Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Liiiiite märkligt, eftersom det nyligen stod på deras hemsida att vaccinet tidigast skulle bli godkända 2024. Varpspeed:D?

Mr: Spock
Nu ska du inte vara så gnällig tycker jag ..
Nått år eller tre. Nästan samma sak.
Det finns en Corona tideräkning och en riktig.
Corona tideräkningen. Är lite flytande, hur långt ett år är varierar.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
tusenett skrev:
Lite lustigt att du tillämpade både munskydd och handtvätt vilket är åtgärder som kritiserats för att inte vara så effektiva. Men att undvika att träffa människor vilket flera anses vara det mest effektiva mot smittspridning var det du bröt emot. ;):rofl:
Handhygien har de vl aldrig klagat på.
Men munskydd är en annan sak

Staffans2000
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu ska du inte vara så gnällig tycker jag ..
Nått år eller tre. Nästan samma sak.
Det finns en Corona tideräkning och en riktig.
Corona tideräkningen. Är lite flytande, hur långt ett år är varierar.
Ja. Det är den uppenbarligen. Kan man tänka att lite politiska påtryckningar har hjälpt till?

Staffans

harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Handhygien har de vl aldrig klagat på.
Jo, effekten av handsprit är begränsad, och den brist på handsprit man hade i början, var skadligare för vården än all spritande i hemmet hjälpte samhället

Staffans2000
K Kajsasudde skrev:
Nej man är bara egoist
281 egoister som hittat till detta lilla hörn av världen.

Så Kajsa.
Om vi bara fritt spånar att det kommer att visa sig att de konspiratoriska foliehattsforskarna får rätt och att allt för många av er vaccinerade kommer att dö eller kräva omfattande sjukvård. Är det då fortfarande de ovaccinerade och friska som är egoisterna?

Staffans

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
tusenett skrev:
Lite lustigt att du tillämpade både munskydd och handtvätt vilket är åtgärder som kritiserats för att inte vara så effektiva. Men att undvika att träffa människor vilket flera anses vara det mest effektiva mot smittspridning var det du bröt emot. ;):rofl:
Är väl bättre än att inte skydda sig alls eller menar du att det inte har någon betydelse?Även om jag skulle vara fullvavaccinerad så skulle jag försätta använda munskydd/handsprit och håller man avstånd bland folk så kommer det ordna sig men forsätt du och pumpa i dig giftsprutor så kommer du säkert undvika att bli sjuk

Redigerat:
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Liiiiite märkligt, eftersom det nyligen stod på deras hemsida att vaccinet tidigast skulle bli godkända 2024.
Ja, det stämmer. Det är utan tvekan politiska påtryckningar. Den enkla förklaringen att den gjorda granskningen, som av uppenbara skäl fått högsta prioritet, inte skulle visa på några större problem är ju smått otänkbar. Istället måste det handla om något mer komplicerat och långsökt.

Så Kajsa.
Om vi bara fritt spånar att det kommer att visa sig att de konspiratoriska foliehattsforskarna får rätt och att allt för många av er vaccinerade kommer att dö eller kräva omfattande sjukvård. Är det då fortfarande de ovaccinerade och friska som är egoisterna?

Staffans
Du frågade inte mig och jag vet inte exakt vad du vill säga om det där med egoism och sådana saker. Däremot så kommer jag komma tillbaka hit om två år (tre år? hur länge pratar vi om?) och säga "jag hade fel" om det nu visar sig att många (hur många? 1%? 10%? 100%?) av de vaccinerade får allvarliga (hur allvarliga?) sjukdomar som visar sig ha med vaccinet att göra. Men vi kan inte vänta för länge för om cirka 85 år kommer nog de flesta ha strukit med vare sig de är vaccinerade eller inte.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Nissens

Så Kajsa.

Staffans
Det är bättre att du ventilerar de där teorierna bland likasinnade, kavlaner.se är ju ett tips.

Det finns inget vaccin tidigare konstruerade på samma teknik som haft sådana långtidseffekter, däremot har en Covid-19 infektion långsiktiga effekter för många.

Det är märkligt att du är villig att ta sådana risker i onödan. Av rent egoistiska irrationella skäl dessutom.

• Gilla
  • Haha
mojjen och 2 till
  • Laddar…
R

Så Kajsa.

Staffans
Borde inte dessa dödsfall eller kraftiga bieffekter börjat ske redan? Vaccinen är ju trots allt ca 1 år gamla nu.

Kommer du att vara "skeptisk" för evigt eller finns det någon "deadline" (pun totally intended) när du erkänner att du hade helt fel?

• Gilla
  • Haha
remrag och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
Nissens Nissens skrev:
Hur vågade du det? Det vaccinet är betydligt mindre beprövat än Covid vaccinerna…

Om fästingarna hittar genitalerna så har du gått näck?
Jag är mycket ute i skogen, men till genitalerna har fästingarna aldrig nått. Tät klädsel är att rekommendera..

Och ja, jag är vaccinerad mot TBE också. Trots att det inte är lika beprövat…
Jag har fått en fästing på snorren för många år sedan. Trots jag var fullt påklädd.

Nu vågar jag inte hoppas på det här den här gången heller (det är ju inte första gången man ser en sån här nyhet - jag misstänker lite att forskarna pumpar ut dem så snart de behöver påfyllning av forskningspengar), MEN om det skulle bli verklighet med ett cancervaccin så undrar jag hur många av de covidvaccinskeptiska som gärna skulle stå i kö för ett sånt här vaccin istället? Jag menar, många har nog mer rädsla för att drabbas av cancer än av Covid.
En person fyller en spruta från en medicinflaska med artikeltext om vaccingenombrott mot cancer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
R.Wallin
  • Laddar…
R

Så Kajsa.

Staffans
Ja det är det. Vi som vaccinerat oss har gjort det för att det är det förnuftiga att göra med nuvarande kunskapsläge. Ni har lyssnat på swebbtv och magkänsla när ni bestämt er för att inte vaccinera er.

Så i ett otroligt scenario där vaccinen visar sig ha kraftiga biverkningar efter lång tid så har "vi" inget att skämmas över. Om det däremot blir precis så som det mest sannolikt blir och vaccinen visar sig ha få och milda biverkningar så är det "ni" som bör skämmas eftersom ni gjort ett beslut rakt mot vad som rekommenderats.

• Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det är det. Vi som vaccinerat oss har gjort det för att det är det förnuftiga att göra med nuvarande kunskapsläge. Ni har lyssnat på swebbtv och magkänsla när ni bestämt er för att inte vaccinera er.

Så i ett otroligt scenario där vaccinen visar sig ha kraftiga biverkningar efter lång tid så har "vi" inget att skämmas över. Om det däremot blir precis så som det mest sannolikt blir och vaccinen visar sig ha få och milda biverkningar så är det "ni" som bör skämmas eftersom ni gjort ett beslut rakt mot vad som rekommenderats.
Ojdå här börjar vi med fördomar. Så swebbtv är anti vaxxers? Tja, jag frågar för jag har aldrig tittat på den kanalen. När jag fattar ett beslut så är jag alltid källkritisk. Kan du säga att du har fattat ett beslut byggt på riktiga källor? Jag kan inte säga det. Jag har inte heller gjort någon ordentlig undersökning. Jag följde strömmen, liksom de flesta. Jag har alltså frångått mina principer. Alltså kan jag inte skryta om det.
Men ingen ifrågasätter en om man följer strömmen.

Men ingen behöver skämmas för det beslut man tog.
Skäms du för alla dina beslut som visade sig vara fel?

R RoAd skrev:

Om någon borde skämmas borde det väl vara ni som lever som vanligt utan att visa hänsyn till andra när ni struntar i att hålla avstånd eller inte använder munskydd och spritade händerna.Är för mig en gåta att man inte orkar sätta på sig ett munskydd ska vara så svårt eller hålla avstånd. Skulle gärna ta vaccinet om det fungerar men det som sker både i Israel och England bevisar att det fungerar inte trots att dom är fullvavaccinerade. Hur många doser ska ni ta?Vad händer med vårat immunförsvar om vi försätter dosera.Det spelar ingen roll om vi är vaccinerade eller inte om vi inte skyddar oss själva eller varandra genom att inte följa dom råd som gäller för det blir bara en ond cirkel och det kommer sluta illa när kroppen inte orkar mer med alla doser som behövs.

BirgitS
V växelventil skrev:
Skulle gärna ta vaccinet om det fungerar men det som sker både i Israel och England bevisar att det fungerar inte trots att dom är fullvavaccinerade.
Nej, vad som sker i de länderna visar att vaccinerna fungerar eftersom fullvaccinerade där blir i mindre utsträckning allvarligt sjuka än ovaccinerade. Precis som i Sverige.

V växelventil skrev:
Hur många doser ska ni ta?
Vad är det för fel på en dos om året precis som med influensavaccinet?

V växelventil skrev:
Vad händer med vårat immunförsvar om vi försätter dosera.
Det blir bättre på att skydda oss mot coronaviruset.

• Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.