818 099 läst · 17 905 svar
818k läst
17,9k svar
Varför har ni inte vaccinerat er mot Covid-19 ?
Jag tycker helt enkelt att din analogi mellan vaccinbevis med nazisternas judeförföljelser inte bara haltar, den har fått båda benen amputerade ovanför knäna.D jonas_t skrev:
Vi gasar ju inte ihjäl ovaccinerade personer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 974 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 974 inlägg
Då får du ta till samtliga läkemedelsverk inom EU och dessutom EMA och EU-kommissionen. Det blir väldigt många personer inblandade eftersom det inte är bara en generaldirektör som fattar beslutet och vet varför beslutet har fattats utan en stor grupp inom varje myndighet.E EPG skrev:Att ett läkemedel har godkänts i Sverige men inte av FDA i nordamerika kan ha många olika orsaker, en tänkbar orsak kan vara att generaldirektören för Läkemedelsverket inte står emot korruption på samma sätt som motsvarande personer där borta. Nu pratar vi ju om rena spekulationer men man måste ju tänka på att det är oerhört stora pengar inblandade i detta också och om den generaldirektören har liknande CV och är tillsatt på samma sätt som Dan Eliasson så skulle jag inte bli förvånad.
Du kanske kommer ihåg att USA började vaccinera några månader innan EU-länderna började göra det?
Där har du skillnaden mellan USA:s nödgodkännande och varför EU fick vänta några månader tills hela den ordinarie proceduren med att gå igenom samtliga dokument från fas 3 etc. var klar och de kunde godkänna vaccinerna och därmed kunde börja vaccinera. Samma procedur som med alla andra vacciner och andra läkemedel.
oj så dumt. Typ 4 ggr en riktigt elak säsongsinfluensa, trots alla restriktioner. Ebola är fö inte tillnärmelsevis lika smittsamt som Covid.RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 974 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 974 inlägg
I USA ja, inte i EU. Det var ju därför som EU började vaccinera några månader efter USA. Vaccinerna har genomgått samma godkännandeprocedur i EU som alla andra vacciner, inkl. TBE-vaccin, och andra läkemedel.Staffans2000 skrev:
Ja det är väl helt och hållet subventionerat, det är ingen avgift alls för att få vaccinet. Håller med dig om att det skulle vara värt att betala för det.P pmd skrev:
Undrar hur debatten gått om vaccinet gått till högstbjudande? Då hade väl motståndarna klagat på att de inte har råd. Precis som att min semester på Maldiverna blev inställd förra året pga Covid-19. Alla andra år pga min ekonomi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 974 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 974 inlägg
Det finns ju statistik på att det är unga vuxna som återvänt smittade. Det är ju ovanligt att de var fullvaccinerade i juli.P pmd skrev:
De sa dessutom "din plats i kön är – nummer ett".mexitegel skrev:
mRNA-teknik var inte heller något helt okänt innan pandemin. Tekniken har utvecklats under ett par decennier. Redan 1989 lyckades man föra in mRNA i en cell på ungefär det sätt som Modernas och Pfizer/BioNTechs vacciner gör. Dessa båda är dock de första vaccintillämpningarna av tekniken för mRNA-transfektion.
Jag är varken läkare eller epidemilog så de flesta av dina frågor kan ju inte jag svara på men om vi tänker oss ett diagram där din ålder är på X-axeln och risken att dö eller bli allvarligt sjuk är på Y-axeln så får vi en kurva med ökad risk med stigande ålder. Om vi sen på samma diagram lägger in risken med att ta vaccinerna (som ett horisontellt sträck på Y-axeln) så får vi ju någonstanns en skärningspunkt. Varken jag eller någon annan har ju facit om var denna skärningspunkt ligger men min högst personliga bedömning är att den ligger en bra bit över 60 år.BirgitS skrev:Känner du till biverkningar som dök upp mer än ett år efter vaccinering med andra vacciner?
Har du funderat på hur det skulle gå till i kroppen med biverkningar som kommer långt efter att vaccinets beståndsdelar har lämnat kroppen?
Hur många människor anser du ska ingå i fas 4?
Hur mycket mindre har covidvaccinerna testats än TBE-vaccinet?
Men även om din åldersgrupp har låg risk att bli allvarligt sjuk eller avlida så betyder det inte att det gäller just dig. Sen har du ju hela postcovid-problematiken att ta hänsyn till. Hur ställer du dig till risken att bli handikappad i åratal?
Eftersom vaccinet inte "tar" på alla så behöver ju smittspridningen gå ner för att viruset inte ska hitta fram till de som är några decennier äldre än dig och som kommer att dö om de blir smittade (av dig eller någon annan). Antingen måste folk leva på ett sätt som håller ner smittspridningen eller vaccinera sig. Det finns inga andra alternativ för att förhindra att folk dör av covid, belastar sjukvården och/eller får postcovid (vilket belastar sjukvården och orsakar andra kostnader för samhället via sjukförsäkring mm.).
Sen finns det visst alternativ, det är ingen garanti för att du ska hålla dig frisk (men det är å andra sidan inte vaccinerna heller) men ett ökat intag av D-vitamin under de delar av året när solen står lågt är ett sätt. Ett annat är C-vitaminer men de kommer inte till sin fulla rätt förrän den dagen när man väl har blivit smittad.