Mikael_L Mikael_L skrev:
Formellt sett fick du det fel.
Om kommoden var angiven till 0,9 meter stämmer det, dvs allt mellan 85,1-94,9 är formellt sett korrekt.

Är kommoden angiven till 90 cm så blir toleransen 89,5-90,5 cm.
Möjligen enligt någon branschstandard, men rent matematiskt kan du inte veta att 90 är två värdesiffror och inte en.

Ska du vara säker på det får du som sagt skriva 0,90 eller 0,9 m.
 
Ja visst är det så, i min värld är 90 cm lika med 0,9 meter, 9 dm eller 900 mm och inte 915 mm.
Man måste kunna lita på informationen och inte höfta, i sådant fall skall man skriva cirka 90 cm.
Jag förstår att snickare använder tum för då behöver man inte vara så noggrann och materialet förlåter, sen är det målarnas problem att spackla, dessutom rör sig materialet
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Har du en nisch eller väggar på var sida kommoden, där tvättstället ska sitta, med exakt 90 cm utrymme?
Ja, mitt tvättställ skulle placeras mellan två kaklade väggar med mått 905 mm, vilket skulle ge 2,5 mm till en silikonsträng på varje sida. Men jag är kanske skadad av att ha arbetat med metall där tolerans på indre än 1 mm är viktigt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T TrosaNils skrev:
Ja, mitt tvättställ skulle placeras mellan två kaklade väggar med mått 905 mm, vilket skulle ge 2,5 mm till en silikonsträng på varje sida. Men jag är kanske skadad av att ha arbetat med metall där tolerans på indre än 1 mm är viktigt.
Kan inte låta bli att inflika vandringshistorien ifrån Bofors där en ingenjör beställde en plåt i storlek 2 gånger 2, och fick en liten plåtbit i 2 gånger två millimeter. Plåtverkstaden jobbade inte med andra mått än millimeter.

åter till Bauhaus …..
 
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
M
G goerana skrev:
Hej ! nwej

Hej! nej bevisa annars är det bara massa skitsnack från din sida, bullshit helt enkelt, det skrivs massa saker på forumet, men bevis saknas bara massa Påstående,,,påstående är skitsnack, gör enkelt att filma med mobil exempelvis!
!// Goerana
Finns du på riktigt? Ta en selfie så vi får se bevis!
 
  • Haha
  • Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
S sinclairhacker skrev:
Kan inte låta bli att inflika vandringshistorien ifrån Bofors där en ingenjör beställde en plåt i storlek 2 gånger 2, och fick en liten plåtbit i 2 gånger två millimeter. Plåtverkstaden jobbade inte med andra mått än millimeter.

åter till Bauhaus …..
Jag ritade hela mitt hus i enheten mm.:) Långsidan var t.ex. 11874 mm lång (nu hade den inte detta måttet, ty inte minns jag, men något sådant var det...)

Jag var i tidigare arbetsliv där man tog ett nytt tag jämfört med förut när en helt ny och större produkt skulle utvecklas. Här bestämdes det att all datarepresentation skulle ske i SI-enheter. Inte som förr i diverse olika enheter som man tyckte kändes lämpliga.
Allt för att dels var projektet större dels för att det blev allt mer internationell prägel på utvecklingen, det gick alltså inte att bara lite enkelt kuta in till kontoret bredvid och fråga om hur datat var angivet, utan man kanske t.o.m skulle behöva vänta en halv eller en dag på att det blev rätt tidzon.

Detta ledde till rätt våldsamt stora eller små tal ibland, Men som chefs-programmeraren sa, idag har vi tillräckligt med bitar och bytes för hur stora tal som helst, det är inte som med vår första produkt som hade en 8-bitars processor.
Något exempel. Våglängd angavs tidigare i nm, nu blev det i meter, dvs 214nm -> 0.000000214 m
Tryck angavs förut i bar eller MPa (bara här ser vi vad bra det är att man bestämmer sig för SI-enheter, blandar en programmerade ihop det och väljer bar istället för MPa så kommer presentationen eller beräkningen bli fel med en faktor 10, inte tillräckligt uppenbart fel för att säkert snabbt upptäckas).
Så tidigare 20 bar blev nu 2000000 Pa.
 
Mikael_L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Möjligen enligt någon branschstandard, men rent matematiskt kan du inte veta att 90 är två värdesiffror och inte en.

Ska du vara säker på det får du som sagt skriva 0,90 eller 0,9 m.
Nej, enligt matematisk standard.
För 90 är två värdesiffror.
En matematiker eller en kunnig ingenjör må skriva 0,9 meter eller 9x10^1 om det ska poängteras en måttosäkerhet. Matematikern väljer nog den senare notationen och ingenjören den förra.
 
Nu var det förvisso 1900-tal när jag läste matte, och då bara på N-gymnasienivå, men jag är säker på att man då lärde sig att man inte kunde veta om en nolla före ett decimaltecken var en värdesiffra eller ej. Man råddes därför att välja rätt måttenhet (eller tiopotenser) om det var viktigt. Wikipedia verkar vara inne på samma sak.

Särskilt ur ett ingenjörsmässigt perspektiv förstår jag dock om det är standard att exempelvis 4200 mm är just 4,200 meter och inget annat. Å andra sidan, är det en träregel av den längden lär den ju inte vara på millimetern korrekt. Kanske borde man ange toleranser också…

Men som sagt, mina kunskaper i ämnet är lite för grunda för att jag ska stå på mig mer än så.

Bauhaus anger för övrigt reglar med decimeter-noggrannhet, medan Hornbach anger dem i mm (men kanske då med ovan angiven osäkerhet om de två sista siffrorna är värdesiffror eller ej). :geek:
 
F
G goerana skrev:
Hej! gnällputte , har aldrig vart i 20 minuters kö på Bauhaus, bevisa !! Om inga Bevis håll tyst !!


//Goerana
prisgaranti på en GCM 8 med stativ för nån vecka sen. 45 minuter i kö. Väl därifrån så noterade jag att jag bara fick prisgaranti på bordet, ytterligare 30 minuter i kö där begåvningsreserven till självutnämnd retard åter igen frågade om det fanns en fysisk butik hos de jag prismatchade emot. ”Ja, om dom inte har stängt den sen jag var här för 35 minuter sen då du briljerade med dim mellanstadiematte”….

Tom, dimmig blick och idioten börjar googla igen. Röker dom på hårt på Bauhaus?
 
  • Gilla
Sp1ken
  • Laddar…
Testa att åka in i drive-in ”period”
De två i Malmö är så dåligt planerade att det inte finns plats för två bilar att köra samtidigt. Packat med varor i hyllorna på båda sidor av gången, många gånger står det vagnar personal har för att jobba med varorna i tillägg. Sist packade jag in 20 säckar grovbetong med en fin kö bakom mig, blev dagens träningspas, fort fick det gå med varningsblinkers på Tyvärr sista alternativet med drive-in på Bauhaus.
 
Det låter som valfri Byggmax-brädgård.
 
Jämför jag Byggmax Trelleborg mot de bägga bauhaus i Malmö så är Byggmax helt klart att föredra när det gäller Drive-Thru.
 
G goerana skrev:
Hej! gnällputte , har aldrig vart i 20 minuters kö på Bauhaus, bevisa !! Om inga Bevis håll tyst !!


//Goerana
Oj, trampade jag på en öm tå?

Superhjältekap med Superman-emblem och text som säger "You mad? Here's a cape. Now you can be super mad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
F
S Sp1ken skrev:
Oj, trampade jag på en öm tå?

[bild]
Det är så gulligt när en diversearbetare, anställd på Bauhaus skall in och försvara.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.