Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Många inlägg har det ändå blivit.
Varför skall de som vägrar låta vaccinera sig få en given plats i vården vid Covid? Precis som storrökare som inte vill/kan sluta inte självklart får en 1.a plats på HIA. Det som stör mig en del är aluminiumet i vaccinerna. Lär påverka hjärnan längre fram.
Men det är det ju mycket som gör.
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ok, du skrev att Israel köpt 4 miljoner doser av Spuntik och att vi kan hitta informationen på Göteborgspostens hemsida. Allt vi hittar är att Palestina köpt just den mängden doser, inget om Israel. Kan du kanske länka själv för att styrka ditt uttalande eller var det så att du mindes fel?

Israel har kört med Pfizers vaccin och slöt tidigt ett avtal med Pfizer.
Nej det stod att dom hade börjat vaccinera med både Pfizer och sputnick men jag letar visare.
 
V växelventil skrev:
Nej det stod att dom hade börjat vaccinera med både Pfizer och sputnick men jag letar visare.
Är man (med rätta) orolig för att vaccinerna inte är pålitliga, eftersom de forcerats fram, vill man säkert välja något annat än Sputnik.
 
T Tony Johansson1 skrev:
Vad har bygga hus med covid-19 vaccin att göra??, hur kan man ens tänka på att starta en sådan tråd i ett husforum
Huvudsaken är väl att det rör sig, kan man tänka. Vad har Bygga Hus med grannar som bråkar om häckar och träd, ditten & datten, att göra?
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
harry73
K Kajsasudde skrev:
Nej man är bara egoist
Eller är man kanske egoist om man vill vaccinera sig, trots att man inte tillhör en riskgrupp (och kanske redan har antikroppar) när man i stora delar av världen inte har tillräckligt med vaccin för att vaccinera riskgrupperna?
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
K Kajsasudde skrev:
Nej man är bara egoist
Egoister är vi allihopa! Jag med och du med.
Men, det är väldigt lätt att vara givmild och hjälpsam när den upplevda kostnaden är ingen eller ringa. Skulle du istället uppleva att du utsätter dig för en risk/kostnad pga. din helt osjälviska handling. Skulle då inte din Florence Nightingalegloria komma lite på sne?

Staffans
 
  • Gilla
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
T Tony Johansson1 skrev:
Vad har bygga hus med covid-19 vaccin att göra??, hur kan man ens tänka på att starta en sådan tråd i ett husforum
En!
Det finns fem, sex stycken:D.

Staffans
 
  • Gilla
  • Haha
Pin och 1 till
  • Laddar…
E EPG skrev:
Jag vet inte hur det fungerar här i Europa men vad jag har fått lära mig är att på andra sidan Atlanten så har de något som de kallar FDA (Food and Drug Administration) och där allt livsmedel måste gå igenom och godkännas för att få säljas. Enligt uppgift så har inte dessa nya vacciner fått detta godkännande ännu utan går just nu under någon slags nödgodkännande och klassas därför av FDA som "experimentella".
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det stämmer. Vilket är ännu en orsak till att vara försiktig.

Staffans
E EPG skrev:
Jag vet inte hur det fungerar här i Europa men vad jag har fått lära mig är att på andra sidan Atlanten så har de något som de kallar FDA (Food and Drug Administration) och där allt livsmedel måste gå igenom och godkännas för att få säljas. Enligt uppgift så har inte dessa nya vacciner fått detta godkännande ännu utan går just nu under någon slags nödgodkännande och klassas därför av FDA som "experimentella".
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det stämmer. Vilket är ännu en orsak till att vara försiktig.

Staffans
lite nyfiken på om eran åsikt förändras något av att vaccinet nu funnits tillräckligt länge för att få ett "riktigt" FDA godkännande?

https://www.fda.gov/news-events/press-announcements/fda-approves-first-covid-19-vaccine
 
  • Gilla
remrag och 6 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Eller är man kanske egoist om man vill vaccinera sig, trots att man inte tillhör en riskgrupp (och kanske redan har antikroppar) när man i stora delar av världen inte har tillräckligt med vaccin för att vaccinera riskgrupperna?
De i andra delar av världen kanske är egoisterna som räknar med att vi ska vaccinera oss? Eller förväntar sig att vi ska utveckla och betala deras vaccin?

Det går att dra detta till olika ytterligheter.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
[länk]
Intressant hoppas fler dopade kollar så kanske dom får en tankeställare.
 
Ruttenrot Ruttenrot skrev:
Många inlägg har det ändå blivit.
Varför skall de som vägrar låta vaccinera sig få en given plats i vården vid Covid? Precis som storrökare som inte vill/kan sluta inte självklart får en 1.a plats på HIA. Det som stör mig en del är aluminiumet i vaccinerna. Lär påverka hjärnan längre fram.
Men det är det ju mycket som gör.
Det där har diskuterats hur länge som helst. Och inte kommer vi någon vart.
Jag själv tycker att göra skillnad på olika gruppet med olika åsikter är något samhället kämpar för att undvika. Men så kommer ett gäng som gärna gör skillnad på folk.
Om du undrar, så är jag vaccinerad. Men jag är tacksam för att grundlagen finns.
Eftersom du inte verkar tycka att o vaccinerade inte ska få samma vård.
Vad skulle du säga om din bästa vän dör för man inte lägger honom på iva.
Min bästa vän har troligtvis inte vaccinerat sig. Men jag gör ingen skillnad. Det är hans liv. Har inte ens frågat
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
I ironhead skrev:
lite nyfiken på om eran åsikt förändras något av att vaccinet nu funnits tillräckligt länge för att få ett "riktigt" FDA godkännande?

[länk]
Liiiiite märkligt, eftersom det nyligen stod på deras hemsida att vaccinet tidigast skulle bli godkända 2024. Varpspeed:D?

Mr: Spock
 
A
V växelventil skrev:
Hade för mig att dom hade sputnick. Fast idag när man är ute tycker jag att man inte håller avstånd och var precis på Biltema och jag var bara den som hade munskydd och spritade händerna.Om inte folk bara för man är vaccinerad följer råden från fhv kommer det här sluta riktigt illa.vi kan ju inte hålla på att ta nya doser hur många gånger som helst.
Lite lustigt att du tillämpade både munskydd och handtvätt vilket är åtgärder som kritiserats för att inte vara så effektiva. Men att undvika att träffa människor vilket flera anses vara det mest effektiva mot smittspridning var det du bröt emot. ;):rofl:
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.