E El-Löken66 skrev:
Detta finns redan förklarat i början av tråden. Då din fru och hennes far intensivt börjat googla på detta så antas övriga inom kretsen vara intresserade.

Men jag har testat att säga pulsoxineter ett par gånger nu så får vi se om jag får samma reklam.
A Anders_Nilsson skrev:
Din fru kan ha googlat på det alldeles innan hon ringde dig och eftersom ni är kartlagda som gifta ger det att även du är intresserade av pulsoximetrar.

Jag väntar med spänning på när det kommer ut att politiska åsikter kartläggs och säljs på det här viset.
Det är jättesnällt att ni försöker lugna mig, jag uppskattar det verkligen. Men tyvärr är ingen av förklaringarna tillämpbara i det här fallet.

Mina svärföräldrar hade definitivt inte googlat på detta. De har inget internet eller dator; de har aldrig googlat på någonting i hela sina liv.

Min fru hade inte googlat på detta innan vi pratade. Inte för jag misstror henne när hon säger detta, utan det är dessutom rent tekniskt omöjligt. Jag råkade ringa till henne precis när hon besökte sina föräldrar och just hade upptäckt den där manicken. Hon har en gammal knapptelefon, det går inte att googla på den hur mycket man än skulle vilja.

T
A andersmc skrev:
Jag pratade i telefon med min fru, och hon berättade att hennes far fått en pulsoximeter av typ landstinget. Fram till denna stund hade jag aldrig hört talas om en sådan apparat, än mindre skrivit det någonstans eller googlat det. När jag startar min iPad (som har samma Apple-id som telefonen) första gången efter detta är det första jag ser en annons för just pulsoximetrar.

Hur stor är sannolikheten att någon annons-server helt slumpmässigt får för sig att just då för första gången någonsin skicka denna reklam till mig?
Den stora frågan här måste väl ändå vara varför de valde att visa reklam för just pulsoximetrar. Pratar du inte om andra saker med din fru? Skulle vara intressant att se den algoritmen...

• Gilla
  • Haha
Tom_And och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Om de nu sysslar med fulspel som du antyder, varför be dig "att inte rensa i din mailbox" istället för att helt enkelt behålla mailen i det dolda trots att du gjort det?

[länk]

Så vitt jag vet så har de börjat ta betalt för att lämna ut uppgifter till myndigheter som enligt lagen kräver ut data. Exempelvis i brottsmålsutredningar och liknande. Vill du ge en källa på att de säljer användarinformation till "de som vill betala" eller vill du pudla på det uttalandet?

[länk]

Det handlar sannolikt om dåligt utvecklade appar. När du som utvecklare startar ett app-projekt så får du välja vilka rättigheter din app kräver. Många utvecklare väljer allt för att slippa rättighetsproblem under utvecklingen och bryr sig sedan inte om att se över dem när projektet är klart och man vet exakt vilka som behövdes.

Ger du inte tillgång till de rättigheter som appen kräver är det väl inte så lustigt om den inte går att installera?

Sedan kan det ju förstås finnas appar som helt enkelt är fula och samlar in data. Men det är ju inte riktigt det denna diskussionen handlar om.

T tanaris skrev:
Den stora frågan här måste väl ändå vara varför de valde att visa reklam för just pulsoximetrar. Pratar du inte om andra saker med din fru? Skulle vara intressant att se den algoritmen...
Det kan ju bero på att någon tillverkare eller återförsäljare av smartklockor med inbyggda pulsoxiometrar köpt premiumpaketet med riktad reklam.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
richardtenggren
Det är väl som när man köpt något nytt, ställt in sig på något nytt, plötsligt ser man det överallt.

Det kallas väl ”Baader-Meinhof fenomenet”, de har funnits där tidigare också, men det är först nu du har börjat uppmärksamma dem.

Det kanske är en del, sen tror jag mycket på cookies osv, att man varit uppkopplade på samma Wi-Fi osv.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det kan ju bero på att någon tillverkare eller återförsäljare av smartklockor med inbyggda pulsoxiometrar köpt premiumpaketet med riktad reklam.
Nu var det ju inte en annons för klockor, men det är intressant att se hur somliga nästan slår knut på sig själva för att saker och ting ska passa in i deras förklaringsmodell :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Nu var det ju inte en annons för klockor, men det är intressant att se hur somliga nästan slår knut på sig själva för att saker och ting ska passa in i deras förklaringsmodell :)
Jamen eller hur! Allt från baden-meinhof till "har ni inget bättre att prata om". Hysteriskt intressant hur man kan vägra se att det kanske inte är en så rak väg som partiskt presenterats för en ;)

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
T
Jamen eller hur! Allt från baden-meinhof till "har ni inget bättre att prata om". Hysteriskt intressant hur man kan vägra se att det kanske inte är en så rak väg som partiskt presenterats för en ;)
Diskussionen påminner en hel del om den om elallergi - massvis med anekdoter och fallasier men inte ett enda litet bevis, för något som borde vara tämligen enkelt att bevisa.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Diskussionen påminner en hel del om den om elallergi - massvis med anekdoter och fallasier men inte ett enda litet bevis, för något som borde vara tämligen enkelt att bevisa.
I det ämnet tolkar jag det som att vi står enade. I detta ämnet inte.
Problemet här är att ni är en del som fastnat i att avlyssning måste ske alltid och hela tiden, och verkar inte kunna se att så inte är ett måste, hur olika tekniker kan användas för att precisera målbilder, osv. Men men. Var och en till sitt. Endera dagen så kommer den ene att peka finger åt den andra och säga "vad var det jag sade!" :)

E
Problemet här är att ni är en del som fastnat i att avlyssning måste ske alltid och hela tiden, och verkar inte kunna se att så inte är ett måste, hur olika tekniker kan användas för att precisera målbilder, osv. Men men. Var och en till sitt. Endera dagen så kommer den ene att peka finger åt den andra och säga "vad var det jag sade!" :)
Kan köpa att det är tekniskt möjligt.

Men i alla år, utan att bli upptäckt, utan att någon mun skulle glappa, någon kiloByte spilla över, något av det inspelade materialet läcka. Kategoriskt förnekande samt vetskapen om tidernas straff.

Och till vilken nytta?

Vilka servrar skulle husera dessa decennier av folks kaffeprat, vem skulle. Betala och återigen, till vilken nytta.

Så nej, tyvärr @Cancerman_777, du har fel angående detta tills annat bevisas

Tror tråden kan släckas nu faktiskt.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A
Redigerat:
T
Inte alls, det där är en ren halmgubbe. Tror du inte att de som analyserat det här på riktigt har tagit höjd för det?

E El-Löken66 skrev:
Kan köpa att det är tekniskt möjligt.

Men i alla år, utan att bli upptäckt, utan att någon mun skulle glappa, någon kiloByte spilla över, något av det inspelade materialet läcka. Kategoriskt förnekande samt vetskapen om tidernas straff.

Och till vilken nytta?

Vilka servrar skulle husera dessa decennier av folks kaffeprat, vem skulle. Betala och återigen, till vilken nytta.

Så nej, tyvärr @Cancerman_777, du har fel angående detta tills annat bevisas

Tror tråden kan släckas nu faktiskt.
Det var ju trevligt att i alla fall en person nu ser att det är genomförbart.

Du menar som apple har lyckats dölja prestandablockeringarna i många herrans år? Utan att glappa en enda kb, utan att någon pratat bredvid mun, kategoriskt förnekande och som fått "tidernas straff" som endast är en liten smäll på fingrarna och som fortsätter prestandablockeringarna trots "straffet"?

Varför skall det sparas längre än ett gäng månader??? Varför skulle det ta upp mycket lagring? Det kan enkelt digitaliseras i tabeller.

Nytta? Ptja...tjäna oanständigt summor och växa oöverträffat på rekordtid?

Ja, gärna för min del. Var och en till sitt.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Inte alls, det där är en ren halmgubbe. Tror du inte att de som analyserat det här på riktigt har tagit höjd för det?
Ledsen men jag förstår inte vad du menar.

E
Det var ju trevligt att i alla fall en person nu ser att det är genomförbart.

Du menar som apple har lyckats dölja prestandablockeringarna i många herrans år? Utan att glappa en enda kb, utan att någon pratat bredvid mun, kategoriskt förnekande och som fått "tidernas straff" som endast är en liten smäll på fingrarna och som fortsätter prestandablockeringarna trots "straffet"?

Varför skall det sparas längre än ett gäng månader??? Varför skulle det ta upp mycket lagring? Det kan enkelt digitaliseras i tabeller.

Nytta? Ptja...tjäna oanständigt summor och växa oöverträffat på rekordtid?

Ja, gärna för min del. Var och en till sitt.
Ja, polisen kan ju få det att fungera under en begränsad period så det kan säkert fungera i åratal också. Men ju längre det varar och ju fler personer som involveras, desto större risk att bli avslöjad.
Och du pratar om hundratals miljoner människor.

Tyvärr, kan inte se det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.