Fulkemisten
Tobzter Tobzter skrev:
Ja körde en trallbräda under min pump. Själva fläkten på pumpen är högre än huset om du kollar på den så går den ej att ställa utan distans
En bra grej är också att montera pumpen med fläkten mycket nära friskluftsintaget i tekniklådan.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
En bra grej är också att montera pumpen med fläkten mycket nära friskluftsintaget i tekniklådan.
det behövs alltså ett sådant intag, hur stort? Antar att det bara behövs under sommarhalvåret, eller vintern också ?
 
Fulkemisten
Kofotone Kofotone skrev:
det behövs alltså ett sådant intag, hur stort? Antar att det bara behövs under sommarhalvåret, eller vintern också ?
Det vet jag inte om det är absolut nödvändigt. Jag gjorde så, det blir ohemult varmt i lådan oavsett årstid. Jag tänker att pumpen mår bra av adekvat luftkylning i långa loppet.
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
Jag har inget luftintag, har inte haft några problem än så länge.
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
När jag frågade SvB om man behövde ventilation så svarade dom bara att det kan vara bra att göra nåt hål i isoleringen på golvet så att ett eventuellt vattenläckage kan rinna ut. Dom nämnde ingenting om kylning.
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Jag tog ett par träskivor (impr) och limmade fast de inne i tekniklådan med Tec 7 lim Sen satte elektrikern säkerhetsbrytare, dosor och annat på det. Kan skicka ett foto imorgon när det är ljust.
Ok, får kanske vänta på elektrikern och se vart brädan ska limmas.
Finns det något annat man enkelt bör kunna limma med?
Gärna där man kan köpa en mindre tub som går att återanvända.
 
  • Gilla
Anderssan
  • Laddar…
Någon hade limmat tryckade "klädselbrädor" mot cellplasten med Biltemas bygglim. Kanske inte återanvändbart, men i alla fall billigt.
 
  • Gilla
miickej och 1 till
  • Laddar…
Jag satte en regel på utsidan av tekniklådan som jag skruvade skivan i genom cellplasten.
 
D Dallastower skrev:
Jag har inget luftintag, har inte haft några problem än så länge.
S stewed skrev:
När jag frågade SvB om man behövde ventilation så svarade dom bara att det kan vara bra att göra nåt hål i isoleringen på golvet så att ett eventuellt vattenläckage kan rinna ut. Dom nämnde ingenting om kylning.
S stewed skrev:
När jag frågade SvB om man behövde ventilation så svarade dom bara att det kan vara bra att göra nåt hål i isoleringen på golvet så att ett eventuellt vattenläckage kan rinna ut. Dom nämnde ingenting om kylning.
Jag har tekniklådan placerad precis bredvid poolen och har ”öppet” mellan. I dagsläget är öppningen nästan lika stor som den frigolitbit som går att ta bort från poolens isolering.
Även fast jag tagit ut 2 st ventilationshål i tekniklådan så har pumpen värmt upp poolen till 39 grader även fast tempen är inställd på 26.

Hur har ni andra gjort, stängt mellan tekniklåda och pool eller ventilerat tekniklådan mer?
 
Fulkemisten
Ventilation. Ventilation. Ventilation. Och att lägga isolering mellan tekniklåda och pool.
Alternativt öppna tekniklådan helt vid varm väderlek.
 
  • Gilla
Kofotone och 1 till
  • Laddar…
Ok nu är allt inkopplat, lyckats få på alla slangar och kopplingar. Det var lite halvklurigt att få till slangarna i rätt längd så det passade i lådan. Elektrikern har fixat sitt. Så det är dags för det nervösa första testet(kommer det starta? Är allt åtdraget ordentligt eller kommer det läcka?)

Men ett par frågor kvar:

1. Filtret har jag inte sett någon bra beskrivning för. Använder ju filterbollar som medföljde. Antar att man sätter filtret på läget "FILTER" innan man drar igång, inget annat läge som används?

2. Ordning för allt
a) Fylla tunnan med vatten(Åtminstone ovanför in och utlopp)
b) Slå på värmare/pump och ställa in önskad temp
c) I med klor? (Ska vattnet ha värmts upp till önskad temp först, eller lägger man i det under tiden?)
d) Bada!

Har bestämt mig för att testa med klor först och främst. Köpte Nitor SPA snabbklor från bauhaus (köpte hem ph+ och ph- , alkalinitet samt teststickor också)

Bild från tekniklådan just nu. Displayen kommer få ligga i tekniklådan tills bygget runt är klart.
Tekniklåda med inkopplade slangar och kopplingar samt en poolpump och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad betyder symbolen i nederkant? Halvcirkel med flera streck i sidan och en 1a? Inget i manualen och har googlat utan resultat. Har väldigt dåligt tryck i utloppet (pool bara ett par veckor gammal) så undrar om det har något med stopp i filter o göra eller något..
 
  • Digital display på poolutrustning visar 33.0 och en symbol föreställande halvcirkel med streck och en '1'.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jonascarlen skrev:
Vad betyder symbolen i nederkant? Halvcirkel med flera streck i sidan och en 1a? Inget i manualen och har googlat utan resultat. Har väldigt dåligt tryck i utloppet (pool bara ett par veckor gammal) så undrar om det har något med stopp i filter o göra eller något..
Översikt av en spabadskontrollpanel med symboler och förklaringar för funktioner som värme, rengöring och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jcarl
  • Laddar…
Cirkulations pumpen är igång som jag förstår inkopplingen.
 
  • Gilla
Jcarl
  • Laddar…
Premiärbadet avklarat i lätt regn under gårdagen. Värmt upp poolen till 38 grader. Kändes riktigt bra!
Vattenfyllde och drog igång pumpen/värmaren kvällen innan. Så den hade rätt temperatur på morgonen. Då slängde jag i en matsked Nitor SPA snabbkor. Drygt 5-6 timmar senare hoppade vi i för första gången.
Enligt teststickorna visade värdena då :
Klor 3
PH 7,2
Alk 80-120

Kollade sen värdena ca 4-5 timmar senare(utan att ha slängt i något mer efter badet) för att se hur det såg ut.
Då såg klor ut att vara 0 eller 0,5. PH såg ut att ha sjunkit lite också till 6,8.
Så innan läggdags slängde jag i PH+ och lät det verka ett tag sen i med en matsked klor också.

På morgonen idag så såg klor ut att ligga på 1, PH svårt att utlösa tycker jag, men strax över 7,2 gissar jag på. Alk över 80.

Gäller att försöka lära sig vad man behöver göra och hur ofta. Man kanske ska slänga i klor direkt efter man badat också?

edit:
Pump har jag ställt in på 2x 8 timmar nu.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.