D danlar79 skrev:
Tackar, men bor i Stockholm så lite långt ifrån :)
Har dragir 25mm flexrör under altanen nu. Har dragtråd genom också. Ska testa dra igenom elkabeln snart också.

Nästa steg är att borra hål för anslutningarna. Köpte till balboabelysningen och räknat med att den ska få plats ovanför utloppet i nedersta delen. Hoppas det fungerar.

Angående displayen så vill man ju kunna nå den från badet, även om den ska vara skyddad. Tänkte också tanken att sätta den på sidan och sen bara en liten list som tak ovanför.

Ser inte att det medföljde något lim/silikon. Står inget i beskrivning om att det skulle behövas heller när det gäller anslutningarna.
Är på biltema och har glömt vilket lim man skulle använda för anslutning…någon som vet ?
 
Tobzter
Inget lim ska du ha eller silikon
 
  • Gilla
Susanne Larsen
  • Laddar…
Tobzter Tobzter skrev:
Inget lim ska du ha eller silikon

S Susanne Larsen skrev:
Är på biltema och har glömt vilket lim man skulle använda för anslutning…någon som vet ?
Tangit pvc-u speciallim till slangarna/kopplingar för bubbelsystemet.

Ni som har bubbelsystemet, hur och var har ni fäst ”looparna” som de vill ska vara över vattenytan?
 
Tobzter
Men de följer ju med ? Eller gör de inte de längre
Bilder finnes i tråden hur dessa slangar sitter
 
Nä inget lim följer med längre…

Jag har letat i tråden men hittar inget om looparna…
 
S Susanne Larsen skrev:
Nä inget lim följer med längre…

Jag har letat i tråden men hittar inget om looparna…
Jag satte fast fördelaren och looparna med fogskum och buntband under isoleringen i ”taket” på mitt teknikutrymme, där toppen på looparna är har ja kanske 5cm isolering och ca 8cm underkant på plastkanten på badet.
 
V Vdanst skrev:
Jag satte fast fördelaren och looparna med fogskum och buntband under isoleringen i ”taket” på mitt teknikutrymme, där toppen på looparna är har ja kanske 5cm isolering och ca 8cm underkant på plastkanten på badet.
ok, tusen tack ☺️ har du möjlighet att visa en bild på detta kanske?
Har du din tekniklåda högre än botten på badet? Tolkade som man måste ha låda i samma bottennivå som badet?
 
S Susanne Larsen skrev:
ok, tusen tack ☺️ har du möjlighet att visa en bild på detta kanske?
Har du din tekniklåda högre än botten på badet? Tolkade som man måste ha låda i samma bottennivå som badet?
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-terrasspool.381297/page-76#post-4311295
Samma nivå på ”golvet”, jag har lite mindre isolering i taket närmast poolen så luftslangen går upp mellan poolens isolering och närmsta regel för trallen.
 
  • Gilla
Susanne Larsen
  • Laddar…
Tobzter
Tobzter Tobzter skrev:
Då börjar ormboet bli klar för att sänkas ner.

Känns som de kommer spruta vatten överallt när man fyller denna :D:crysmile:
[bild]
Bild på slangarna
 
Vad har ni för tryck i filtret? Har en pacific där vi va tvungna att lägga tekniklådan med 2m extra slang mellan så förstår att de kostar lite men kommer aldrig högre än bilden. Ingen aning vad som är rimligt? Håller man handen för utloppet i poolen så är det väldigt lågt tryck
 
  • Tryckmätare för filter med visarnålen strax under 100 kPa, fråga om korrekt trycknivå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pete75
  • Laddar…
J jonascarlen skrev:
Vad har ni för tryck i filtret? Har en pacific där vi va tvungna att lägga tekniklådan med 2m extra slang mellan så förstår att de kostar lite men kommer aldrig högre än bilden. Ingen aning vad som är rimligt? Håller man handen för utloppet i poolen så är det väldigt lågt tryck
Samma fråga har jag också
 
Tobzter
Kör ni filterbollar så ska de knappt ge utslag va ja har förstått de som.
Hur är suget vid inloppet ? Ja har ett jäkla sug där
 
Tobzter Tobzter skrev:
Kör ni filterbollar så ska de knappt ge utslag va ja har förstått de som.
Hur är suget vid inloppet ? Ja har ett jäkla sug där
Du har helt rätt, Jag provade nu köra filtret med hälften så många filterbollar. Hade innan hela påsen man fick till.. så nu är det fullt ös i flödet men ändå inget utslag på mätaren så den ska man uppenbarligen inte bry sig om. Innan fick jag hela tiden felmeddelande att värmarna hade för lågt flöde. Mycket man måste lära sig.
 
  • Gilla
Pete75 och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Hmm ja kör hela påsen och de funkar galant
 
Jag har starkt sug vid inloppet också och använder filterbollar. Jag får också några gånger samma fel med värmaren. Tar jag en del bollar eller inte? Teknik lådan sitter cirka 3m från poolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.