Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Förutom mig själv. känner jag fem stycken. Minst!
Bor ni alla tillsammans? :thinking:
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Bor ni alla tillsammans? :thinking:
Nej. Olika hushåll allesammans!
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Förutom mig själv. känner jag fem stycken. Minst!
Och jag känner ingen och det är mycket fler än 5 jag känner.
Till att börja med så är det väl kring halva befolkning som bor i lägenhet utan några trappor alls, sen många som bor i enplanshus, och de flesta som bor i hus eller lägenhet med trappa har ingen dörr mellan våningsplanen och/eller toaletten och trappan på helt olika ställen.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag känner ingen och det är mycket fler än 5 jag känner.
Till att börja med så är det väl kring halva befolkning som bor i lägenhet utan några trappor alls, sen många som bor i enplanshus, och de flesta som bor i hus eller lägenhet med trappa har ingen dörr mellan våningsplanen.
Nu är du långt utanför ämnet, Birgit! Tror du inte på att grannen slog ihjäl sig när han tog dörren brevid, mitt inatten. Ja. Då slipper du. Det är för övrigt något som här skulle kallas för "faktaresistens":D.
Som du kanske läste, återgav jag bara ett Aktuelltinslag samt kom med ett eget exempel på faran att gå upp mitt i natten. Inget annat!

Staffans
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Nissens
BirgitS BirgitS skrev:
Och jag känner ingen och det är mycket fler än 5 jag känner.
Till att börja med så är det väl kring halva befolkning som bor i lägenhet utan några trappor alls, sen många som bor i enplanshus, och de flesta som bor i hus eller lägenhet med trappa har ingen dörr mellan våningsplanen och/eller toaletten och trappan på helt olika ställen.
Dessutom får man nog vara ordentligt drogad/berusad om man inte hittar i sitt egna hem…
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Dessutom får man nog vara ordentligt drogad/berusad om man inte hittar i sitt egna hem…
Det är just det som är faran med att gå upp mitt i natten i sömndrucket tillstånd.

Staffans
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nu är du långt utanför ämnet, Birgit! Tror du inte på att grannen slog ihjäl sig när han tog dörren brevid, mitt inatten. Ja. Då slipper du. Det är för övrigt något som här skulle kallas för "faktaresistens":D.
Som du kanske läste, återgav jag bara ett Aktuelltinslag samt kom med ett eget exempel på faran att gå upp mitt i natten. Inget annat!

Staffans
Jovisst tror jag på din berättelse och jag har inte heller påstått att du har ljugit om själva händelsen.
Men ditt exempel visade ju inget annat än att just "Att gå upp och kissa på natten är nästan noll risk för dig och noll risk för andra." #457
Däremot att låta bli att vaccinera sig medför en risk även för andra.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Helt rätt.
Eftersom jag varit mycket försiktig och inte utsatt mig för kontakt med människor mer än absolut nödvändigt. Dvs inga krogbesök eller fjollande på en knökfull Smögenbrygga.
På jobbet är jag helt allena utan i extrema undantagsfall och då likt besök på apotek etc, har jag vidtagit alla till buds stående skyddsmedel såsom visir, PFF3 mask samt egen medhavd handtvättsvätska. Så skulle alla gjort som jag,hade det sannolikt inte blivit några större vågor överhuvudtaget.

Staffans
Och så vill du fortsätta att leva hela ditt liv?
För så blir det om inte tillräckligt många vaccinerar sig.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Jovisst tror jag på din berättelse och jag har inte heller påstått att du har ljugit om själva händelsen.
Men ditt exempel visade ju inget annat än att just "Att gå upp och kissa på natten är nästan noll risk för dig och noll risk för andra." #457
Däremot att låta bli att vaccinera sig medför en risk även för andra.

Och så vill du fortsätta att leva hela ditt liv?
För så blir det om inte tillräckligt många vaccinerar sig.
Det visar väl iallafall att för grannen var det närmare 100% att han dog, när han dog. Eller?

Nej. Genom en långsam smittspridning uppnås immunitet den naturliga vägen, för de utanför riskgrupperna. Se hur det går i Israel.

Staffans
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är ju detta en tråd om vaccinering så den ska ju inte fyllas upp av annat. Men ja, det är välkända fakta som det har rapporterats mycket om under tiden och det finns t.ex. källor i nyhetstråden om corona/covid: [länk]

Men en källa är med i inlägg #646 som jag skrev nyss.
Det är 796 sidor på den tråden. Inte mycket till källa kan jag tycka.

#646 säger ingenting om att covid-19 har isolerats.

Om nu färre sökte vård förra året så säger det ju emot att det skulle vara överbelastat på sjukhusen?
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det visar väl iallafall att för grannen var det närmare 100% att han dog, när han dog. Eller?
Det var det för de friska hälsosamma medelålders utan andra sjukdomar som har dött i covid också.

Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nej. Genom en långsam smittspridning uppnås immunitet den naturliga vägen, för de utanför riskgrupperna.
Men då bör du ju se till att bli smittad så fort som möjligt så att du kan bidra till flockimmuniteten. Just nu är ju smittspridningen långsam. Dags att du börjar umgås med folk på nära håll utan skydd med andra ord.

En del länder anser att alla som är över 60 år är en riskgrupp i stället för alla över 65/70 som i Sverige. Bara att se på Israel som började ge en tredje dos till alla över 60.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
BirgitS
OlssonTobias OlssonTobias skrev:
Det är 796 sidor på den tråden. Inte mycket till källa kan jag tycka.

#646 säger ingenting om att covid-19 har isolerats.

Om nu färre sökte vård förra året så säger det ju emot att det skulle vara överbelastat på sjukhusen?
Nej, du får ju leta lite. Det är ju både gammal information och off-topic i den här tråden.

Det har jag inte påstått heller utan #646 handlade ju om antalet som har avlidit av covid. Du skrev ju om det.

Alltså färre sökte vård för symtom som kan tyda på cancer, hjärtsjukdom osv., färre deltog i screeningar för cancer, fler operationer än vanligt blev inställda osv., medan väldigt många blev skickade till sjukhus för att få vård för covid.

Men som sagt, detta är en tråd om vaccinering. Det finns andra trådar som handlar om corona/covid.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det var det för de friska hälsosamma medelålders utan andra sjukdomar som har dött i covid också.


Men då bör du ju se till att bli smittad så fort som möjligt så att du kan bidra till flockimmuniteten. Just nu är ju smittspridningen långsam. Dags att du börjar umgås med folk på nära håll utan skydd med andra ord.

En del länder anser att alla som är över 60 år är en riskgrupp i stället för alla över 65/70 som i Sverige. Bara att se på Israel som började ge en tredje dos till alla över 60.
Det är en tanke. Men ju längre tid det tar, destå mindre belastning på sjukvården pga. att de få som ändå blir så sjuka att de behöver vård.

Israel är ett bra exempel på att vaccinering inte är en självkar lösning på problemet. För hur många sprutor kommer det att krävas. 4,5,6...?

Staffans
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
Det var det för de friska hälsosamma medelålders utan andra sjukdomar som har dött i covid också.
Ja. Eller kört ihjäl sig. Eller dött av ålderdom. Sätten att dö på, är många och Covid är bara en mycket liten del av dem. Så. Vad ville du visa?

Staffans
 
Det är farligt att leva.
 
  • Gilla
Hus tomte
  • Laddar…
Staffans2000
P Perfaus skrev:
Det är farligt att leva.
Ja. Hela livet är en näradödenupplevelse. Varav Coronan bara är en liten del bland väldigt många andra.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.