P
T Thors Hammare skrev:
Den offerten står väl inte att marksten ingår lr ? material är inte marksten markstenen för 100 kvm kostar i slängar runt 25 tusen sen frakt så om offerten är på 87 tusen du blir det ju inte mycket över för 2 gubbar maskin mm så jag tror inte hans sanning stämmer utan tror han försöker komma undan och spelar omedvetande att då tror att det ingår Sten och material i offerten på 87
Det där redde jag ut i inlägg #429. Offerten är tvetydigt formulerad så man måste analysera den noga för att försöka förstå den, och det går nog ändå inte att dra någon säker slutsats om vad som offereras.

Läs inlägg #429 och återkom om du har frågor.
 
P
nikasp nikasp skrev:
Han skrev ju i något SMS långt bak att det är för "jobbet" som förtydligande. Vi är nog ganska många som läser det som sedan framgår tydligt av offerten.
Inlägg #18. "Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lasbil" står det. Observera "med material".
Sen kommer ett till SMS som talar om att det tillkommer moms.

Vad som står i SMS:en är plättlätt att läsa istället för att gissa om, men det har ältats många gånger i tråden eftersom flera skribenter gissar från sitt minne istället för att läsa innantill.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
P
C CarVal skrev:
I offert #357 står ju längst ner att Sten EJ ingår. Vad är problemet
Problemet är att det inte är speciellt klart formulerat. Läser man offerten bokstavligt så ingår material. Troligen är det inte vad stensättaren har avsett, men han har inte klarat av att formulera sig begripligt.

Se inlägg #429 för en närmare analys av offerten.
 
nikasp
P pmd skrev:
Inlägg #18. "Arbetet 70 tusen 2 personer med material och Grävm/Lasbil" står det. Observera "med material".
Sen kommer ett till SMS som talar om att det tillkommer moms.

Vad som står i SMS:en är plättlätt att läsa istället för att gissa om, men det har ältats många gånger i tråden eftersom flera skribenter gissar från sitt minne istället för att läsa innantill.
Precis, och ”med material” tolkar ju ganska många av oss som är 50+ inte som att även markstenen ingår. Vore ju ungefär som att bygga badrum där ”med material” skulle innebära att kakel och klinker ingår. Eller tapetsering, klart att det är allt utom just tapeter det handlar om.
 
  • Gilla
Thors Hammare och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.

Ja, den känslan får jag också, men jag skulle inte satsa pengar på det. Det synes mig dock rätt klart att den andra offerten är ett hastverk som tycks ha tillkommit efter diskussion mellan TS och stenläggaren om vad arbetet egentligen omfattade. Notera också att TS har skrivit i tråden vad han har sagt ja till.

Vad som står i en annan gammal tråd vill jag inte använda som någon slags tolkningshjälpmedel för denna tråd. Jag tycker att det bästa är att förhålla sig till vad TS skrivit i den här tråden och om inte det räcker för att dra slutsatser så drar man inga slutsatser. Poängen med tråden är väl ändå att ge TS goda råd?

Det ser dock ut som att TS inte är i behov av några råd på ett tag eftersom han har anmält ärendet till ARN. Innan det är avgjort där lär vi knappast få någon uppdatering i tråden.
P pmd skrev:
Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.
”Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.”

Hur kan man tycka att det är förhastat när det är Ts själv som lägger upp inlägg #357. Det framgår klart och tydligt när man läser inlägget, fakturan och sms;et att Ts fått den skriftliga offerten INNAN arbetet startade.

Sen skriver Ts i inlägget: ”Den (offerten) säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.”

Jag tolkar det som om att Ts försöker förstå offerten. Sen kommer försvaret som varit som en röd tråd i denna tråd :”Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.”

Just det här att Ts inte svarat, skrivit under eller godkänt något annat än sms:et med pris och material är mycket intressant. Jag kan inte göra någon annan tolkning än att Ts högst medvetet inte försöker reda ut några evt. Missförstånd innan arbetet startar eller efter att arbetet startat när Ts får de första delfakturorna där det också står tydligt att stenen inte ingår.

”Vad som står i en annan gammal tråd vill jag inte använda som någon slags tolkningshjälpmedel för denna tråd.”
Det handlar inte om någon form av tolkningshjälpmedel. För mig. (Observera för MIG) är det fullkomligt solklart hur det kommer gå i Arn eller tinget om inget annat kan presenteras som vi inte sett i tråden).

Det som är intressant är att Ts haft problem med en markägare tidigare. Inte bara med priset. Jag måste få citera några inlägg från den tråden:

”Utan så mycket som ett telefonsamtal trillar en faktura ner för 400 ton kross a 400 kr tonnet! Vi pratar alltså en extra kostnad på 160 000 kr för enbart materialet?! Är detta rimligt.”

Tråden går vidare:

”Nu hänvisar han till offerten, lycka till med det:
Och där ingår det alltså redan 142 ton extra, menar han då på fullt allvar att det behövts totalt 542 ton extra kross eller försöker han bara blåsa mig på 142 ton, det är frågan;)

”Tack för alla svar, till slut tröttnade han på mitt tjat och gick ner 30% i pris!”

Sen kommer nästa tråd som en fortsättning:

”Från början var stödmurar inritade i bygglovshandlingen men som någon kanske minns tog marksnubben saken i egna händer. Han tog fram en lösning som inte alls stämde med bygglovet och nu står vi alltså här med ett ”stup” ner mot grannen utan stöd.”

”marksnubben hittade på en egen lösning, parkeringen ligger nu i andra ”änden” mot den andra grannen till.”

Absolut lite OT att blanda in en gammal tråd. Men det är ju fascinerande vilken otur Ts måste ha. I denna tråd väljer entreprenören marksten utan att prata med Ts. I tidigare tråd så har en annan markentreprenör hittat på egna lösningar utanför bygglovet mm.
Och som av en händelse så fanns en offert även denna gång. Men enligt Ts kom ingen information via tex. Tel att det behövdes en jäkla massa extrakross som kördes ut och packades.
Den här gången har ytan ökat från 70-90m2. Men även här känns Ts helt ovetande. Allt är entreprenörens fel.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
P pmd skrev:
Problemet är att det inte är speciellt klart formulerat. Läser man offerten bokstavligt så ingår material. Troligen är det inte vad stensättaren har avsett, men han har inte klarat av att formulera sig begripligt.

Se inlägg #429 för en närmare analys av offerten.
Det står ju i offert att sten inte ingår. Hur man kan få det till att TS är någon slags offer i detta fall beats me.
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.”

Hur kan man tycka att det är förhastat när det är Ts själv som lägger upp inlägg #357. Det framgår klart och tydligt när man läser inlägget, fakturan och sms;et att Ts fått den skriftliga offerten INNAN arbetet startade.

Sen skriver Ts i inlägget: ”Den (offerten) säger oxå att ”Markstenläggning” inte innefattar köp av sten. Men vad är då ordet ”marksten” i specen? Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.”

Jag tolkar det som om att Ts försöker förstå offerten. Sen kommer försvaret som varit som en röd tråd i denna tråd :”Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.”

Just det här att Ts inte svarat, skrivit under eller godkänt något annat än sms:et med pris och material är mycket intressant. Jag kan inte göra någon annan tolkning än att Ts högst medvetet inte försöker reda ut några evt. Missförstånd innan arbetet startar eller efter att arbetet startat när Ts får de första delfakturorna där det också står tydligt att stenen inte ingår.

”Vad som står i en annan gammal tråd vill jag inte använda som någon slags tolkningshjälpmedel för denna tråd.”
Det handlar inte om någon form av tolkningshjälpmedel. För mig. (Observera för MIG) är det fullkomligt solklart hur det kommer gå i Arn eller tinget om inget annat kan presenteras som vi inte sett i tråden).

Det som är intressant är att Ts haft problem med en markägare tidigare. Inte bara med priset. Jag måste få citera några inlägg från den tråden:

”Utan så mycket som ett telefonsamtal trillar en faktura ner för 400 ton kross a 400 kr tonnet! Vi pratar alltså en extra kostnad på 160 000 kr för enbart materialet?! Är detta rimligt.”

Tråden går vidare:

”Nu hänvisar han till offerten, lycka till med det:
Och där ingår det alltså redan 142 ton extra, menar han då på fullt allvar att det behövts totalt 542 ton extra kross eller försöker han bara blåsa mig på 142 ton, det är frågan;)

”Tack för alla svar, till slut tröttnade han på mitt tjat och gick ner 30% i pris!”

Sen kommer nästa tråd som en fortsättning:

”Från början var stödmurar inritade i bygglovshandlingen men som någon kanske minns tog marksnubben saken i egna händer. Han tog fram en lösning som inte alls stämde med bygglovet och nu står vi alltså här med ett ”stup” ner mot grannen utan stöd.”

”marksnubben hittade på en egen lösning, parkeringen ligger nu i andra ”änden” mot den andra grannen till.”

Absolut lite OT att blanda in en gammal tråd. Men det är ju fascinerande vilken otur Ts måste ha. I denna tråd väljer entreprenören marksten utan att prata med Ts. I tidigare tråd så har en annan markentreprenör hittat på egna lösningar utanför bygglovet mm.
Och som av en händelse så fanns en offert även denna gång. Men enligt Ts kom ingen information via tex. Tel att det behövdes en jäkla massa extrakross som kördes ut och packades.
Den här gången har ytan ökat från 70-90m2. Men även här känns Ts helt ovetande. Allt är entreprenörens fel.
Jag tror att det här blev en pinsam historia inför svärmor. Står tydligt i offert vad som gäller tycker jag och blir läropengar och lite skämmigt inför släkten kanske.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Ts vet mycket väl hur stor ytan är.
Ts använder bara "konsument läget" för att slippa betala(y)
Det tror jag med hoppas sanningen kommer fram här på forumet
 
M Micke7700 skrev:
Efter prisförslag i sms fått tummen upp av TS så skriver entreprenören att han gör en ordentlig offert. Att TS inte svarar på den offerten med antingen ja eller nej och drar igång bygget, för att sedan låtsas som den inte gäller känns minst sagt bedrägligt. Framförallt när TS sedan försöker göra kreativa tolkningar av prisförslaget i SMS i efterhand.
Håller med om den känslan. Dessutom verkar TS ha en missuppfattning att eftersom han inte "skrivit under" på offerten eller svarat på det specifika mailet så gäller inte offerten. Men så är det inte TS, du har accepterat anbudet på andra sätt bl.a genom att bjuda in hantverkarna till gårdsplanen och givit klartecken att sätta igång arbetet. Det krävs ingen underskrift enligt lag.
 
  • Gilla
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
P
nikasp nikasp skrev:
Precis, och ”med material” tolkar ju ganska många av oss som är 50+ inte som att även markstenen ingår. Vore ju ungefär som att bygga badrum där ”med material” skulle innebära att kakel och klinker ingår. Eller tapetsering, klart att det är allt utom just tapeter det handlar om.
Det är inte alls klart. Varför skulle inte allt material ingå om man skrivet "med material"?
Jag tror inte att någon som offererar på det viset och hävdar något annat inte skulle klara sig så långt i en rättslig tvist. Konsumenttjänstlagen är tydlig med att en entreprenör ska se till beställarens intresse.
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Visst kan det vara så, men det är förhastat att ta det för givet att det är så. Det finns inget som stöder den tesen.”

Hur kan man tycka att det är förhastat när det är Ts själv som lägger upp inlägg #357. Det framgår klart och tydligt när man läser inlägget, fakturan och sms;et att Ts fått den skriftliga offerten INNAN arbetet startade.
Jag kan inte se något som tyder på det. Du får nog förklara tydligare hur det framgår. Varken texten i inlägget eller SMS-bilden säger något om kronologin.

Det kan vara som du skriver men det behövs mer information för att avgöra det.
 
Redigerat:
P
nikasp nikasp skrev:
Det står ju i offert att sten inte ingår. Hur man kan få det till att TS är någon slags offer i detta fall beats me.
Jag hänvisar till inlägg #429. Har du läst det?
 
P
B Boktoken skrev:
Håller med om den känslan. Dessutom verkar TS ha en missuppfattning att eftersom han inte "skrivit under" på offerten eller svarat på det specifika mailet så gäller inte offerten. Men så är det inte TS, du har accepterat anbudet på andra sätt bl.a genom att bjuda in hantverkarna till gårdsplanen och givit klartecken att sätta igång arbetet. Det krävs ingen underskrift enligt lag.
Den springande punkten är när TS fick den andra offerten. Om entreprenören satte igång arbetet innan han skickade den "riktiga" offerten så är det TS svar på SMS-offerten och eventuella muntliga överenskommelser som gäller. Man kan knappast skicka en ny offert när arbetet redan är påbörjat.

Tyvärr tror jag att chansen är rätt liten att vi kommer att få svar på den frågan och flera andra av de återstående frågorna i det här ärendet.
 
nikasp
P pmd skrev:
Det är inte alls klart. Varför skulle inte allt material ingå om man skrivet "med material"?
Jag tror inte att någon som offererar på det viset och hävdar något annat inte skulle klara sig så långt i en rättslig tvist. Konsumenttjänstlagen är tydlig med att en entreprenör ska se till beställarens intresse.
Om du läser med stackars-konsument-glasögonen, men se ovan att TS hamnat i liknande tvister redan innan. Tycker det brister mer på hans sida. Han har fått en offert men hävdar då att SMS är det som gäller så väldigt knepigt.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Jag förstår inte vad ni pratar om. Det är ju hur tydligt som helst att klänningen är blå!
 
P pmd skrev:
Den springande punkten är när TS fick den andra offerten. Om entreprenören satte igång arbetet innan han skickade den "riktiga" offerten så är det TS svar på SMS-offerten och eventuella muntliga överenskommelser som gäller. Man kan knappast skicka en ny offert när arbetet redan är påbörjat.

Tyvärr tror jag att chansen är rätt liten att vi kommer att få svar på den frågan och flera andra av de återstående frågorna i det här ärendet.
”Den springande punkten är när TS fick den andra offerten”.

Det är nog bara du kvar som inte lyckas lista ut att den andra offerten kom efter de 2 första sms:en vi känner till. I Ts sista inlägg diskuteras den andra offerten klart och tydligt.
Är det utom allt rimligt tvivel? Självklart inte. Men vi går väl på sannolikheten i de uppgifter som finns i tråden som vanligt. Inte ens om jag väljer att sätta på mig väldigt starka sms glasögon lyckas jag koppla bort den andra offerten som Ts lägger upp i sitt senast inlägg men de sms han samtidigt lägger upp i sitt senaste inlägg. Sen har vi givetvis texten i Ts senaste inlägg också. I den sms konversationen framgår det tydligt att det är offert 2 som diskuteras. Ts undrar när dom kan starta och entreprenören förtydligar att gräs inte ingår i offerten. Om gräs kan vi också läsa i offerten.

@pmd Är det inte lite märkligt att Ts valt att vara väldigt otydlig i tråden när frågan om offert 2 kom upp för en herrens massa inlägg sedan. När offerten väl läggs upp skrivet TS:
”Men observera att mailet ”offerten” kom med har vi inte svarat på, och inte signerat offerten el dylikt.”

För mig är det helt uppenbart att offerten kom före arbetet startade. Ts försvar är att han inte svarat på eller Signerat offerten.

Hade offerten kommit, låt säga när halva arbetet var klart, så hade Ts garanterat skrivit det tydligt i tråden. Då hade nog Ts fått förklara vad som diskuteras i sms i Ts sista inlägg också.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.