D danlar79 skrev:
Premiärbadet avklarat i lätt regn under gårdagen. Värmt upp poolen till 38 grader. Kändes riktigt bra!
Vattenfyllde och drog igång pumpen/värmaren kvällen innan. Så den hade rätt temperatur på morgonen. Då slängde jag i en matsked Nitor S
D danlar79 skrev:
Premiärbadet avklarat i lätt regn under gårdagen. Värmt upp poolen till 38 grader. Kändes riktigt bra!
Vattenfyllde och drog igång pumpen/värmaren kvällen innan. Så den hade rätt temperatur på morgonen. Då slängde jag i en matsked Nitor SPA snabbkor. Drygt 5-6 timmar senare hoppade vi i för första gången.
Enligt teststickorna visade värdena då :
Klor 3
PH 7,2
Alk 80-120

Kollade sen värdena ca 4-5 timmar senare(utan att ha slängt i något mer efter badet) för att se hur det såg ut.
Då såg klor ut att vara 0 eller 0,5. PH såg ut att ha sjunkit lite också till 6,8.
Så innan läggdags slängde jag i PH+ och lät det verka ett tag sen i med en matsked klor också.

På morgonen idag så såg klor ut att ligga på 1, PH svårt att utlösa tycker jag, men strax över 7,2 gissar jag på. Alk över 80.

Gäller att försöka lära sig vad man behöver göra och hur ofta. Man kanske ska slänga i klor direkt efter man badat också?

edit:
Pump har jag ställt in på 2x 8 timmar nu.
PA snabbkor. Drygt 5-6 timmar senare hoppade vi i för första gången.
Enligt teststickorna visade värdena då :
Klor 3
PH 7,2
Alk 80-120

Kollade sen värdena ca 4-5 timmar senare(utan att ha slängt i något mer efter badet) för att se hur det såg ut.
Då såg klor ut att vara 0 eller 0,5. PH såg ut att ha sjunkit lite också till 6,8.
Så innan läggdags slängde jag i PH+ och lät det verka ett tag sen i med en matsked klor också.

På morgonen idag så såg klor ut att ligga på 1, PH svårt att utlösa tycker jag, men strax över 7,2 gissar jag på. Alk över 80.

Gäller att försöka lära sig vad man behöver göra och hur ofta. Man kanske ska slänga i klor direkt efter man badat också?

edit:
Pump har jag ställt in på 2x 8 timmar nu.
Tjena, hur går dina tankar kring valet av 2 8-timmarscykler?
Är det för att minimera ljud eller är det för att minimera elräkningen eller är det någon annan anledning?
Jag har än så länge 2 12-timmarscykler.
 
J jono75 skrev:
Tjena, hur går dina tankar kring valet av 2 8-timmarscykler?
Är det för att minimera ljud eller är det för att minimera elräkningen eller är det någon annan anledning?
Jag har än så länge 2 12-timmarscykler.

Läste fler här som dragit ned på cyklerna. Tänkte att så lite tid som möjligt pumpen kan gå utan att vattnet blir dåligt är bra. Inte helt lätt att hitta sweetspot dock. 24 timmar om dygnet känns väldigt mycket ?


Jag kämpar lite med två saker just nu angående tekniklådan:
1. Ljudnivån
Tror det mest handlat om vibrationer från pumpen. Har pumpen skruvad på en trallbräda som står i tekniklådan. Provade lägga en bit gummimatta under vilket dämpade en del.
Men provade sen också med en bit musmatta, vilket dämpade ännu mer. Så känns som det behövs nåt mjukt under.
Någon form av skumskiva kanske?

Nästa steg blir att försöka minska andra ljud. Kanske lägga sådana här på insidan av lådan.
Kanske en sådan jag ska ställa under pumpen?

2. Värme/Ventilation
Stoppa ner en vanlig väggtermometer i tekniklådan som är helt stängd (förutom öppning i isoleringen mot poolen)
När pumpen går ser temp ut att sticka mellan 45-49 grader.
Öppnar lådan iallafall 10 cm så går temp ner till ca 35 grader.
Ser ju definitivt ut som att man behöver ventilera lådan då. Frågan är hur stor öppning som behövs ?
Vill inte göra hål i locket, så får bli högst upp på sidan av lådan istället.

Hur har andra gjort? Ni som inte kollat temp, gör gärna det :)
 
D danlar79 skrev:
Läste fler här som dragit ned på cyklerna. Tänkte att så lite tid som möjligt pumpen kan gå utan att vattnet blir dåligt är bra. Inte helt lätt att hitta sweetspot dock. 24 timmar om dygnet känns väldigt mycket ?


Jag kämpar lite med två saker just nu angående tekniklådan:
1. Ljudnivån
Tror det mest handlat om vibrationer från pumpen. Har pumpen skruvad på en trallbräda som står i tekniklådan. Provade lägga en bit gummimatta under vilket dämpade en del.
Men provade sen också med en bit musmatta, vilket dämpade ännu mer. Så känns som det behövs nåt mjukt under.
Någon form av skumskiva kanske?

Nästa steg blir att försöka minska andra ljud. Kanske lägga sådana här på insidan av lådan.
Kanske en sådan jag ska ställa under pumpen?

2. Värme/Ventilation
Stoppa ner en vanlig väggtermometer i tekniklådan som är helt stängd (förutom öppning i isoleringen mot poolen)
När pumpen går ser temp ut att sticka mellan 45-49 grader.
Öppnar lådan iallafall 10 cm så går temp ner till ca 35 grader.
Ser ju definitivt ut som att man behöver ventilera lådan då. Frågan är hur stor öppning som behövs ?
Vill inte göra hål i locket, så får bli högst upp på sidan av lådan istället.

Hur har andra gjort? Ni som inte kollat temp, gör gärna det :)
D danlar79 skrev:
Läste fler här som dragit ned på cyklerna. Tänkte att så lite tid som möjligt pumpen kan gå utan att vattnet blir dåligt är bra. Inte helt lätt att hitta sweetspot dock. 24 timmar om dygnet känns väldigt mycket ?

Sant, jag gick på det som stod i manualen:


Jag kämpar lite med två saker just nu angående tekniklådan:
1. Ljudnivån
Tror det mest handlat om vibrationer från pumpen. Har pumpen skruvad på en trallbräda som står i tekniklådan. Provade lägga en bit gummimatta under vilket dämpade en del.
Men provade sen också med en bit musmatta, vilket dämpade ännu mer. Så känns som det behövs nåt mjukt under.
Någon form av skumskiva kanske?

Nästa steg blir att försöka minska andra ljud. Kanske lägga sådana här på insidan av lådan.
Kanske en sådan jag ska ställa under pumpen?

2. Värme/Ventilation
Stoppa ner en vanlig väggtermometer i tekniklådan som är helt stängd (förutom öppning i isoleringen mot poolen)
När pumpen går ser temp ut att sticka mellan 45-49 grader.
Öppnar lådan iallafall 10 cm så går temp ner till ca 35 grader.
Ser ju definitivt ut som att man behöver ventilera lådan då. Frågan är hur stor öppning som behövs ?
Vill inte göra hål i locket, så får bli högst upp på sidan av lådan istället.

Hur har andra gjort? Ni som inte kollat temp, gör gärna det :)
Gällande 2 12-timmars cykler så gick jag på det som stod i manualen: Vissa pooler behöver 2 12-timmars. Men det kan ju vara värt att se om vattenkvalitén påverkas av att gå ner på 8 timmar.

Jag har gjort 4 hål enligt bilden, hålen är gjorda med håltagaren för genomföringarna så vet ni dimensionen. Jag ligger dock på 45 grader ändå så det kan nog behövas fler hål….
 
  • Hål tagade i en vit isolerad poolvägg för genomföringar, med träkonstruktion och grusig mark synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kör "bara" 2x6h cykler och pumpen har dessutom stått still en hel del pgafelmeddelanden men vattnet håller ändå perfekta värden. Kör med veckoklor i flottör och har chockklorerat samt hällt i "klarpool" endast vid 3 tillfällen under sommaren. Köpte swim and funs startpaket för 300kr på rusta. PH't har jag inte behövt justera alls. Jag kommer nog prova att sänka cyklerna ytterligare och se om vattnet fortfarande håller bra kvalitet.
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Kör bara 1x10 h över natten så testa att sänka tycker jag.
 
Jag har kört ventilationslöst ett år. Såg för någon månad sen att det blev en del gula missfärgningar/mögel. Åkte förbi Btema och satte in två avlånga ventiler och kör dom öppet för tillfället. Monterade högt upp på kortsidorna av filterlådan. VIll undvika hål nedtill för mössens skull.

När det gäller filtercyklerna kör jag just nu på 1 h på morgonen och 2 h på kvällen. Därtill går ju pumpen och filtrering körs varje gång badet justerar temp. Filtercyklerna har jag dragit ner så lågt som till 2-2,5 h per dag utan problem. Vi badar rätt lite, några ggr per vecka max. Hade vi badat mer hade jag dragit upp filtercykeln någon timme men jag ser i nuläget ingen anledning till det.

När badet är nytt och folk badar hela tiden är det väl lämpligt att köra ordentliga filtreringar. Men det gäller också att förstå att filtret bara samlar upp partiklar i vattnet. Det renar ju inte själva badet. Är värdena på klor/brom bra och ph alltid ligger rätt får man sällan problem.

Uppdatering på min energimätning:

Mätningen startade: 21 05 05 kl 16:00
Till och med idag har badet dragit exakt 400 kWh. Det är alltså 3 månader och 9 dagar, sommarsäsong.

2 x 3 kW-värmare. Energin lär dra iväg lite till nu när jag satt dit dubbla ventilationsspjäll.
 
  • Gilla
Kofotone och 1 till
  • Laddar…
K Kesosmurf skrev:
Jag har bytt till klor och vattnet har ju verkligen fått kanonkvalitet nu jämfört med när jag körde det jäkla skitet från Biocool! Dock ser mina anslutningar också förjävliga ut och är vassa precis som Henlin beskriver.
En kontrollfråga här. Hade du problem med dina anslutningar även när du körde BioCool eller kom det direkt när du körde klor?
 
  • Gilla
Kesosmurf
  • Laddar…
D danlar79 skrev:
Läste fler här som dragit ned på cyklerna. Tänkte att så lite tid som möjligt pumpen kan gå utan att vattnet blir dåligt är bra. Inte helt lätt att hitta sweetspot dock. 24 timmar om dygnet känns väldigt mycket ?


Jag kämpar lite med två saker just nu angående tekniklådan:
1. Ljudnivån
Tror det mest handlat om vibrationer från pumpen. Har pumpen skruvad på en trallbräda som står i tekniklådan. Provade lägga en bit gummimatta under vilket dämpade en del.
Men provade sen också med en bit musmatta, vilket dämpade ännu mer. Så känns som det behövs nåt mjukt under.
Någon form av skumskiva kanske?

Nästa steg blir att försöka minska andra ljud. Kanske lägga sådana här på insidan av lådan.
Kanske en sådan jag ska ställa under pumpen?

2. Värme/Ventilation
Stoppa ner en vanlig väggtermometer i tekniklådan som är helt stängd (förutom öppning i isoleringen mot poolen)
När pumpen går ser temp ut att sticka mellan 45-49 grader.
Öppnar lådan iallafall 10 cm så går temp ner till ca 35 grader.
Ser ju definitivt ut som att man behöver ventilera lådan då. Frågan är hur stor öppning som behövs ?
Vill inte göra hål i locket, så får bli högst upp på sidan av lådan istället.

Hur har andra gjort? Ni som inte kollat temp, gör gärna det :)
När det gäller vibrationer är det nog viktigast att kontrollera så att ingen av slangarna rör något annat än det dom är kopplade till/från. Det borde inte kunna vara så mycket vibrationer från den där pumpen. Men ligger slangarna och rör själva lådan eller nåt annat skulle det inte förvåna mig om vibrationerna fortplantar sig.
 
S stewed skrev:
Någon hade limmat tryckade "klädselbrädor" mot cellplasten med Biltemas bygglim. Kanske inte återanvändbart, men i alla fall billigt.
Fungerar perfekt.
Träinramad badtunna med lock på trädäck nära uteplats och sittmöbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gaston12 och 3 till
  • Laddar…
Nu börjar vår terasspool bli klar. Lite smådetaljer kvar. Vill ni se hela bygget ligger det i mina höjdpunkter på Instagram. @radhustradgard_taby
 
  • Nyplanterat träd med belysning på träterrass nära en pool under kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
annie1110 och 1 till
  • Laddar…
Hej, vi är så sugna på denna pacific från svb. Dock hade det varit kul att se ett bygge live :)
Någon i tråden som bor i Linköping tro ?
 
Needas Needas skrev:
Och så ett litet test av bubbelfunktionen! :cool:
[video]
RIKTIGT SNYGGT alltså. Proffsigt och Bra jobbat
 
H henlin431 skrev:
En kontrollfråga här. Hade du problem med dina anslutningar även när du körde BioCool eller kom det direkt när du körde klor?
Jag tyckte nog att de hunnit bli lite dassiga och matta även med Biocool men sen blev de riktigt fula när jag börjat med klor. Vet ju inte om det är ett direkt samband men jag kopplade ihop det så efter att ha läst era andras inlägg här.
 
Needas Needas skrev:
Och så ett litet test av bubbelfunktionen! :cool:
[video]
Snyggt, men är det bubbelmaskinen som låter så mycket?
 
H henlin431 skrev:
Jag har kört ventilationslöst ett år. Såg för någon månad sen att det blev en del gula missfärgningar/mögel. Åkte förbi Btema och satte in två avlånga ventiler och kör dom öppet för tillfället. Monterade högt upp på kortsidorna av filterlådan. VIll undvika hål nedtill för mössens skull.

När det gäller filtercyklerna kör jag just nu på 1 h på morgonen och 2 h på kvällen. Därtill går ju pumpen och filtrering körs varje gång badet justerar temp. Filtercyklerna har jag dragit ner så lågt som till 2-2,5 h per dag utan problem. Vi badar rätt lite, några ggr per vecka max. Hade vi badat mer hade jag dragit upp filtercykeln någon timme men jag ser i nuläget ingen anledning till det.

När badet är nytt och folk badar hela tiden är det väl lämpligt att köra ordentliga filtreringar. Men det gäller också att förstå att filtret bara samlar upp partiklar i vattnet. Det renar ju inte själva badet. Är värdena på klor/brom bra och ph alltid ligger rätt får man sällan problem.

Uppdatering på min energimätning:

Mätningen startade: 21 05 05 kl 16:00
Till och med idag har badet dragit exakt 400 kWh. Det är alltså 3 månader och 9 dagar, sommarsäsong.

2 x 3 kW-värmare. Energin lär dra iväg lite till nu när jag satt dit dubbla ventilationsspjäll.
Har du någon bild på din ventilationslösning?
Tänker att inluft vill man gärna ha lågt och sen pressas varma luften uppåt(ut förhoppningsvis)

Annat problem är att locket släpper igenom en del vatten när det regnar ute(har färiga tekniklåda svb säljer). Kanske häfta fast någon byggplast ovanpå?
Är ine klar med trallen än, men blir ju ett locka av trallbrädor ovanpå. Men det släpper ju igenom vatten också.

Angående pumpen och filtrering så är det inte för filtreringens skull den ska köras mycket antar jag. Det är väl att man behöver cirkulation på vattnet så det inte blir stillastående för mycket.
Frågan är väl då hur länge vattnet kan stå stilla utan att det finns risk för diverse påväxter/alger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.