49 741 läst · 808 svar
50k läst
808 svar
Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?
Säg att vaccinet är gratis för dig och att riskerna med vaccinet är mindre än riskerna med att få sjukdomen (multiplicerat med risken att du blir smittad). Om det är så, finns det någon anledning att inte vaccinera sig?MaxHugo skrev:
Det är helt valfritt och man gör precis som man vill.MaxHugo skrev:
Eftersom många förlorat anhöriga kan det upplevas som mycket egoistiskt att säga att man inte vill vaccinera sig. Det förstår säkert de flesta, oavsett om man vill vaccinera sig eller ej.
Sedan är det kanske inte så konstigt att personer som arbetar inom vården har starka åsikter, eftersom det är vi som varit i frontlinjen sedan våren 2020. När man får höra att en individ inte tror sig kunna bli sjuk eller tror sig drabbas lindrigt, och vi VET att det är skitsnack. Tja, då blir man oroad och provocerad.
Orsaker till att man inte vill vaccineras varierar ju naturligtvis, och är i många fall högst personliga. Att avstå pga okunskap eller felaktig information är dock olyckligt. Sedan finns ju skyddsnätet kvar, vi vägrar ju ingen vård bara för att de vägrat vaccinera sig. Vi kommer alltid göra allt vi kan för varje patient!
halper skrev:
KristinaRT skrev:
Nej, men har aldrig sagt jag inte ska vaccinera mig.
Nu tar jag en paus.
Så vi vet att det är 100% säkert och välfungerande mindre än ett år från första sprutorna gavs?Huvudbrytaren skrev:
Jag själv resonerar att gamla och riskgrupper är först.
När det gått ett par år och vi vet med hög säkerhet alla biverkningar så behöver vi ändå inte ta det.
Först skulle vi ta 2, sen 3 och sen snackas det om årligen. Då får det vara för mig iallafall.
Man blir inte förkyld sv temperaturväxlingar man blir förkyld av virus. Immunförsvaret påverkas inte av de exempel du nämner.E El-Löken66 skrev:
Rkarlsson:
Jo, men det finns en sak som skiljer.
Jag är 50+ och man. Kan lova att jag aldrig varit så sjuk i hela mitt liv som veckorna efter påsk. Covid är tuffare och mer lynnigt än vanlig influensa. Därför blir jag bekymrad över dom som inte vill vaccinera sig. Det handlar inte bara om en själv utan ens omgivning och medmänniskor att hålla nere totala antalet smittade.
Har förresten en granne vars brorson 19 år dog i våras. Hans enda riskfaktor var att han var något överviktig, i övrigt frisk.
Jag är 50+ och man. Kan lova att jag aldrig varit så sjuk i hela mitt liv som veckorna efter påsk. Covid är tuffare och mer lynnigt än vanlig influensa. Därför blir jag bekymrad över dom som inte vill vaccinera sig. Det handlar inte bara om en själv utan ens omgivning och medmänniskor att hålla nere totala antalet smittade.
Har förresten en granne vars brorson 19 år dog i våras. Hans enda riskfaktor var att han var något överviktig, i övrigt frisk.
Absolut, jag är för att man får göra precis som man vill med sig själv.M MagHam skrev:Rkarlsson:
Om man är 70+ och väljer att inte göra det, ja då vet man också konsekvenserna.
Precis som jag vet konsekvenserna också. Men jag vet inte konsekvenserna av ett vaccin som inte funnits så länge.
Om jag vaccinerar mig så gör det knappast skillnad om en 80 åring inte gjort det och jag ändå sprider något.
Jag beklagar grannens brorson.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 091 inlägg
Ledsen lökenE El-Löken66 skrev:
Förkylning är en infektion i näsan, halsen eller svalget. Den orsakas nästan alltid av ett virus.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/infektioner/forkylning-och-influensa/forkylning/
Medlem
· Södermanlands län0
· 972 inlägg
Tvinga folk att vaccinera sig är ju etiskt diskutabelt. Däremot kan man förvänta sig av de som väljer bort vaccination att de alltid bär munskydd när de är ute bland folk och att de regelbundet testar sig.