P polarsson skrev:
Enklast är att dra med kniv/brytblad och sen knäcka. Såga dammar mest.
Yes! Så har jag tänkt :) tack för all hjälp jag får av er

MrJay MrJay skrev:
Vad som lutar tar man enkelt reda på med ett vattenpass :D
Vart det lutar bryr jag mig inte om, har inte lust att fixa varken taket eller golvet haha. Så jag besparar mig tiden och dricker en kopp kaffe istället

MrJay
N Noproblem88 skrev:
Vart det lutar bryr jag mig inte om, har inte lust att fixa varken taket eller golvet haha. Så jag besparar mig tiden och dricker en kopp kaffe istället
Personligen hade jag stört ihjäl mig vetandes att något är ”fel”. Vore skönt om man var mer luttrad..

• Gilla
Noproblem88
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Enklast är att dra med kniv/brytblad och sen knäcka. Såga dammar mest.
Nu har jag köpt allt som kan tänkas behövas. Men, som jag påpekade innan, det är ojämn höjd mellan garderoben och taket, det börjar på 10cm från vänster och hamnar på 12cm längst till höger. Det kommer bli jobbigt att hålla skivan uppe och markera, för jag kan inte säkra skivan först med t.ex snabbtving, eftersom jag inte har ngt som kan hålla emot.

Finns det ngt enkelt sätt att mäta på?

Träpaneler monterade på vägg med mätande för efterjusteringar, taklister ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
N Noproblem88 skrev:
Nu har jag köpt allt som kan tänkas behövas. Men, som jag påpekade innan, det är ojämn höjd mellan garderoben och taket, det börjar på 10cm från vänster och hamnar på 12cm längst till höger. Det kommer bli jobbigt att hålla skivan uppe och markera, för jag kan inte säkra skivan först med t.ex snabbtving, eftersom jag inte har ngt som kan hålla emot.

Finns det ngt enkelt sätt att mäta på?
Jag brukar mäta med 20 cm mellanrum längs med hela sträckan som skall täckas. Sen sågar jag och justerar där det behövs.

Skär av skivan så du har ca 5cm överlapp. Håll upp stumpen mot taket och rita längs kanten av garderoben. Sen offsettar du bara linjen så mycket som du vill ha

L Ludde67 skrev:
[bild]

Jag brukar mäta med 20 cm mellanrum längs med hela sträckan som skall täckas. Sen sågar jag och justerar där det behövs.
Jag får göra som dig :) tack

Kom också på en annan sak, jag kommer inte ha några skarvar, så ngn remsa behövs ej. Kan jag spackla på och måla utan att tänka på annat?

N Noproblem88 skrev:
Kom också på en annan sak, jag kommer inte ha några skarvar, så ngn remsa behövs ej. Kan jag spackla på och måla utan att tänka på annat?
Om du har en gipsskiva utan skarvar så är det bara att köra finspackel om det behövs.
Jag körde byggfog mot skåp, vägg och tak.
Mot taket var det lite onödigt eftersom jag satte list.

Vet ni om jag måste ha gipsskruv för att skruva? Jag har annars sockelskruv hemma, kan man använda de till gips?

När jag byggde in mina garderober, och kök för den delen, använde jag bara lim för infästningen. Både för att fästa reglar i vägg och rak och för att fästa skivan. Med bra lim är det enkelt att fästa reglarna och få dom på rätt ställe.

N Noproblem88 skrev:
Vet ni om jag måste ha gipsskruv för att skruva? Jag har annars sockelskruv hemma, kan man använda de till gips?
Det kommer aldrig att vara någon belastning på din remsa som du bygger in skåpet med.
Så du kan använda det som du har eller som nybyggarn3 skriver, limma. Det var smart. Så nästa gång jag bygger in något så kommer jag att testa att limma.

• Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Det kommer aldrig att vara någon belastning på din remsa som du bygger in skåpet med.
Så du kan använda det som du har eller som nybyggarn3 skriver, limma. Det var smart. Så nästa gång jag bygger in något så kommer jag att testa att limma.
Knepet är att köp ett lim med hög inital vidhäftning. Jag köpte ett på wurth, mest för att det råkar ligga nära mitt jobb. Finns säkert billigare alternativ men det fungerade grymt bra. Gick att limma upp en planka i taket utan att den ramlar ner, vilket inte går med alla lim.

• Gilla
Ludde67
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Knepet är att köp ett lim med hög inital vidhäftning. Jag köpte ett på wurth, mest för att det råkar ligga nära mitt jobb. Finns säkert billigare alternativ men det fungerade grymt bra. Gick att limma upp en planka i taket utan att den ramlar ner, vilket inte går med alla lim.
Jag köpte sockellim och det borde räcka, socklerna brukar sitta som berg när man limmar med sockellim.

N Noproblem88 skrev:
Jag köpte sockellim och det borde räcka, socklerna brukar sitta som berg när man limmar med sockellim.
Det låter rimligt. Sen behöver man ju inte smälla upp en tvåtumms regel i taket. Går lika bra med något tunnare som ger mer yta lim per kilo planka.

• Gilla
Noproblem88
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.