Jaaa, det är kanske dags för den regelbundna(?) uppdateringen... Är ni redo?

Här kommer en kort resumé av året som gått i inte helt kronologisk ordning då jag gillar att ha minst tre saker igång samtidigt.

Fokus har varit på att först göra klart grund och dränering och alla andra markarbeten utomhus för att sen fokusera på den fjärdedel av huset som omfattas av bygglovet och därför har en deadline.

Planlösningen ska gå från det här kyrkoanpassade utseendet:

Ritning som visar en planlösning med beteckningar för "Lilla salen", "Stora salen" och "Kök".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till det här mer bostadsanpassade:

Planritning av ett hus med markerade rum och inredning, som visar den tänkta renoveringen.
Skapa konto

I och med att vi flyttar ’köksingången’ till sydsidan så blir mer naturligt att ha den sidan och trädgården utanför som framsida av huset och det blir mer avskärmat från villan som vi har tänkt hyra ut när vi har flyttat till kyrkan.
Så här förhåller sig husen till varandra rent geografiskt:

Enkelt ritad planlösning som visar den geografiska relationen mellan kyrkan och villan med avståndsmarkering.
Skapa konto

Säsongen började som vanligt med lite markarbeten(!)

Elcentralen och inkommande servisledning ska flytta från ena sidan av huset till den andra. Jag frilade ledningen som går runt halva huset och passade på att återanvända diket till rör från takavvattningen från stuprören på baksidan.

Grävt dike med nya rörledningar för el och avlopp i trädgårdsmark.
Skapa konto

Markarbete vid hus med grävmaskin, öppnat dike och nya ledningar på marken.
Skapa konto

Dessutom passade jag på att lägga ny vattenledning mellan husen. Jag är ganska trött på dessa förbannade åskledarkablar som finns överallt…

Grävd dik för markarbeten med synliga kablar och rör i en lerig omgivning, symboliserar pågående byggarbeten.
Skapa konto

Framme i villans källare.

Renoveringsarbete med hål i vägg, murbruksröra och verktyg i en källare.
Skapa konto

Sen var det bara att lägga ner lite rör…
Den orangea böjen med lock är påskarvad på det gamla avloppet som ska återanvändas till takavvattning och dränering. Järnröret som passerar där på diagonalen vet jag inte vad det är… Säkrast att låta det vara.

Grävd dike med gula kablar och orange böj för avlopp och takavvattning vid husgrund.
Skapa konto

Sen började det såklart regna så jag fick trampa runt i 3 dm lera och försöka på rören att ligga kvar på botten.

Grävt dike vid husgrund med exponerade ledningar och rörarbeten för el och avlopp.
Skapa konto

En fördel är att man slipper påhälsning av Jehovas och diverse försäljare.

Grävarbete vid husgrund med jordhögar, rör och verktyg, landsbygd i bakgrunden.
Skapa konto

Den här dörren ska byta plats med fönstret på andra sidan och ett nytt mätarskåp ska upp på väggen ovanför kabeldiket.

Grundarbete vid hus, nytt rör i diket, rörläggning och stenar på marken.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
När vallgravarna var någorlunda igenfyllda tyckte jag det var dags att göra klart grunden.

Hålet ner till källaren murades igen.

Murad grund med igensatt källarhål och verktyg, innan slutlig puts och målning.
Skapa konto

Som tur var hann jag ta mig ut innan jag blev inmurad...

Renoverad husgrund med nymurad vägg och byggmaterial ovanför, vy från källarens insida.
Skapa konto

Renoverad husgrund med ny murad vägg och igensatt källaröppning, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Sen fixades det sista hörnet som var dåligt, så nu fattas bara lite puts och färg så är hela den 32 meter långa långsidan äntligen klar.

Renoveringsarbete på husgrund med nymurad del och byggmaterial runtomkring.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Det stora projektet i sommar var tilläggsisolering av trapphusutbyggnaden. Eftersom det går en trappa längs alla väggar invändigt gick det inte att isolera på insidan på något vettigt sätt. Utsidan var klädd med masonite och tunna träribbor och har suttit sen 1955, så det var ändå dags att göra något radikalt.

Isolering utvändigt medför såklart att grunden måste byggas på och att taket måste göras om så det inte ser så löjligt litet ut. Dessutom kräver kommunen att fasaden ska vara brandklassad eftersom det bara är knappt två meter mellan husen.

Utbyggnaden med trapphus, kapprum och toaletter är som sagt var gjord 1955.

Handstil på träplank med texten "Denna tillbyggnad utförd 1955 i augusti av Sture Frigson" som dokumentation av renovering.
Skapa konto

Taket är omlagt med falsad plåt över ytpappen 1973. I övrigt är allt original.

Ett delvis exponerat tak med rivna ytskikt och markerad text för bygginformation under sommarrenoveringsprojekt.
Skapa konto

Först bygga ställning och riva bort ytskiktet från plankstommen...

Renoveringsprojekt av ett trapphus med påbyggd fasadisolering, synlig trästomme och uppsatt byggnadsställning.
Skapa konto

På grunden limmades Jackopor-block med fibercementutsida.

Grundisolering av hus med fibercementskivor, arbetsmaterial och byggställning vid utgrävning.
Skapa konto

Det är inte varje år man skottar taket mitt i sommaren.

Takisolering i pågående renoveringsprojekt med synlig spånisolering och delar av träkonstruktionen.
Skapa konto

Takstolarna byggdes på 45 mm för att få lite mer isolering. Mer gick inte på grund av fönster och annat på ’huvudbyggnaden’. Takstolarna kapades också jämns med väggen och nya, lite längre, takstolstassar skarvades i.

Renovering av tak med ny isolering, träreglar och verktyg synliga på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Sen fick jag nytta av det gamla golvet från stora salen. Det är också från 1955…

Renoveringsprojekt med synlig träregelstomme, isolering, ångspärr och verktyg på ett golv av trä.
Skapa konto

Vädertätt...

Nyinstallerad svart takpapp på renoverat hustak med synliga trädetaljer och öppet fönster.
Skapa konto

…och nästan färdigt. Jag har även fått upp vindskivor med tillhörande beslag numera.

Renoverat trapphusutbyggnad med ny lockpanel och omlagt tak, processen beskrivs i texten.
Skapa konto

Efter att ha rivit bort all masonit och 200 000 spikar från väggarna skruvades det upp gips (för brandskyddets skull) och Isovers fasadskivor.

Byggställning framför hus med fasadisolering och synliga isoleringsplattor under renovering.
Skapa konto

Sen lite reglar på det...

Renovering av trapphusutbyggnad med tilläggsisolering och byggställningar runt fasaden.
Skapa konto

Åsså lockpanel som kronan på verket.

Renovering av trapphusutbyggnad med ställning, nya takstolar och pågående fasadarbete.
Skapa konto

’Nya’ dörren på sin nya plats på solsidan.
Renoveringsarbete på husfasad med ny dörr och isoleringsskivor under konstruktion, ställningar och byggmaterial syns.
Skapa konto

Efter att ha väntat nästan fyra månader på de brandklassade fönstren kunde äntligen ställningen plockas ner. Förutom lång leveranstid så var fönstren snordyra - Nästan halva budgeten för hela omspöningen och takomläggningen var tre sketna fönster...

Nyligen renoverat trapphus med ny isolering, lockpanel, brandklassat fönster och nytt elskåp vid en äldre byggnad.
Skapa konto

Sen kom elbolaget och kopplade in det nya skåpet och tillhörande elmätare.

Nytt elskåp och elmätare installerade vid uppriven grund utanför en vit panelklädd byggnad.
Skapa konto

Så då kunde jag riva det sista av den gamla centralen inne med sina tre elmätare…

Gammal elektrisk central med tre elmätare monterade på en vägg under renovering.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 21 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En fördel är att man slipper påhälsning av Jehovas och diverse försäljare
:rofl::heart:

• Gilla
  • Haha
Immobil och 3 till
  • Laddar…
När det utvändiga jobbet var klart var det dags för det invändiga (i verkligheten har allt pågått parallellt, men det låter bättre om jag verkar ha någon form av planering…)

Utrivningen av lilla salen och gamla köket gjorde jag redan förra året, så nu var det fokus på uppbyggnad istället.

Först ska marken sänkas lite och jämnas till så den kan isoleras. Som vanligt är det stenhård lera som inte går att gräva i om man inte luckrar upp den med tryckluftsspaden först. Enda fördelen är att det nästan inte är några stenar.

Renoveringsprojekt med uppluckrad lera och tryckluftsspade på ett bygge.
Skapa konto

Sådär. Slätt och fint och isolerat längs ytterväggen. Det var ju enkelt...

Rivning av interiören i genomförs, med jämn och sänkt mark redo för isolering längs byggnadens yttervägg.
Skapa konto

Innan marken isoleras ska det dras lite avloppsrör på lagom höjd med lagom fall. Gamla avloppet är i betong och ser oförskämt rent och fint ut med tanke på att det har suttit där ett okänt antal decennier.

Renoveringsprojekt med ett gammalt betongavloppsrör omgivet av grus och jord.
Skapa konto

Jag gjöt fast en bit överblivet betongrör i en lite klenare dimension

Betongavloppsrör fastgjutet i marken vid en husgrund under renovering.
Skapa konto

Och kopplade på lite modernare grejer

Nyinstallerat avloppsrör i grushål med isolering längs väggen i en renoveringsplats.
Skapa konto

Renoveringsarbete med nya avloppsrör, isolering och golvbjälklag i pågående byggprojekt inomhus.
Skapa konto

Med rören lagda är det bara att isolera och bygga bjälklag.

Träbjälklag under renovering med synliga avloppsrör och isolerade betongblock längs en vägg.
Skapa konto

Renoveringsarbete med nytt bjälklag och avloppsrör i ett rum under ombyggnad.
Skapa konto

Eftersom jag tänkte dra på avlopp, vatten, el och ventilation under golvet så blir det ganska många rör….

Bjälklag under konstruktion med synliga rör och isolering i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Renovering med rörinstallationer och isolering mellan träbjälkar i ett hus under ombyggnad.
Skapa konto

I blivande sovrummet la jag tillbaks det gamla plankgolvet.

Golvkonstruktion under arbete med synliga bjälkar, rörinstallationer och omlagda plankgolvstycken i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Målet var att bli klar innan jul, men sista plankan lades på juldagen. Taskig planering...

Renoverad rum med nylagd plankgolv och diverse verktyg och material utspridda.
Skapa konto

Skönt i alla fall att få lite arbetsutrymme där man inte behöver balansera på golvåsarna.

Badrummet ska få ingjuten golvvärme, så där blev det lite enkel blindbotten och isolering.

Renoveringsprojekt med isolering och nytt bjälklag under konstruktion, verktyg och rör syns.
Skapa konto

Det går så fort att skruva golvspån, så jag hann inte ta några bilder innan det var klart…

Under trappan blir det ett ’teknikutrymme’ med golvvärmeshunt och en liten varmvattenberedare. Det är 25 meter rör från värmepumpen i andra änden av huset, så det kommer att behövas nån lösning för att slippa vänta för länge på varmt vatten. Jag har dragit två rör för att kunna köra VVC, men planen är att i alla fall till en början sätta en beredare på 10-20 liter i den här änden.

Renoveringsarbete i ett rum med isolering och rörledningar vid en trätrappa, verktyg spridda på golv.
Skapa konto

Golvet nedanför trappan får golvvärme i glespanel eftersom jag behöver göra av med all slang jag köpte.

Installation av golvvärmeslangar på glespanel mellan träbjälkar med borrskruvdragare på MDF-skiva.
Skapa konto

Renoveringsprojekt visar utmärkning för golvvärmeinstallation på en ihopfogad spånskivegolv med verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Sen är det bara resten av golvet kvar...

Underkonstruktion av bjälklag med isolering och rörinstallationer synliga på ett betonggolv inne i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Jag har också hunnit regla upp och isolera lite väggar så man kan hålla en dräglig arbetstemperatur inne utan att bli ruinerad.

Delvis isolerade väggar med träreglar och en isoleringspane i ett pågående ombyggnadsprojekt.
Skapa konto

Hygrometer visar 46% luftfuktighet och 9.1°C temperatur på en trävägg under renovering.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 25 till
  • Laddar…
Grymt inspirerande! :)

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Visste väl att jag sett att du gjort något.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Ser fram emot fortsättningen!

Är det inte dags att glänta på dörren här igen?

• Gilla
Dowser4711 och 11 till
  • Laddar…
Vilket tjat...

Nåja, jag får väl försöka mig på en sammanfattning av vad som har hänt sen sist. Minnet börjar bli lite luddigt, men jag brukar få några aha-upplevelser när jag tittar på bilderna.
Vart var vi sist? Det var vinter och golvläggning om jag inte minns fel?

Golvet blev lagt så småning om. I blivande sovrummet la jag tillbaks det gamla plankgolvet och delen som ska bli kök och hall fick simpel spånskiva.

Renoveringsarbete i rum med nylagda plankgolv och spridda byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Renoveringsarbete i pågång med nytt golv av spånskiva och diverse verktyg och byggmaterial spridda omkring.
Skapa konto

Det är ett otroligt lyft att få ett slätt golv att sprida ut sina prylar på!

Innan man bygger igen allt kan det vara bra att reda upp bland alla rör och slangar.

Renoveringsprojekt med nytt golv under uppbyggnad och synliga installationer av rör och slangar.
Skapa konto

Oorganiserade rör och kablar under golvläggning i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Vattenrören hamnade i ett skåp. Vart resten av prylarna tog vägen minns jag inte riktigt, men dom dyker väl upp vad det lider…

Vattenrör i skåp för golvvärme med märkta rör och kopplingar under konstruktion.
Skapa konto

Väggarna i badrummet fick fin plywood medans övriga rum fick simpel OSB. För dom som är unga så utspelade sig detta på den tiden då OSB var billigt och plywood dyrt…

Renoveringsprojekt: rum under konstruktion med plywoodväggar, en stege och rör på golvet.
Skapa konto

Renoveringsprocess med nytt OSB på väggar i ett rum, stege, fönster och träbjälkar synliga.
Skapa konto

Innan vintern var slut hanns det med lite rekreation också. Återhämtning är viktigt när man jobbar hårt…

En snöskoter parkerad i djup snö med ett snötäckt hus i bakgrunden.
Skapa konto

Människor spelar kortspel för rekreation under byggprojekt, synliga kort och hand på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
Sen började utomhussäsongen och spaden dammades av och slipades…
Det blev inte så mycket byggande utomhus i år som tidigare, men lite fanns det i alla fall att göra.

Takavvattningen fixades på utbyggnaden, sista ribborna spikades upp och ställningen revs.
Det ska målas i samma kulörer som resten av kyrkan så småningom när det blir dags att måla om. Men det är nog inte dags riktigt än…

Nyrenoverat utbyggnad med vit panel, oputsad grunddel, och takavvattningssystem under en klarblå himmel.
Skapa konto

Ja, jag ska kapa ribborna.

Sista biten av grunden putsades och målades. Återfyllning påbörjad.

Nyputsad grund av en byggnad, spadar och byggmaterial syns, med påbörjad återfyllning av grus.
Skapa konto

Renoverad husgrund med nymålad grå puts, spikade träribbor och en påbörjad återfyllning med grus.
Skapa konto

Några ton grus på det här så ser det nästan ut som hos vanligt folk.

Renoverat husgrund med nymålad och putsad yta, grusremsa längs foten och pågående återfyllning av mark.
Skapa konto

• Gilla
Afterquake och 22 till
  • Laddar…
Inomhus fortsätter det med vanligt simpelt snickeriarbete. Osb och sen gips på väggarna och panel i taket.
Ganska tråkigt faktiskt…

Interiör under renovering med osb-skivor på väggar, träreglar i tak och stege.
Skapa konto

Renoverat rum med osb-skivor på väggar, vit panel i taket och synlig byggställning.
Skapa konto

Det enda som skiljer sig från vilket annat hus som helst är att takhöjden gör att man behöver byggställning inomhus.

Inomhusbyggarbetsplats med OSB-skivor på väggar, byggställning, isoleringsmaterial och en stereo.
Skapa konto

Dörrförrådet inventerades och innerdörrar fördelas ut där dom passar bäst.

Oorganiserad samling av gamla innerdörrar staplade i ett renoveringsprojekts rum.
Skapa konto

Den här ser ut att passa precis i öppningen till toaletten. Till och med färgen passar.

Brun innerdörr monterad i ofärdig vägg med osb-skivor, omgiven av byggmaterial och verktyg.
Skapa konto

Den här smala dörren blir bra till klädkammaren

Grön innerdörr placerad i öppning med OSB-skivor på väggar och byggställning intill i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Av en händelse hade jag ett matchande par till hallens två dörrar.

Vita innerdörrar lutar mot en vägg på en byggarbetsplats, med en skruvdragare på golvet.
Skapa konto

I köket blir det ett walk-in-skafferi. Och se - Hade jag inte en passande dörr dit också.

Inomhus snickeri med byggställning och stege, OSB-skivor på väggar, träpanel i tak, och en svart gammal dörr lutad mot öppningen.
Skapa konto

Synd bara att man har huggit sönder några av dörrarna för att kunna klä in dom i snygg masonite, men allt går ju att fixa…

En innerdörr ligger på ett arbetsbord med verktyg, delvis slipad för renovering.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
I badrummet blir det vattenburen golvvärme i betongkaka. Först ska slangen rullas ut efter noga uträknade principer.

Installation av vattenburen golvvärme med utrullade rörslingor redo för provtryckning och betong.
Skapa konto

Efter utrullning av slangen så ska den såklart provtryckas.

Utrustning för provtryckning av vattenburen golvvärme med slangar utrullade på golv.
Skapa konto

Sen är det bara att kasta på några påsar betong… 46 stycken för att vara exakt.

Nylagt vattenburen golvvärme i betong i ett underkonstruktionsstadium i ett badrum.
Skapa konto

Som vanligt får man inte glömma bort återhämtningen i naturen.

Person som vandrar i en blommande skogsglänta för avkoppling och återhämtning.
Skapa konto

Fiskespö böjt över vattnet vid en sjö med vass och en solnedgång i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Roger Fundin och 26 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilket tjat...
Det var värt det!

Och hotar härmed med att göra det igen om det fortsätter vara ett halvår mellan uppdateringarna. Det här är nämligen en av mina favorittrådar. Det är något speciellt med att kunna transformera en jättesal till något funktionellt ur ett bostadsperspektiv och det är fascinerande att följa. :D(y)

• Gilla
  • Haha
yonna och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.