Nissens Nissens skrev:
Det handlar om det olämpliga i att cykla i bredd ute i biltrafiken. Det är ett riskbeteende som riskerar att öka kostnaderna för samhället.
Nej, det handlar om bilister som kör för nära cyklister när de kör om dem ute i trafiken. Det är riskbeteendet.
 
  • Gilla
VidarH och 9 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu handlar det ju inte om friskvård eller inte friskvård. Det handlar om det olämpliga i att cykla i bredd ute i biltrafiken. Det är ett riskbeteende som riskerar att öka kostnaderna för samhället.

Det finns betydligt bättre ställen att friskvårda sig på..

Men kanske löser det naturliga urvalet problemet över tiden. :)
Men med tanke på folks öppna hat mot folk på cyklar, vare sig de gör rätt eller fel så vet vi att det stora problemet ligger på bilisterna. Det finns inte många jag känner som gillar cyklister, inte ens de som cyklar ensamma på en tantcykel från 1800 talet och inte är ivägen.
Det enda cykelhatarna säger " cykla ner i diket när bil kommer" vilket gör det barnsligt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
A
R Rkarlsson skrev:
Men med tanke på folks öppna hat mot folk på cyklar, vare sig de gör rätt eller fel så vet vi att det stora problemet ligger på bilisterna. Det finns inte många jag känner som gillar cyklister, inte ens de som cyklar ensamma på en tantcykel från 1800 talet och inte är ivägen.
Det enda cykelhatarna säger " cykla ner i diket när bil kommer" vilket gör det barnsligt.
Måste vara ett elände att cykla i ett dike... :thinking:
Låt cykeln vara istället ;)
 
Maskintok skrev:
Måste vara ett elände att cykla i ett dike... :thinking:
Låt cykeln vara istället ;)
Ja speciellt om de är djupa.
Låt cykeln vara på vägen, och hejja glatt på varandra istället =)
 
  • Gilla
VidarH och 1 till
  • Laddar…
Skönt att ha semester och bo på landet. Har bara stött på nån enstaka spandexraket eller joggare på småvägarna här. Och har tid att ligga efter i cykelfart och vänta på bra tillfälle att köra om när alla andra stadsbor är ute och okynnescyklar till badplatser och fik. Här ute finns nog bara en handfull som bidrar till samhällets välstånd (när de åker hem igen gör det väl det iofs). Men ändå är det många glassätande bilister som gör vansinniga omkörningar, kanske för att glassen inte ska smälta eller bästa klippan inte ska tas av någon annan.
 
A
R Rkarlsson skrev:
Ja speciellt om de är djupa.
Låt cykeln vara på vägen, och hejja glatt på varandra istället =)
njä.. jag brukar reparera cyklar... Och nä..
De hör hemma på skroten... ;)
 
  • Haha
Rkarlsson
  • Laddar…
Sådan ickefråga detta. Spelar ingen roll om cyklisterna cyklar i bredd eller omde gör andra, enligt bilisten, dumheter. Det är bilistens skyldighet att köra om på ett säkert sätt.
 
  • Gilla
VidarH och 8 till
  • Laddar…
Det är allas skyldighet att ha ett samspel i trafiken o följa de regler som finns, cyklist som bilist.
Jag tror inte det kommer längre i denna diskussionen.
Men alltid kul att dividera lite.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kan man också göra, har dock ingen ringklocka :)
Det måste man ha på cykeln.
 
  • Gilla
cope och 3 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Bilisten kanske måste köra väldigt nära av någon anledning, eller något annat för att uppmärksamma.
Nej, man måste inte köra väldigt nära. Man får vänta tills man inte har möte. Det är väldigt synd att förslaget om minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cykel inte gick igenom. Och det är väldigt märkligt att så många motorfordonsförare tycker att 30-40 cm räcker när man kör om en cykel men aldrig skulle köra om ett annat motorfordon så nära.
 
M mackan_kal skrev:
4-5 andra tvåhjulingar använde den. Vägen var av bra kvalité. Medans en medelålders man låg långt ut i körbanan.
Vad är det som inte är helt uppenbart i detta fallet?
Det kan tex vara så att den medelålders mannen hade tunna racerdäck som dels är obehagligt och dels riskerar punktering om man kör på vägrenen. Jag väljer vägrenen när jag kör min MTB, men höger hjulspår om jag kör landsvägscykeln.
 
Redigerat:
Anna_H Anna_H skrev:
Det måste man ha på cykeln.
Funderar på montera en sådanhär

Svart dubbelhorn till fordon som en möjlig ersättning för en vanlig ringklocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vanlig ringklocka är värdelös då den inte hörs i bilen.

Edit: Dock skulle det förstörs den sleeka looken på cykeln
 
  • Haha
  • Gilla
Jetkokos och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nu handlar det ju inte om friskvård eller inte friskvård. Det handlar om det olämpliga i att cykla i bredd ute i biltrafiken. Det är ett riskbeteende som riskerar att öka kostnaderna för samhället.

Det finns betydligt bättre ställen att friskvårda sig på..

Men kanske löser det naturliga urvalet problemet över tiden. :)
Nej, det handlar faktiskt om bilar som kör för nära cyklister.
Jo, det naturliga urvalet lär lösa det, tillsammans med lagändringar och avancerade bilar som inte KAN köra för nära cyklar.

Cyklister lever längre än dem som alltid kör bil. Mycket längre. Och är dessutom friskare hela vägen fram till sin död. I snitt 12 000 i samhällsvinst per person läste jag nånstans, och då har man bara räknat med att de är friskare, belastar sjukvården mycket mindre och kommer in i äldreomsorgen senare, inte alls räknat på besparingar i infrastrukturinvesteringar när vägarna inte behöver byggas ut, eller personliga ekonomiska besparingar.
 
  • Gilla
hydrolift och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Funderar på montera en sådanhär

[bild]

En vanlig ringklocka är värdelös då den inte hörs i bilen.

Edit: Dock skulle det förstörs den sleeka looken på cykeln
Den där hjälper inte mot bilister ändå, de bara tittar efter lastbilen och kör över cyklisten eftersom de inte ser hen. Däremot funkar de för att flytta på joggare med lurar, hundägare med kopplet över hela GC-banan och pensionärer som hör dåligt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, man måste inte köra väldigt nära. Man får vänta tills man inte har möte. Det är väldigt synd att förslaget om minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cykel inte gick igenom. Och det är väldigt märkligt att så många motorfordonsförare tycker att 30-40 cm räcker när man kör om en cykel men aldrig skulle köra om ett annat motorfordon så nära.
Jag tycker du verkar halvt rabiat i denna diskussionen. Du är väldigt svart/vit.
Ibland måste man köra nära, så är det bara. Ibland måste cyklisten gå ut i körbanan, så är det bara.
Det finns lagar o förordningar, o de skall samverka med verkligheten o sunt förnuft.
Oftast gör de det.
Jag tror som sagt att vi tycker lika i grunden, men du skulle nog behöva ta ett steg bak, andas o se saker ur en annan synvinkel.

Personligen har jag till 99,8% inga bekymmer med cyklister. O jag har förståelse för att de i vissa fall agerar som de gör, för de gör det av egen säkerhet. Det betyder inte alltid att det de gör är rätt (läs lagligt) men det finns säkert en anledning till att de agerar som de gör.

Om man skall läsa lagen lämnar den (tyvärr?) lite för mycket tolkning efter eget huvud.
Det står att cyklister SKALL cykla på cykelbana om sådan finns samt att de SKALL föras så nära den högra delen av vägrenen eller den bana som används. Cyklister SKALL färdas på rad efter varandra.
Det är egentligen kristallklart.
Men sedan har lagstiftaren slängt in lite slaskparagrafer, vilket gör att det blir konflikt.
Kan man bara använda de slaskarna med sunt förnuft så är det inga problem.
Men, som alltid, så är det inte alla som kan det.
Vare sig på ena eller andra hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.