Fulkemisten
Jodå. Det funkar utan problem.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jodå. Det funkar utan problem.
Okej, blir det inte stopp i filtret på något vis då? När jag hade sandfilter i en annan pool i tidigare hus så backspolade man ut mycket skit efter flock.
 
Fulkemisten
Jo. Men så är det ju. Man får ju öppna och tvätta bollarna, men det är ju rätt enkelt. Det enklaste är ju dock backspolning. Jag har bytt till sand av denna anledning, då får man typ 300 liter delvattenbyte på köpet. Har dock inte behövt använda flockningsmedel än.
 
Tobzter
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Flockningsmedel.
Oki så de är de som gäller. Men köra en flockning sedan byta filterbollarna eller tvätta dom. Hur många gånger kan man tvätta dom ? Har gjort de 1 gång redan
 
Fulkemisten
Jag tvättade mina 5 gånger. Sen orkade jag inte längre. De håller fler gånger. Dagens stalltips - byt till sand och börja backspola, det är helt överlägset.

Edit: Jag kör tekniskt sett filterglas men tror skillnaden är försumbar.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag tvättade mina 5 gånger. Sen orkade jag inte längre. De håller fler gånger. Dagens stalltips - byt till sand och börja backspola, det är helt överlägset.

Edit: Jag kör tekniskt sett filterglas men tror skillnaden är försumbar.
Vafasen, övergav du bollarna? Jag tycker de fungerar kalasbra. Vi har haft badet 1 år och har tvättat bollarna en gång. Vi badar rätt lite. det var inte speciellt mycket skit i dom men en del av dom rullar upp och filtreringen lär bli sämre. Nästa gång byter jag. Beror säkert på vilken kvalle man fått tag på.

Jag trodde de flesta gick bort från sand till filterbollar och inte tvärtom. Det kanske vore nåt att testa framåt. I nuläget har jag ingenstans att backspola så jag avvaktar.
 
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Vafasen, övergav du bollarna? Jag tycker de fungerar kalasbra. Vi har haft badet 1 år och har tvättat bollarna en gång. Vi badar rätt lite. det var inte speciellt mycket skit i dom men en del av dom rullar upp och filtreringen lär bli sämre. Nästa gång byter jag. Beror säkert på vilken kvalle man fått tag på.

Jag trodde de flesta gick bort från sand till filterbollar och inte tvärtom. Det kanske vore nåt att testa framåt. I nuläget har jag ingenstans att backspola så jag avvaktar.
Jo. Jag tyckte att det funkade bättre. Framförallt vid vattenbytena. Skönt att kunna dumpa 95% av vattenvolymen i avloppet på mindre än 15 min.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jo. Jag tyckte att det funkade bättre. Framförallt vid vattenbytena. Skönt att kunna dumpa 95% av vattenvolymen i avloppet på mindre än 15 min.
Hur lyckas du med det? Har du inte filtret under vattenlinjen när du backspolar? (men i samma nivå som poolens grund)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Fulkemisten
H henlin431 skrev:
Hur lyckas du med det? Har du inte filtret under vattenlinjen när du backspolar? (men i samma nivå som poolen grund)
Utloppet ligger 5 cm ovan bottnen pumpen ligger under utloppet. Inga konstigheter.
 
Sindbad Sindbad skrev:
Jag körde med 50mm kabelrör med dragtråd. Om du bor i närheten av Lund så har jag en jävla massa meter över du kan få :D
Har inte satt upp displayen än men kommer nog sätta den med en liten skiva trall ovanför som "tak", såg någon som gjort så
Tackar, men bor i Stockholm så lite långt ifrån :)
Har dragir 25mm flexrör under altanen nu. Har dragtråd genom också. Ska testa dra igenom elkabeln snart också.

Nästa steg är att borra hål för anslutningarna. Köpte till balboabelysningen och räknat med att den ska få plats ovanför utloppet i nedersta delen. Hoppas det fungerar.

Angående displayen så vill man ju kunna nå den från badet, även om den ska vara skyddad. Tänkte också tanken att sätta den på sidan och sen bara en liten list som tak ovanför.

Ser inte att det medföljde något lim/silikon. Står inget i beskrivning om att det skulle behövas heller när det gäller anslutningarna.
 
D danlar79 skrev:
Tackar, men bor i Stockholm så lite långt ifrån :)
Har dragir 25mm flexrör under altanen nu. Har dragtråd genom också. Ska testa dra igenom elkabeln snart också.

Nästa steg är att borra hål för anslutningarna. Köpte till balboabelysningen och räknat med att den ska få plats ovanför utloppet i nedersta delen. Hoppas det fungerar.

Angående displayen så vill man ju kunna nå den från badet, även om den ska vara skyddad. Tänkte också tanken att sätta den på sidan och sen bara en liten list som tak ovanför.

Ser inte att det medföljde något lim/silikon. Står inget i beskrivning om att det skulle behövas heller när det gäller anslutningarna.
Det funkar bra att sätta belysningen ovanför utloppet, tror vi är flera som har gjort det.
Belysning ovanför utloppet i ett badkar med löv, i en trädgård med trall och trädäck bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har satt displayen i lådan som du ser överst på förra bilden.

Silikon rekommenderas starkt
 
  • Trälåda med kontrollpanel och strömbrytare monterade på framsidan, placerad utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kom hem från två veckors semester och möttes av brunsvart vatten i poolen.

Går det att rädda tro, eller är det bara att köra ur eländet och hälla i nytt?
 
Då är det dags att koppla ihop rördelarna och försöka ansluta slangarna innan elektriker kommer i mitten på veckan.
Hur har ni satt sakerna i tekniklådan?
Står allt löst på botten? (har köpt deras färdiga tekniklåda)
Exempelvis el, där kommer jag ha en säkerhetsbrytare i lådan. Den bör ju skrivas fast på en bräda. Men hur fäster ni den i väggen i lådan? Skruv eller lim (Silikon?) ?

I beskrivningen säger dom att pumpen ska skruvas fast i en 45mm hög träbit. Finns det någon särskild anledning till det?
 
  • Gilla
Kofotone
  • Laddar…
D danlar79 skrev:
Då är det dags att koppla ihop rördelarna och försöka ansluta slangarna innan elektriker kommer i mitten på veckan.
Hur har ni satt sakerna i tekniklådan?
Står allt löst på botten? (har köpt deras färdiga tekniklåda)
Exempelvis el, där kommer jag ha en säkerhetsbrytare i lådan. Den bör ju skrivas fast på en bräda. Men hur fäster ni den i väggen i lådan? Skruv eller lim (Silikon?) ?

I beskrivningen säger dom att pumpen ska skruvas fast i en 45mm hög träbit. Finns det någon särskild anledning till det?
Jag tog ett par träskivor (impr) och limmade fast de inne i tekniklådan med Tec 7 lim Sen satte elektrikern säkerhetsbrytare, dosor och annat på det. Kan skicka ett foto imorgon när det är ljust.
 
Tobzter
D danlar79 skrev:
Då är det dags att koppla ihop rördelarna och försöka ansluta slangarna innan elektriker kommer i mitten på veckan.
Hur har ni satt sakerna i tekniklådan?
Står allt löst på botten? (har köpt deras färdiga tekniklåda)
Exempelvis el, där kommer jag ha en säkerhetsbrytare i lådan. Den bör ju skrivas fast på en bräda. Men hur fäster ni den i väggen i lådan? Skruv eller lim (Silikon?) ?

I beskrivningen säger dom att pumpen ska skruvas fast i en 45mm hög träbit. Finns det någon särskild anledning till det?
Ja körde en trallbräda under min pump. Själva fläkten på pumpen är högre än huset om du kollar på den så går den ej att ställa utan distans
 
  • Gilla
danlar79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.