Varför har ni inte vaccinerat er?

• Antal röster
    807
A
P pmd skrev:
Jag tycker inte att det ena utesluter det andra. För att hålla flockimmuniteten igång måste vi kanske göra som du föreslår.
Att få ihop de sista procentenheterna som behövs för att få full flockimmunitet kanske kräver så drastiska, kostsamma åtgärder och gå så långsamt att det inte är önskvärt eller kan accepteras, typ enligt lagen om avtagande avkastning. Då är det kanske inte så intressant att ens försöka uppnå och vidhålla flockimmunitet utan man får nöja sig med mindre ambitiösa mål.

tusenett skrev:
Att få ihop de sista procentenheterna som behövs för att få full flockimmunitet kanske kräver så drastiska, kostsamma åtgärder och gå så långsamt att det inte är önskvärt eller kan accepteras, typ enligt lagen om avtagande avkastning. Då är det kanske inte så intressant att ens försöka uppnå och vidhålla flockimmunitet utan man får nöja sig med mindre ambitiösa mål.
Ska vi lämna antivaxarna att dö?:surprised: Det låter orättvist.

Lite svinn får man räkna med…

• Haha
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
jag vill inte vara den labbråttan som får injektion av detta giftet…alla råttorna dog under experimentet med dem…
lyckligt lottade är de som nu fått placebo i sin spruta…
Catharina, du kommer in i tråden och går hårt ut med att beskylla majoriteten för att vara idioter... Kan inte du redogöra för din akademiska skolning och karriär så att det blir lite lättare för oss vaccinerade idioter att bedöma hur pålitlig du är som källa? Jag vill bara förstå om jag bör lita mer på dig än på de forskare jag känner och/eller har förtroende för sedan tidigare.

1. Vad har du för utbildning?
2. Inom vilka områden har du arbetat och med vad? Gärna en länk till din linkedinprofil eller liknande, men jag förstår självklart om du vill vara anonym.

Jag menar inte att låta dryg, men om man går fram så hårt som du gjort i denna diskussion så får man vara beredd på att bli ifrågasatt.

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 8 till
  • Laddar…
Nissens
tusenett skrev:
Vi kanske inte ska satsa alla pengarna på att vi får ihop de 90% som behövs för flockimmunitet utan istället börja fundera på hur vi ska hantera att viruset blir endemiskt. Dvs vi måste fylla på med nya doser kontinuerligt och slå ner lokala utbrott och ha andra åtgärder som en del av vardagen.
Det är ju precis så det blivit med tidigare pandemier, de lever vidare, men ställer inte till med så mycket problem längre.

Nissens
P Pin skrev:
Alltså, vuxna människor har ett ansvar för sina egna beslut. ”Antivaxarna” har valt en stor risk framför en mycket liten, nästan obefintlig risk.

Man kan ju inte behandla dem som barn…

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, vuxna människor har ett ansvar för sina egna beslut. ”Antivaxarna” har valt en stor risk framför en mycket liten risk.

Man kan ju inte behandla dem som barn…
Nej, men det är lite läskigt när de jobbar med att utbilda VÅRA barn...

• Gilla
  • Ledsen
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Jag har avvaktat eftersom jag är en sk post Covidare och har haft covid-19 två gånger under ett år. Har varit riktigt dålig. Jag tog T-cellstestet (kostade 1700 kr) som visade att jag har utvecklat detsamma skydd som vaccinet skulle ge mig. Jag kan precis som alla som är vaccinerade fortfarande bli sjuk i covid-19 men blir inte lika sjuk som utan t-cellerna.

Även TBE är jag immun mot. Fick det 1994 med hjärnhinneinflammation som följd. Kan inte få tbe mer dock borrelia, men det finns det ju inget vaccin mot.

• Gilla
  • Wow
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Hur menar du nu?

P pmd skrev:
[länk]

Den spännande fortsättningen kommer i morgon, alltså.

I fortsättningen kommer jag kanske att utgå från att folk läser vad som står på en websida jag länkar till innan de kommenterar den.
Fast när nyheterna på radio och tv pratar om hur många som är vaccinerade så redovisar de inte att det bara är de som är över 18 som vaccinerats. De säger siffrorna som står hos fohm.

tusenett skrev:
Hur menar du nu?
Menar med vad? Orättvisa verkar vi ha många definitioner på. Det kan upplevas som orättvist att vi inte sätter in alla till buds stående medel för att rädda liv. Preventivt med vaccin, istället för att vänta på att några avlider eller blir svårt sjuka. Som kollektiv ska vi hjälpa de svagare. Eller så kan man tycka att vi inte ska kasta pärlor efter svin.

OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Fast när nyheterna på radio och tv pratar om hur många som är vaccinerade så redovisar de inte att det bara är de som är över 18 som vaccinerats. De säger siffrorna som står hos fohm.
Hade procenttalet inkluderat även de under 18 år hade det ju varit ännu fler i absoluta tal. Alltså tvärtom mot vad du verkar tro.

P pmd skrev:
Jag har för mig att jag läste i någon av covidtrådarna att Socialstyrelsen har statistik över hur många som har dött av covid-19.
De har satt covid på det mesta för att slippa utreda dödsorsaken. Influensa verkar ju helt ha försvunnit t.ex. märkligt.

Nu när folk vaccinerat så ska det bli intressant att se om influensan magiskt dyker upp igen eller det kanske kommer en omega-variant av covid.

P Pin skrev:
Hade procenttalet inkluderat även de under 18 år hade det ju varit ännu fler i absoluta tal. Alltså tvärtom mot vad du verkar tro.
Hur tänker du då? Ju fler personer man räknar på desto mindre blir väl procenten? Det är vad jag lärde mig på mattelektionerna i skolan i all fall.

• Wow
Pin
  • Laddar…
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Hur tänker du då? Ju fler personer man räknar på desto mindre blir väl procenten? Det är vad jag lärde mig på mattelektionerna i skolan i all fall.
Men här är det tvärtom, procenttalet är givet, tex 61% som tagit bara en spruta. Om vi räknar på alla åldrar alltså ca 10 000 000 blir det ca 6 100 000. Räknar vi på de över 18 år så har vi kanske 8 000 000 individer så då blir det 4 800 000. Alltså färre.

Hur räknar du själv?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.