Ytterbelysningen till förrådet dras utanpåliggande med EQLQ. Matningen hämtas från närmast liggande ytterbelysning från huset där det är FQ i armaturen.

Hela huset har endast FQ. Därför saknas det helt biledare i centralen.

Jag vill ansluta biledaren (EQLQ) som går till förrådet ihop med jord från FQ/Armaturen. Det är ett hett diskussionsämne bland elektrikerna i trakten. Min elektriker tycker att biledaren ska anslutas ihop med jord i alla punkter i förrådet. Jag hävdar att biledaren ska anslutas ihop med jord i den första armaturen för att sedan kopplas separat vidare runt förrådet.

Redigerat:

Bästa svaret

Det är ett hett samtalsämne även här så du kommer att finna ett otal långa trådar om du söker. Men det var säkert nåt år sedan sist så det kanske finns ork för en nya vända. Det finns goda argument för och emot olika sätt att jorda biledaren så vi kommer nog aldrig att nå konsensus.

Jag lägger min röst i närheten av din, skyddsjorda kabelmanteln för utgående kablar i varje matningspunkt (mha biledaren), dock inte förmedla skyddsjord till objekt bortom kabeln.

Din elektriker har dock inte fel. Det finns för och nackdelar med att ansluta biledaren i båda ändar (även alla andra förslag), det handlar mest om hur man väger risker mot fördelar.

• Gilla
Soltorp40 och 2 till
  • Laddar…
E
F fixarx skrev:
Ytterbelysningen till förrådet dras utanpåliggande med EQLQ. Matningen hämtas från närmast liggande ytterbelysning från huset där det är FQ i armaturen.

Hela huset har endast FQ. Därför saknas det helt biledare i centralen.

Jag vill ansluta biledaren (EQLQ) som går till förrådet ihop med jord från FQ/Armaturen. Det är ett hett diskussionsämne bland elektrikerna i trakten. Min elektriker tycker att biledaren ska anslutas ihop med jord i alla punkter i förrådet. Jag hävdar att biledaren ska anslutas ihop med jord i den första armaturen för att sedan kopplas separat vidare runt förrådet.
Varför anlita elektriker om du ändå vet bättre. :rofl:

Sanningen är att det saknar betydelse, hur magiskt vissa ändå vill få det att låta.

Ansluter du biledaren till skärm i ena änden har du det bästa av alla världar, minimalt med jobb och ett ökat mekaniskt skydd.

Tycker du eller din elektriker att det är häftigt att köra biledarna som en egen slinga så för all del.

Tror de flesta ändå är överens om att ansluta med skyddsjord i matande ände, sen går biledaren själv ända ut. Sen är det olika om man anser att den bör isoleras överallt, och även om man bör ha den kvar i sista VU eller strömställare. Så brukar samtalet gå när man är på nya ställen med olika personer, elföretag.

• Gilla
fixarx
  • Laddar…
Tack för olika svar på frågan. Inser att det är en diskussion som aldrig kommer att ta slut.

E El-Löken66 skrev:
Varför ska jag som privatperson lita blint på ett proffs oavsett yrke?

Butikförsäljare vill ju sälja en viss produkt. Typ TV. Antar att du som privatperson vill ha rekommendationer från allmänheten/andra proffs innan du gör större inköp. Det är ju precis samma sak här.

Det är det fina med BH-forumet.

• Gilla
NICHOLAS J och 3 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Tror de flesta ändå är överens om att ansluta med skyddsjord i matande ände, sen går biledaren själv ända ut. Sen är det olika om man anser att den bör isoleras överallt, och även om man bör ha den kvar i sista VU eller strömställare. Så brukar samtalet gå när man är på nya ställen med olika personer, elföretag.
Nej!

De flesta är inte överens. Se Bo:s inlägg ovan. "Striden är hård" - och båda sidor har rätt enligt respektives kärnargument!

Jag vet vilket alternativ jag tillämpar, men så länge biledaren är ansluten någonstans är det inte fel.

Om det dessutom handlar om en ytterlampa eller två så är "problemet" ju i en akademisk skala!

Nu vill väl iof elektriken göra en elsäker anläggning, man får väl hoppas att de flesta elektriker tänker så. Så lite skillnad mot en tv försäljare.

S Soltorp40 skrev:
Nej!

De flesta är inte överens. Se Bo:s inlägg ovan. "Striden är hård" - och båda sidor har rätt enligt respektives kärnargument!

Jag vet vilket alternativ jag tillämpar, men så länge biledaren är ansluten någonstans är det inte fel.

Om det dessutom handlar om en ytterlampa eller två så är "problemet" ju i en akademisk skala!
99% av de jag frågar när man kommer till nya arbetsplatser anser att biledaren ansluts ihop med skyddsjord i central där den även isoleras med transparant slang. I dosor mm där vidare matning sker eller kan ske kopplas den ihop med övriga biledare alternativ lämnas kvar för framtida bruk om den är själv i dosan, brytare osv. Sen kan det säkert finnas flera sätt att göra beroende på klass på anläggningen men sånt har jag inte hållit på med.

Varför ska det vara så komplicerat med en biledare det bör väl vara lika självklart hur man ska göra som med skyddsjorden.

Det ska inte vara hårda strider om hur vi ska göra elinatallationer, det ska vara solklart.

E
K karkka skrev:
99% av de jag frågar när man kommer till nya arbetsplatser anser att biledaren ansluts ihop med skyddsjord i central där den även isoleras med transparant slang. I dosor mm där vidare matning sker eller kan ske kopplas den ihop med övriga biledare alternativ lämnas kvar för framtida bruk om den är själv i dosan, brytare osv. Sen kan det säkert finnas flera sätt att göra beroende på klass på anläggningen men sånt har jag inte hållit på med.

Varför ska det vara så komplicerat med en biledare det bör väl vara lika självklart hur man ska göra som med skyddsjorden.

Det ska inte vara hårda strider om hur vi ska göra elinatallationer, det ska vara solklart.
Det är inget komplicerat.
Förlora ingen sömn över detta.
Så länge du följer dina principer så blir det prima.

E El-Löken66 skrev:
Det är inget komplicerat.
Förlora ingen sömn över detta.
Så länge du följer dina principer så blir det prima.
Jag försöker följa elinstallationsreglerna när jag jobbar.

E
K karkka skrev:
Jag försöker följa elinstallationsreglerna när jag jobbar.
Då är du på rätt spår!
Några sidor var kväll innan läggdags, högläsning för barnen skadar inte heller.

• Gilla
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Skärp dig......

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
K karkka skrev:
Skärp dig......
Håll dig gärna till ämnet istället för att skriva nonsens tack.

Som sagt, det är inget komplicerat ämne men det blir vad folk gör det till.

Du har hittat ett sätt som fungerar för dig, du har delat med dig, detta har inget elinstallationsreglerna att göra och nu kan vi gå vidare med sakfrågan.

E El-Löken66 skrev:

Sanningen är att det saknar betydelse, hur magiskt vissa ändå vill få det att låta.

Ansluter du biledaren till skärm i ena änden har du det bästa av alla världar, minimalt med jobb och ett ökat mekaniskt skydd.

Tycker du eller din elektriker att det är häftigt att köra biledarna som en egen slinga så för all del.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är ett hett samtalsämne även här så du kommer att finna ett otal långa trådar om du söker. Men det var säkert nåt år sedan sist så det kanske finns ork för en nya vända. Det finns goda argument för och emot olika sätt att jorda biledaren så vi kommer nog aldrig att nå konsensus.

Jag lägger min röst i närheten av din, skyddsjorda kabelmanteln för utgående kablar i varje matningspunkt (mha biledaren), dock inte förmedla skyddsjord till objekt bortom kabeln.

Din elektriker har dock inte fel. Det finns för och nackdelar med att ansluta biledaren i båda ändar (även alla andra förslag), det handlar mest om hur man väger risker mot fördelar.
Ni menar alltså att vid varje objekt ska ej biledaren jordas med skyddsjord men om det är till exempelvis tre armaturer i serie. Då är resomangen att man klipper inkommande men sparar/jordar utgående?

Eller gällde det endast vid varje matande kabel per grupp? Det vill säga en biledare från början ansluts med jord och resterande klipps?

Det jag säger är att jag gör så här, just nu, inte att det är rätt eller fel:

Skyddsjorda kabelmanteln, dvs koppla in bildaren till skyddsjord i matningspunkten för kabeln. I bortre änden av kabeln kopplar jag inte in biledaren för denna kabel. Så biledaren i kabeln till en dosa lägger jag åt sidan men jordar alla biledare i de kablar som går ut från dosan, osv.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.