Jonas Persson
L Leif i Skåne skrev:
Är det LED seriekopplade? Typ 700 mA
Det finns ingen jordledning men stolpen är kanske av plast.
Det där kommer inte att funka så länge till. :thinking::(
Stolpen är galvat stål. Det är säkert LED, men jag tror inte den grova kabeln med jordfläta har lågspänning.

Stickan56
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Belysningsstolparna på den nya handelsplatsen som öppnade i vintras. Lyktorna sitter knappt fast.

Grov kabel och PEM-slang?! gör att lyktan styrs av kabeln och det blir inte bättre av avsaknaden av en lösning som den fixerar dem vid stolparna.

Man verkar även ha kopplat lite fel då de lyser dygnet runt.
Att dom inte sitter fast beror ju på att skruvarna är av.

Stickan

Jonas Persson
Stickan56 Stickan56 skrev:
Att dom inte sitter fast beror ju på att skruvarna är av.

Stickan
Jo, men hur är det tänkt att de ska fästa i stolpen? Tror du två små skruvar räcker för en stolpe på allmän plats?

De flesta lyktorna var redan lösa.

Stickan56
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jo, men hur är det tänkt att de ska fästa i stolpen? Tror du två små skruvar räcker för en stolpe på allmän plats?

De flesta lyktorna var redan lösa.
Ja absolut, men däremot ser det ut som det inte har varit korrekt ihopskruvat.
Det där är inga "små" skruvar.

Stickan

Jonas Persson
Stickan56 Stickan56 skrev:
Ja absolut, men däremot ser det ut som det inte har varit korrekt ihopskruvat.
Det där är inga "små" skruvar.

Stickan
3,5 mm skruv, möjligen 5 mm, anser jag vara klent. Sen kan man undra var de ska fästa, den ena fick grepp mellan rörets innervägg och beslaget, den andra är lös... Det fanns inga hål i beslaget som sitter på tvärs i röret.

Om det var hemma i trädgården är det normalt. Men självgängande skruv på detta sätt i en stolpe på allmän plats håller aldrig - här är alla lösa efter mindre än sex månader.

Armaturer i ett köpcenter måste ha värsting klass. Det ser inte ut som det i det här fallet.

raveper raveper skrev:
Armaturer i ett köpcenter måste ha värsting klass. Det ser inte ut som det i det här fallet.
Armaturer i ett köpcenter behöver inte hålla någon högre kapslingsklass än armaturer i liknande miljö. Dvs dom behöver INTE vara av någon "värstingklass".

Så var det iaf när jag monterade armaturer i fabrik.
Konstruktören kallade det värsting klass.

Jonas Persson
E elmont skrev:
Armaturer i ett köpcenter behöver inte hålla någon högre kapslingsklass än armaturer i liknande miljö. Dvs dom behöver INTE vara av någon "värstingklass".
Behöver och behöver, det är väl lämpligt att de håller för alla glada besökare.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Så de Behöver helt enkelt hålla en högre klass.
Jag var med och utvecklade hela värsting klassen.
Det var på den tiden ungdomar skickades utomlands på "värsting resor" för att bli lite mer medgörliga. Om någon kommer ihåg. Det gick ju sådär...

Kanske inte värsta elkopplingen men rolig då affären ifråga säljer gummikabel på trumma som står bara några tiotals meter bort. Den svarta sladden går till en dammsugare som personal städar den grå mattan till höger med. Kundvagnar OCH pallyftare körde glatt över sladden på golvet.

Svart sladd på butiksgolv som sträcker sig mot en grå matta, med kundvagnar och skyltar i en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
-PC- och 15 till
  • Laddar…
D droidekas skrev:
Kanske inte värsta elkopplingen men rolig då affären ifråga säljer gummikabel på trumma som står bara några tiotals meter bort. Den svarta sladden går till en dammsugare som personal städar den grå mattan till höger med. Kundvagnar OCH pallyftare körde glatt över sladden på golvet.

[bild]
Sannolikt behöver det städas ofta, undrar varför det inte finns utag på lämpliga platser?
Att personalen på golvet inte kan, vill eller får göra en lagom förlängningskabel förvånar mig mindre.

Tragiskt.
Tyvärr känns det som att skarvsladdsexcesser är vanligt i butiker?

F fribygg skrev:
Att personalen på golvet inte kan, vill eller får göra en lagom förlängningskabel förvånar mig mindre.
För att förtydliga "gummikabel på trumma", jag menar kabelvindor typ denna:
126614_1_566.jpg

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.