816 981 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag hoppas att du förstod att "tål inte dagsljus" var en metafor.Staffans2000 skrev:
Ett exempel som passar i detta sammanhang är Andrew Wakefields artikel om hur MPR-vaccin orsakar autism. Den publicerades i The Lancet men drogs senare tillbaka när den visade sig vara ett fuskverk.
Ett ovanligt tåligt ovetenskapligt troll som alltså tålde dagsljus en stund, men som till slut blev en stenstod.
Vari ligger motsättningen? Att hålla sig på sin kant är samma sak som att hålla avstånd.Bananskalare skrev:Hur ska ni ha det nu? Nu är inte ovaccinerade så jättefarliga om de håller sig på sin kant. Men enligt Tegnell så ska vi alla hålla avstånd och tvätta händerna. Då är det inte farligt att vara ovaccinerad?
Eller hur ska du ha det nu? Och kom inte och säg att ovaccinerade inte håller avståndet och tvättar händerna.
Eftersom det inte går att veta vilka vaccinerade som utgör en risk så är det förstås bra om alla vaccinerade håller avstånd.
Trots det så har förstås inte vaccinerade och ovaccinerade samma risk att bli smittade eller smitta andra.
Rapporteringssystemet för vaccinbiverkningar i USA (Vaccine Adverse Event Reporting System (VAERS)) kan inte användas för att fastställa om en rapporterad biverkan orsakats av ett vaccin. Systemet lider förvisso också av att alla upplevda biverkningar inte rapporteras. Datakvaliteten är inte heller alltid så bra. En antivaxare rapporterade att ett vaccin hade förvandlat honom till Hulken, vilket systemet accepterade och la in i databasen.Staffans2000 skrev:
Systemet kan användas för att undersöka allvarliga inrapporterade biverkningar vidare, men det kan inte användas för att få fram statistik om biverkningar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Vaccine_Adverse_Event_Reporting_System
Jo, vi vet en del åtminstone. Sambandet mellan talidomid (den aktiva substansen i Neurosedyn) och fosterskador tog lite tid att upptäcka.Staffans2000 skrev:
Fun fact: talidomid blev aldrig godkänt av FDA i USA.
https://www.lakemedelsvarlden.se/succen-som-slog-fel/
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Du pratar om hot och vaccin pass..F frasen_36 skrev:Oj va d trött man blir över allt personligt käbbel mellan vissa här.
Mer eller mindre självpåhittade procentsatser över ditt och datt haglar fram och tillbaka.
Många anser sig tydligen veta mycket mer än forskare och läkarvetenskapen.
Jag har valt att vaccinera mig.
Inte för att jag VET att det är ofarligt, men jag TROR risken pga Covid är större än risken pga ev. biverkningar.
Ni som valt att inte vaccinera er anser jag vara ett hot mot oss övriga pga smittspridningen samt att ni fördröjer kampen mot Covid och därmed gynnar spridning av fler och möjligtvis farligare mutationer av viruset.
Därför hoppas jag att Sverige också genomför vaccinationspass för att få tillgång till offentliga platser.
Jag antar att du inte skulle umgås med din bästa vän om din bästa vän inte hade vaccinerat sig.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 970 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 970 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tänk att två små sprutor förvandlar människor till galningar..vissa pratar om sämre sjukvård eller ingen sjukvård alls. Vaccinpass för att begränsa deras rörelsefrihet.
Vart är vi på. Väg?
Vart är vi på. Väg?
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Ibland ger mediciners biverkningar nya användningsområden för gamla mediciner.P pmd skrev:
Less fun fact: En andra chans för talidomid
Sedan mitten av 90-talet ökar användningen av talidomid raskt i världen. I dess kölvatten följer en ny generation av skadade barn i bland annat Brasilien.
Talidomid används idag även för en rad sjukdomar, som svåra immunologiska och inflammatoriska tillstånd, vissa cancerformer som myelom och aidsrelaterade sjukdomar som avmagring och kaposis sarkom. Att talidomid har effekt på cancer beror på att det hämmar tillväxten av de små blodkärl som växer in i tumören och ger näring till den. Men exakt hur läkemedlet verkar har ingen forskare lyckats visa.
1998 godkändes medlet i USA vilket innebär att det får förskrivas av läkare. I Sverige får talidomid däremot bara användas på licens. Förra året kom 422 licensansökningar in till Läkemedelsverket och antalet har stadigt ökat de senaste fyra åren. De allra flesta licenser gäller patienter med cancerformen myelom.
https://www.lakemedelsvarlden.se/en-andra-chans-for-talidomid/
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 587 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 587 inlägg