Snigla Snigla skrev:
Kanonfint med lådor, tänk på att det kommer rinna ut i springorna när det regnar/du vattnat. Så om det ska målas eller oljas in.. gör det innan du fyller med jord :)

Vi satte ogräsduk på insidan på våra.. då försvann de svarta rinnande jordmärkena tillslut iaf.. vattnet sipprar ut lite ibland (förutom när det var så fuktigt att träet svällt hehe).

Vad ska du sätta? blommor eller ätbart.. eller en blandning? :D
Jag har lådor enligt samma modell i hela trädgården. Det är inget problem. Jag sätter nu mer inget på insidan och behandlar inte virket. Det håller bra ändå och blir grått och fint. Har lådor som är tio år och hur bra som helst. Jag har byggt någon låda av läkt och där ska jag byta någon del i höst. De här är av fasadvirke.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Vi orkade inte heller.. men de vill ha en jäkla massa vatten tills de satt sig och rötterna hittat rätt ställen att dra sig till. Men om de sitter på ett bra fuktigt ställe med bra tillgång till vatten.. så klarar de sig säker bra.. med nån vattning då och då.

Men det är som med underarbetet på väggarna.. gör man det bra från början.. så får man ett bra resultat på slutet också :)

Funderade själv på att köpa en sådan där "vattensäck" (sipprar lite hela tiden).. men tycker de är löjligt dyra.. :oops: så här vattnas på annat vis..

Om man åker omkring i stan och de har nyplanteringar.. brukar de ha sådana säckar vid stammarna nertill.. har också sett att de ibland låser fast dem hehe
Det räcker att vattna en gång i veckan under etsbleringstiden om man inte planterar under varmaste tiden på sommaren och det bör man undvika om det går. Det är lätt att rötterna blir för böta om man vattnar hela tiden och då får trädet inte syre.
 
halper halper skrev:
Låter vettigt! Jag har fyllt upp med gamla betongplattor i botten på en upphöjd låda bara för att inte behöva hälla i hundratals liter jord.
Jag ska ha buskar i en av lådorna så det blir bra med lite kompost där när rötterna når så långt. Jag gör ju alltid så här men det här är de djupaste lådorna jag har. Skräpodling är ju min grej. :crysmile:
 
Snigla Snigla skrev:
Vattningen brukar vara det svåra första två åren.. ska ju ha vatten flera ggr om dagen, närapå även om det regnar! :surprised:

Hoppas det sätter sig iaf och klarar sig! Nya träd e jobbiga.. de ger ju knappt nått ätbart på flera år hehe..

Jag är så spänd nu... har väntat i 6 år på mina plommon.. - i år är det dags :D (om fåglarna hinner före ska jag jaga dem med en vattenslang!)
Då dör snart vårt spontanköp från tidigare i sommar, vattnar det bara när varit torka längre tid.

Vi hoppas också på det, snopet på det förra när vi haft det sedan 2016.
 
Klippt gräset.

Fördelar med att det varit så torrt är att det inte vuxit så mycket på den största delen, så det blir mindre att tömma, och det syns inte så väl om man missat någonstans. Nackdelar är att det blir mindre täckmaterial till odlingarna och att det är svårt att se om man har missat något...
 
Jiji Jiji skrev:
Det räcker att vattna en gång i veckan under etsbleringstiden om man inte planterar under varmaste tiden på sommaren och det bör man undvika om det går. Det är lätt att rötterna blir för böta om man vattnar hela tiden och då får trädet inte syre.
Det har det inte gjort hos oss (eller när jag växte upp), där har flera träd dött som unga.. och inte av övernattning! En gång i veckan brukar de etablerade träden få n skvätt om vi har vatten så det räcker.. (odlingarna i växthus o nya buskar/träd har förtjing). Men vi vattnar heller inte varje dag (nya träd).. men de får en skvätt 2-3 ggr i veckan sommartid typ.

Men det är oavsett viktigt att de inte är övernattande oxå, som du säger måste de ju andas oxå (y):) därför vi planterar med stenar, lecakulor och/eller grus i jorden.. och inga rotsnurror.

Men medger att jag fortfarande kör ”old School” och gräver runda ( :oops: ) gropar.. det är ju numer Big no-no verkar det som. Man ska ju tydligen gräva trekantiga/kantiga hål.. så inte rötterna växer i en cirkel..

Jag gräver ett hål.. punkt :cool: varken perfekt runt eller kantigt..
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag har lådor enligt samma modell i hela trädgården. Det är inget problem. Jag sätter nu mer inget på insidan och behandlar inte virket. Det håller bra ändå och blir grått och fint. Har lådor som är tio år och hur bra som helst. Jag har byggt någon låda av läkt och där ska jag byta någon del i höst. De här är av fasadvirke.
Här är det dags att byta ut 72 pallkragar typ :oops: .. petar man inte på dem håller de ihop.. men maken tog stöd i en kant när han rensade och kanten åkte bort.. så gjorde också maken :oops:

lömskt! Ser perfekt ut - men är tydligen inte alls perfekt..

Aja.. vi sa att de ”kunde väl iaf hålla 5 år” så var vi nöjda.. det har de ju gjort iaf.. (men det är alldeles för mycket på 5 och 10 års-listan som nu börjar gå ut..:surprised:).

Vi köpte beg pallkragar (men står ej på jord)
 
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Här är det dags att byta ut 72 pallkragar typ :oops: .. petar man inte på dem håller de ihop.. men maken tog stöd i en kant när han rensade och kanten åkte bort.. så gjorde också maken :oops:

lömskt! Ser perfekt ut - men är tydligen inte alls perfekt..

Aja.. vi sa att de ”kunde väl iaf hålla 5 år” så var vi nöjda.. det har de ju gjort iaf.. (men det är alldeles för mycket på 5 och 10 års-listan som nu börjar gå ut..:surprised:).

Vi köpte beg pallkragar (men står ej på jord)
Jag tycker att pallkragar är alldeles för små det är en av anledningarna till att jag bygger egna. Oftast av spillvirke men de här senaste har jag faktiskt köpt virke till. Allt virke var slut. :rofl:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att pallkragar är alldeles för små det är en av anledningarna till att jag bygger egna. Oftast av spillvirke men de här senaste har jag faktiskt köpt virke till. Allt virke var slut. :rofl:
Jag ska mura rejäla odlingslådor i det nya huset. Tycker med det är lite trångt i pallkragarna. Sen blir de fula rätt snabbt med
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att pallkragar är alldeles för små det är en av anledningarna till att jag bygger egna. Oftast av spillvirke men de här senaste har jag faktiskt köpt virke till. Allt virke var slut. :rofl:
Bygger egna med hehe :cool: men det var simpelt sätt att få igång hela odlingen.. (pallkragarna).. sedan har vi byggt egna vartefter (y)

Har inget emot strlk dock, lagom för en ”gröda” eller möjligen 2 hehe (men för litet för potatisland).
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag ska mura rejäla odlingslådor i det nya huset. Tycker med det är lite trångt i pallkragarna. Sen blir de fula rätt snabbt med
Åh så snyggt med murade bäddar!
Jag har en vän som är trädgårdsmästare och hon har bäddar i tegel. Det är jättesnyggt och buffrar värme också.
 
  • Gilla
Jonis2 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag ska mura rejäla odlingslådor i det nya huset. Tycker med det är lite trångt i pallkragarna. Sen blir de fula rätt snabbt med
Mura var vår tanke oxå när vi flyttade hit (Leca). Men vi körde lite budget först, för att se om vi trivdes med att odla i kragar.. :)(y)

Nu inser jag att det kommer bli jäkla dyrt att mura allt.. :oops::thinking: kommer gå åt mer än ett par pallar lecablock.. (de var dyrare än jag mindes - har de ökat i pris?)
 
I min trädgård i stan vill jag inte lägga så mycket energi, den som köper det här huset när vi ska flytta kommer ju att slita upp allt och anlägga, gräsmatta, pool och studsmatta;).
Men i den andra trädgården vill jag ha snygga bäddar. Där har jag funderat på att timra bäddar. Eller bara bygga av rejäla dimensioner. Kanske gamla golvplank. Men tegel har också funnits med i funderingarna.

Hur som helst tänkte jag att det går att samla på sig material som man kommer över lite förmånligt under en period, det kanske är något för dig @Snigla? Det ser ju ut som att ni har lite plats att lagra? :love:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
I min trädgård i stan vill jag inte lägga så mycket energi, den som köper det här huset när vi ska flytta kommer ju att slita upp allt och anlägga, gräsmatta, pool och studsmatta;).
Men i den andra trädgården vill jag ha snygga bäddar. Där har jag funderat på att timra bäddar. Eller bara bygga av rejäla dimensioner. Kanske gamla golvplank. Men tegel har också funnits med i funderingarna.

Hur som helst tänkte jag att det går att samla på sig material som man kommer över lite förmånligt under en period, det kanske är något för dig @Snigla? Det ser ju ut som att ni har lite plats att lagra? :love:
Ja jag har lite plats för lagring.. om jag hittar rätt grejer!
Dock.. lagrar jag redan haha

Har material till nästa växthus står.. stenar till grundmuren (jäkla tunga as, vet inte vad jag köpte men de väger minst 35 kg st..minst.. de var större än jag trodde..), fönster, pardörr..

Har oxå köpt på mig lite extra virke för o bygga klätterstöd..

Gatstenar till dammen ..

Extra pallkragar..

Material till logen (isolering, dörrar, nått fönster).. :oops:

Vem fasiken fyller upp huset.. :p:cool:;)
 
  • Gilla
  • Haha
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Var ute en kort sväng i den stora trädgården :love::love::love:

Blåbärsris med mogen frukt i en trädgård, röda löv och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyra hinkar fulla med nyuppsamlade blåbär i ett bagageutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
AndersPS och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.