818 099 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Vad enkel det varit om det bara bildades en typ av antikropp som dessutom var immuniserade och gav ett 100%-igt skydd mot att insjukna och smitta vidare, men immunförsvaret är ju komplicerat… och fungerar lite olika i olika individer. Här är en figur som visa hur effektiva antikropparna är beroende på var på spiken de fastnar/passar.
Den bilden kan man studera en stund. Och den visar bara antikroppar mot spikeproteinet. Naturlig infektion ger antikroppar mot andra delar av viruset.
Pfizer-BioNtec/Moderna vaccinerna ger effektiva antikroppar första 4-5 månaderna, men sen är det mindre skillnad och nivåerna är jämförbara med AstraZ vaccinet eller naturlig infektion.
Att olika studier kommer fram till lite olika resultat tror jag beror på många saker.
Hur definierar man skyddet?
Tidsfaktorn. Hur långt efter vaccinationen ”mäter man” effektiviteten?
Har man mätt innan vaccinationen har full effekt.
Urvalet av deltagare.
Hur många får så bra antikroppar att de inte smittar vidare och inså fall - hur länge?
Ska de skydda mot att bli lite sjuk?
Räcker det att antikropparna skyddar mot att bli svårt sjuk?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den bilden kan man studera en stund. Och den visar bara antikroppar mot spikeproteinet. Naturlig infektion ger antikroppar mot andra delar av viruset.
Pfizer-BioNtec/Moderna vaccinerna ger effektiva antikroppar första 4-5 månaderna, men sen är det mindre skillnad och nivåerna är jämförbara med AstraZ vaccinet eller naturlig infektion.
Att olika studier kommer fram till lite olika resultat tror jag beror på många saker.
Hur definierar man skyddet?
Tidsfaktorn. Hur långt efter vaccinationen ”mäter man” effektiviteten?
Har man mätt innan vaccinationen har full effekt.
Urvalet av deltagare.
Hur många får så bra antikroppar att de inte smittar vidare och inså fall - hur länge?
Ska de skydda mot att bli lite sjuk?
Räcker det att antikropparna skyddar mot att bli svårt sjuk?
Det har kommit ut en ny engelsk studie baserat närmare 400’000 utvalda deltagare som först följdes upp med test varje vecka och sedan testades månadsvis. (På så vis påverkar inte vilja att testa sig resultat, eller möjligheten att hitta milda infektionsfall etc).
Impact of Delta on viral burden and vaccine effectiveness against new SARS-CoV-2 infections in the UK
Här jämförs Alfa, Delta och naturlig infektion.
Själva studien https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coro...ction-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf
Dock något tung läsning…
Impact of Delta on viral burden and vaccine effectiveness against new SARS-CoV-2 infections in the UK
https://www.ndm.ox.ac.uk/covid-19/covid-19-infection-survey/results/new-studiesKey findings from the study:
Other findings:
- Obtaining two vaccine doses remains the most effective way to ensure protection against the COVID-19 Delta variant of concern dominant in the UK today.
- With Delta, Pfizer-BioNTech and Oxford-AstraZeneca vaccines still offer good protection against new infections, but effectiveness is reduced compared with Alpha.
- Two doses of either vaccine still provided at least the same level of protection as having had COVID-19 before through natural infection; people who had been vaccinated after already being infected with COVID-19 had even more protection than vaccinated individuals who had not had COVID-19 before.
- However, Delta infections after two vaccine doses had similar peak levels of virus to those in unvaccinated people; with the Alpha variant, peak virus levels in those infected post-vaccination were much lower.
Symptoms and SARS-CoV-2 positivity in the general population in the UK
- A single dose of the Moderna vaccine has similar or greater effectiveness against the Delta variant as single doses of the other vaccines.
- Two doses of Pfizer-BioNTech have greater initial effectiveness against new COVID-19 infections, but this declines faster compared with two doses of Oxford-AstraZeneca. Results suggest that after four to five months effectiveness of these two vaccines would be similar – however, long-term effects need to be studied.
- The time between doses does not affect effectiveness in preventing new infections, but younger people have even more protection from vaccination than older people.
- Within the COVID-19 Infection Survey, recruiting representative households across the UK general population, SARS-CoV-2-associated symptoms varied by viral variant, vaccination status and demographics. However, differences are modest and do not currently warrant large-scale changes to targeted testing approaches
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva studien https://www.ndm.ox.ac.uk/files/coro...ction-survey/finalfinalcombinedve20210816.pdf
Dock något tung läsning…
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 974 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 974 inlägg
Tack!blackarrow skrev:Det har kommit ut en ny engelsk studie baserat närmare 400’000 utvalda deltagare som först följdes upp med test varje vecka och sedan testades månadsvis. (På så vis påverkar inte vilja att testa sig resultat, eller möjligheten att hitta milda infektionsfall etc).
[länk]
[bild]
Själva studien [länk]
Dock något tung läsning…
Vet inte hur du gjorde när du kopierade men det har smugit sig in ett litet fel:
"Key findings from the study:
Omtagning two vaccine doses ..."
Där det står "Obtaining" i originalet.
Jag tog bort en tomrad mellan Key findings och första punktstycket. Avståndet såg så stort ut i editorn, får låta bli att pilla på sånt… men då passade väl iPadOS på att utföra lite rättstavning.BirgitS skrev:
Egenvård i förskolan och skolan - Skolverket Sista från mig. Då ljuger skolverket. Ha det bra.T twoody skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Det stod egentligen ingenting i din länk
Förskolan har en skyldighet men personalen behöver inte göra det. Fortfarande är det så att personalen inte får ge. Det krävs en deligering från läkaren. Om man inte är sjuksköterska så får du inte ge medicin.
Om du inte blir deligerad. Då gäller det just det barnet. Om det görs på något annat sett på en förskola gör de att alvarligt fel... Men nån förskola har en sjuksyster anställd
Förskolan har en skyldighet men personalen behöver inte göra det. Fortfarande är det så att personalen inte får ge. Det krävs en deligering från läkaren. Om man inte är sjuksköterska så får du inte ge medicin.
Om du inte blir deligerad. Då gäller det just det barnet. Om det görs på något annat sett på en förskola gör de att alvarligt fel... Men nån förskola har en sjuksyster anställd
Väntar stillsamt på utomjordingarna också, det är snart det enda jag saknar från dig.Bananskalare skrev:Ojdå? Utbildad personal? Vad för utbildning har de gått?
Men du verkar ha en väldig tur. Jag tror att det är extremt ovanligt.
Men om det är en medicin som är jätteviktig så får föräldern prata med läkaren och personal. Det handlar inte om att ge antibiotika. Då får man vabba under perioden som barnet äter medicin mer än 2ggr per dag det brukar oftast inte vara så länge
Barnet är det viktigaste du har.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Hemma är en sak. Där gäller andra regler.P Pin skrev:
Eller man kanske måste ha en sjuksköterska bakom örat
Inte tänkt på att man kan prata med dem. Jag är mer en sådan person som ska ”klara allt själv” tills det är så pass akut att jag tvingas ta hjälp av andra.BirgitS skrev:
Jag har vaccinerat mig nu med första sprutan tack vare alla kloka människor på detta forum och andra forum. Jag visste innerst inne att det var det rätta, att nyttan överväger riskerna, men jag behövde en liten knuff i form av förnuftiga tankar från andra människor
Det värsta är att en person i min närhet, det första hon sa var ”Ja, de säger ju att det där vaccinet kan trigga igång MS om tre år”. Jag sa bara ”Nä-ä! Nu får du sluta. Ja då får jag väl MS om 3 år då, suck!”
Det är väldigt liten chans att du hamnar nedsövd på IVA. Och hamnar du där då kräv att få c vitamin och ivermectin ska du se att du bli frisk som en nötkärna.BirgitS skrev:
Men med gift i kroppen alltså injektionen så kanske inte det hjälper. Ha ha.
P pmd skrev:Låter lite jobbigt. Läs så lite som möjligt om covid-19 och vaccinering i media och webforum. Gå till källorna istället. Ta reda på sannolikheterna för biverkningar av vaccinering och ta reda på sannolikheten för allvarliga komplikationer av att bli sjuk i covid-19. Det vore också väldigt bra om det gick att ta reda på vad det var som orsakade din familjemedlems besvär. Har ni kontaktat läkare om det?
Ja, han är överkänslig och allergisk mot allt möjligt så de ska utreda honom innan han får nästa dos. Han mår f.ö bra nu. Det är bara det att ALLA i min närhet är antivax och säger saker som skrämmer mig, men jag har försökt stå emot och läser bara från seriösa källor som folkhälsomyndigheten och KI och läkartidningen.
Jag tog min första spruta idag
Disneygrisen skrev:Ja, han är överkänslig och allergisk mot allt möjligt så de ska utreda honom innan han får nästa dos. Han mår f.ö bra nu. Det är bara det att ALLA i min närhet är antivax och säger saker som skrämmer mig, men jag har försökt stå emot och läser bara från seriösa källor som folkhälsomyndigheten och KI och läkartidningen.
Jag tog min första spruta idag
Ha ha då ska du endast lyssna på FHM skratt skratt…
Det ska du vara glad för att de antivaxare, eller rättare sagt att de förstår vad som pågår…
Redigerat:
Är det inte svårt att kräva nåt överhuvudtaget om man är nedsövd?Catharina Åberg skrev: