817 319 läst · 17 905 svar
817k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Att få ihop de sista procentenheterna som behövs för att få full flockimmunitet kanske kräver så drastiska, kostsamma åtgärder och gå så långsamt att det inte är önskvärt eller kan accepteras, typ enligt lagen om avtagande avkastning. Då är det kanske inte så intressant att ens försöka uppnå och vidhålla flockimmunitet utan man får nöja sig med mindre ambitiösa mål.P pmd skrev:
Ska vi lämna antivaxarna att dö? Det låter orättvist.tusenett skrev:Att få ihop de sista procentenheterna som behövs för att få full flockimmunitet kanske kräver så drastiska, kostsamma åtgärder och gå så långsamt att det inte är önskvärt eller kan accepteras, typ enligt lagen om avtagande avkastning. Då är det kanske inte så intressant att ens försöka uppnå och vidhålla flockimmunitet utan man får nöja sig med mindre ambitiösa mål.
Catharina, du kommer in i tråden och går hårt ut med att beskylla majoriteten för att vara idioter... Kan inte du redogöra för din akademiska skolning och karriär så att det blir lite lättare för oss vaccinerade idioter att bedöma hur pålitlig du är som källa? Jag vill bara förstå om jag bör lita mer på dig än på de forskare jag känner och/eller har förtroende för sedan tidigare.Catharina Åberg skrev:
1. Vad har du för utbildning?
2. Inom vilka områden har du arbetat och med vad? Gärna en länk till din linkedinprofil eller liknande, men jag förstår självklart om du vill vara anonym.
Jag menar inte att låta dryg, men om man går fram så hårt som du gjort i denna diskussion så får man vara beredd på att bli ifrågasatt.
Redigerat:
Det är ju precis så det blivit med tidigare pandemier, de lever vidare, men ställer inte till med så mycket problem längre.tusenett skrev:
Jag har avvaktat eftersom jag är en sk post Covidare och har haft covid-19 två gånger under ett år. Har varit riktigt dålig. Jag tog T-cellstestet (kostade 1700 kr) som visade att jag har utvecklat detsamma skydd som vaccinet skulle ge mig. Jag kan precis som alla som är vaccinerade fortfarande bli sjuk i covid-19 men blir inte lika sjuk som utan t-cellerna.
Även TBE är jag immun mot. Fick det 1994 med hjärnhinneinflammation som följd. Kan inte få tbe mer dock borrelia, men det finns det ju inget vaccin mot.
Även TBE är jag immun mot. Fick det 1994 med hjärnhinneinflammation som följd. Kan inte få tbe mer dock borrelia, men det finns det ju inget vaccin mot.
Fast när nyheterna på radio och tv pratar om hur många som är vaccinerade så redovisar de inte att det bara är de som är över 18 som vaccinerats. De säger siffrorna som står hos fohm.P pmd skrev:
Menar med vad? Orättvisa verkar vi ha många definitioner på. Det kan upplevas som orättvist att vi inte sätter in alla till buds stående medel för att rädda liv. Preventivt med vaccin, istället för att vänta på att några avlider eller blir svårt sjuka. Som kollektiv ska vi hjälpa de svagare. Eller så kan man tycka att vi inte ska kasta pärlor efter svin.tusenett skrev:
Hade procenttalet inkluderat även de under 18 år hade det ju varit ännu fler i absoluta tal. Alltså tvärtom mot vad du verkar tro.OlssonTobias skrev:
De har satt covid på det mesta för att slippa utreda dödsorsaken. Influensa verkar ju helt ha försvunnit t.ex. märkligt.P pmd skrev:
Nu när folk vaccinerat så ska det bli intressant att se om influensan magiskt dyker upp igen eller det kanske kommer en omega-variant av covid.
Men här är det tvärtom, procenttalet är givet, tex 61% som tagit bara en spruta. Om vi räknar på alla åldrar alltså ca 10 000 000 blir det ca 6 100 000. Räknar vi på de över 18 år så har vi kanske 8 000 000 individer så då blir det 4 800 000. Alltså färre.OlssonTobias skrev:
Hur räknar du själv?