Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har en ny 435 som stannade och kedjan gick inte att dra för hand, Tog av kedja och svärd, gjorde rent satte tillbaks justerar kedjespänningen. Problemet är att jag kan inte dra åt muttern som håller kåpan för hårt för då går inte kedjan dra runt för hand och maskinen startar inte. När jag bara drar åt den lite grann så skruvar den upp sig och kedjan hoppar av.
Redigerat:
H Haz6909 skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Hej , förmodligen en ren nybörjarmiss?
Har en ny 435 som stannade och kedjan gick inte att dra för hand, Tog av kedja och svärd, gjorde rent satte tillbaks justerar kedjespänningen. Problemet är att jag kan inte dra åt muttern som håller kåpan för hårt för då går inte kedjan dra runt för hand och maskinen startar inte. När jag bara drar åt den lite grann så skruvar den upp sig och kedjan hoppar av.
Du har kedjebromsen aktiverad på kåpan.
Lägg ur den så kan du skruva åt som du ska.
kåpan kommer inte ner dit den ska riktigt utan rider på kopplingen...
tryck fram bågen för kastskyddet, så långt det går. montera dit kåpan och dra åt muttern.
tryck sedan med handen på kåpan och se till så att de klaffar i varandra.
dra sedan bågen bakåt och lägg ur bromsen.
montera alltihopa och kör vidare utan problem.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Det är inte helt lätt att se på bilderna men tycker det ser ut på din första bild som att kastskyddet är utlöst, då borde det varit väldigt trögt att dra av kåpan och jag trodde knappt man kunde få tillbaka utan att återställa men om det går är det ”by design” som kedjan inte går runt och stämmer med att den inte gick runt innan du började skruva.
EDIT Tvåa på den men om dessutom @Maskintok säger att kastskyddet / kedjebroms (det är väl rätt som du säger att den delen av skyddet heter kedjebroms) lär så vara fallet…
/U
EDIT Tvåa på den men om dessutom @Maskintok säger att kastskyddet / kedjebroms (det är väl rätt som du säger att den delen av skyddet heter kedjebroms) lär så vara fallet…
/U
Maskintok skrev:Du har kedjebromsen aktiverad på kåpan.
Lägg ur den så kan du skruva åt som du ska.
kåpan kommer inte ner dit den ska riktigt utan rider på kopplingen...
tryck fram bågen för kastskyddet, så långt det går. montera dit kåpan och dra åt muttern.
tryck sedan med handen på kåpan och se till så att de klaffar i varandra.
dra sedan bågen bakåt och lägg ur bromsen.
montera alltihopa och kör vidare utan problem.
ullberg skrev:Det är inte helt lätt att se på bilderna men tycker det ser ut på din första bild som att kastskyddet är utlöst, då borde det varit väldigt trögt att dra av kåpan och jag trodde knappt man kunde få tillbaka utan att återställa men om det går är det ”by design” som kedjan inte går runt och stämmer med att den inte gick runt innan du började skruva.
EDIT Tvåa på den men om dessutom @Maskintok säger att kastskyddet / kedjebroms (det är väl rätt som du säger att den delen av skyddet heter kedjebroms) lär så vara fallet…
/U
Jo men visst..
Men ju fler som påpekar det, ju mer lär sig folk. kunskap är erfarenhet och erfarenhet är a och o..
wax on, wax off
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 891 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 891 inlägg
Det är dessa två tre-armade delar som behöver få kontakt för att kunna återställa skyddet/bromsen:
och så här ser ett icke-utlöst skydd/broms ut på just samma sågmodell (stålbandet ligger an mot klackarna i kåpan)
på tidigare modeller (tror iaf det är ålder som avgör, mina äldre sågar har det hur som helst) satt handtaget ihop med kåpan och det var lite lättare att återställa när kåpan var av. vet faktiskt inte varför det ändrades, har inte förstått vad som var nackdelen med att de satt ihop…
/U
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här ser ett icke-utlöst skydd/broms ut på just samma sågmodell (stålbandet ligger an mot klackarna i kåpan)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på tidigare modeller (tror iaf det är ålder som avgör, mina äldre sågar har det hur som helst) satt handtaget ihop med kåpan och det var lite lättare att återställa när kåpan var av. vet faktiskt inte varför det ändrades, har inte förstått vad som var nackdelen med att de satt ihop…
/U
anledningen till att man ändrade var för att spara vikt..ullberg skrev:Det är dessa två tre-armade delar som behöver få kontakt för att kunna återställa skyddet/bromsen:
[bild]
och så här ser ett icke-utlöst skydd/broms ut på just samma sågmodell (stålbandet ligger an mot klackarna i kåpan)
[bild]
på tidigare modeller (tror iaf det är ålder som avgör, mina äldre sågar har det hur som helst) satt handtaget ihop med kåpan och det var lite lättare att återställa när kåpan var av. vet faktiskt inte varför det ändrades, har inte förstått vad som var nackdelen med att de satt ihop…
/U
på de äldre satt en vikt i bågen.
För att när sågen kastade så slungades den iväg vikten och då löste skyddet ut.
på modernare sågar sitter vikten inne i vid motorn och motorn blir den slungande dödvikten..