan känna empati för människor jag inte känner.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Själv anser jag mig vara både solidarisk och samhällsnyttig, genom att inte vaccinera mig i onödan.

Du ser. Vi vill samma sak, men väljer olika stigar. Vem som valde rätt, får framtiden utvisa.
Hur ser ditt resonemang om din samhällsnytta och din solidaritet ut?
Hur bidrar du till målet att få flockimmunitet?
Hur bidrar din icke-vaccinering till att minska belastningen på sjukvården?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Snailman
P pmd skrev:
Men mRNA-vaccinerna har testats i full skala. De har testats på samma sätt som alla vacciner testas.
Det har gått fortare än det brukar göra, inte pga att man har tagit genvägar, utan för att tillsynsmyndigheterna har gett de nya vaccinerna (och inte bara de som är mRNA-baserade) högsta prioritet.

Tekniken att modifiera cellkärnor med hjälp av transfection av mRNA har tagits fram under ett par decennier och nu är den mogen att används för vaccin. I slutändan har man påverkat cellen att producera antikroppar vilket är målet med alla vaccin.

Jag ska kanske nöja mig med att länka till hur det gick när en ny medicin skulle testas på människor, som jag förstod det så togs denna medicin fram på ett nytt sätt och mRNA är ju ett helt nytt sätt att få fram vaccin på, som är obeprövat sedan tidigare.

Övriga vacciner mot covid fungerar ju så att enbart spikar sprutas in i kroppen och man utvecklar antikroppar, mRNA så påverkas en del celler i ens kropp till att framställa spikar som retar immunsystemet så antikroppar utvecklas. En del verkar ju tycka att det inte är någon större skillnad på hur dessa fungerar.

Det är för mig ofattbart hur någon människa med någon som helst tankeförmåga kan anse det ;)


På senare tid så har man ju även börjat blanda olika vacciner, först en spruta med en sort och sedan spruta två med en annan sort.

Jag kan väl säga att jag hade haft större benägenhet att vaccinera mig om jag tex vore i 80 års åldern, ju äldre man är ju mindre chans att man får problem av några långsiktiga effekter.

En del hänvisar ju till experter och vetenskapen, men dessa brukar ju utbildas på universiteten och det borde väl alla känna till hur mycket galenskaper de numera håller på med, nöjer mig med att nämna ett exempel, genusvetenskap..:rofl:



https://www.aftonbladet.se/halsa/a/e1MxzK/testade-ny-medicin--nara-att-do
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Hur ser ditt resonemang om din samhällsnytta och din solidaritet ut?
Hur bidrar du till målet att få flockimmunitet?
Hur bidrar din icke-vaccinering till att minska belastningen på sjukvården?
Eftersom jag redan förklarat detta med en dåres tålamod åtskilliga gånger tidigar i lika åtskilligt mång trådar, nöjer jag mig med att hänvisa till inlägget ovan.

Staffans "den hänsynsfulle"
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
[länk]
Det där har ingenting med covidvaccin att göra.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eftersom jag redan förklarat detta med en dåres tålamod åtskilliga gånger tidigar i lika åtskilligt mång trådar, nöjer jag mig med att hänvisa till inlägget ovan.
Det har ju ingenting med varken covid eller vaccin att göra, och det besvarar inte heller frågorna.
 
  • Gilla
roke och 3 till
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Jag ska kanske nöja mig med att länka till hur det gick när en ny medicin skulle testas på människor, som jag förstod det så togs denna medicin fram på ett nytt sätt och mRNA är ju ett helt nytt sätt att få fram vaccin på, som är obeprövat sedan tidigare.

Övriga vacciner mot covid fungerar ju så att enbart spikar sprutas in i kroppen och man utvecklar antikroppar, mRNA så påverkas en del celler i ens kropp till att framställa spikar som retar immunsystemet så antikroppar utvecklas. En del verkar ju tycka att det inte är någon större skillnad på hur dessa fungerar.

Det är för mig ofattbart hur någon människa med någon som helst tankeförmåga kan anse det ;)


På senare tid så har man ju även börjat blanda olika vacciner, först en spruta med en sort och sedan spruta två med en annan sort.

Jag kan väl säga att jag hade haft större benägenhet att vaccinera mig om jag tex vore i 80 års åldern, ju äldre man är ju mindre chans att man får problem av några långsiktiga effekter.

En del hänvisar ju till experter och vetenskapen, men dessa brukar ju utbildas på universiteten och det borde väl alla känna till hur mycket galenskaper de numera håller på med, nöjer mig med att nämna ett exempel, genusvetenskap..:rofl:



[länk]
Om vi lämnar ovidkommande händelser därhän, så undrar jag om du har någon relevant kommentar till vad jag skrev i inlägg #1882?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Det har ju ingenting med varken covid eller vaccin att göra, och det besvarar inte heller frågorna.
Jodå. Visst har det med vaccin att göra. Det visar att, trots alla rigorösa tester som görs går det likväl åt pipsvängen ibland, iallafall.



Frågorna är besvarade multipla gånger.
Eftersom jag har dubier om att vaccinet är testade enligt alla konstens regler, ser jag det som möjligt att det kommer en vitt spredd rekyl i form av biverkningar framöver, vilket kan orsaka större skador än om endast de i riskgrupperna vaccinerar sig.

Lite knepigt är det att endast "extrem fetma" tas med som en riskgrupp, medans jag läst och hört på våra helt opartiska statliga media att även måttlig feta och uppåt borde ingå i riskgruppen fetma. Det skulle isåfall få statestiken att se annolunda ut och kanske få några rundnätta att vaccinera sig iallafall.

Staffans
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Eftersom jag redan förklarat detta med en dåres tålamod åtskilliga gånger tidigar i lika åtskilligt mång trådar, nöjer jag mig med att hänvisa till inlägget ovan.

Staffans "den hänsynsfulle"
Det är ingen som begripit dina förklaringar. Det kan ju bero på att de bygger på hittepå…
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
I det du citerar ser jag inte @b8q förespråka någon tvångsvaccinering.
Framförallt har jag aldrig sagt att den som vill bestämma över sig själv tänker ”fel” ur ett ideologiskt perspektiv, eller att det borde vara ett allmänt vaccintvång.
Blanda inte ihop det med att jag tycker att de som inte vill vaccinera sig gör ett stort misstag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.