Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Nä. Det är just det som jag funderar på. Mina ser helt ok ut bortsett från en tunn oxidbeläggning, typ som på alustegar eller trangiaköket. Ser ingen anledning att byta bara för detta, hade de varit hårt korrigerade hade det varit en annan femma. Någon som vet anledningen till att de vill att man ska köra plast med klor? Det är ju rätt bökigt att byta så jag gör det inte förens det behövs om anledningen är kosmetisk.
Det verkar vara lite olika från fall till fall. Jag får rätt rejäla urgröpningar i mina anslutningar. Det ser verkligen inte trevligt ut. Beläggningen är rejält vass också. Men jag misstänker att det är en kombo av något mer än bara kloret. Jag lär byta framåt men tänkte se om jag hittar några billigare anslutningar än de som svb säljer.

För min del är det även läckagerisk då det tar sig in bakom silikonet med tiden.
 
Jag har bytt till klor och vattnet har ju verkligen fått kanonkvalitet nu jämfört med när jag körde det jäkla skitet från Biocool! Dock ser mina anslutningar också förjävliga ut och är vassa precis som Henlin beskriver.
 
Jag har inte lagt på trall runt än, rekommenderar ni att jag bytet anslutningarna innan jag gör det?
 
K Kesosmurf skrev:
Jag har bytt till klor och vattnet har ju verkligen fått kanonkvalitet nu jämfört med när jag körde det jäkla skitet från Biocool! Dock ser mina anslutningar också förjävliga ut och är vassa precis som Henlin beskriver.
Jag bytte ju också, men har du inte märkte något problem mer anslutningarna. Får kolla ordentligt när jag kom hem igen.
 
Ni med bubbelsystem, hur många ampere har ni dragit in till värmaren?
När jag frågade SVB sa de att värmaren ska ha 16A (en fas) och att bubbelsystemet ska ha en egen fas. Men bubbelsystemet ska ju kopplas till värmaren så hur fasiken ska den kunna få en egen fas? Och 16A låter lite för lite då 16A= 3680W men värmaren, bubbel och pump blir tillsammans närmre 4000w. Tänker jag helt fel? Min elektriker-skills är jävligt begränsade (och nej, jag ska inte dra elen själv)
 
Hos mig har elektrikern följt instruktionerna och det har funkat hos oss, allt har varit igång samtidigt mer än en gång.
 
Sakta men säkert
 
  • Pågående byggnation av en utomhus altan med oavslutat trägolv och en delvis monterad ram runt en rund pool.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kesosmurf och 2 till
  • Laddar…
Tobzter
Sindbad Sindbad skrev:
Ni med bubbelsystem, hur många ampere har ni dragit in till värmaren?
När jag frågade SVB sa de att värmaren ska ha 16A (en fas) och att bubbelsystemet ska ha en egen fas. Men bubbelsystemet ska ju kopplas till värmaren så hur fasiken ska den kunna få en egen fas? Och 16A låter lite för lite då 16A= 3680W men värmaren, bubbel och pump blir tillsammans närmre 4000w. Tänker jag helt fel? Min elektriker-skills är jävligt begränsade (och nej, jag ska inte dra elen själv)
Har dom gjort om igen ?
Mina bubblor är inte kopplad till styrsystemet utan har en egen knapp . Och då en egen fas
 
Tobzter Tobzter skrev:
Har dom gjort om igen ?
Mina bubblor är inte kopplad till styrsystemet utan har en egen knapp . Och då en egen fas
Har också en egen knapp men enligt ritningarna för värmaren ska man koppla bubbelsystemet till den:
Bild på ett Balboa värmarsystemkort med markerade anslutningar och svensk instruktionstext om koppling av bubbelsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även manualen för bubbelsystemet säger att den ska kopplas till värmaren:
Elektriska kablar och kopplingar för värmesystem, med diagram som visar korrekt anslutning enligt manual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gjorde du när ni drog en egen fas till den?
 
Tobzter
1fas till första värmaren 1fas till extra värmaren sedan den sista fasen kopplades in till bubbelpumpen men ja hade bara en kabel som hängde ut från pumpen.ingen kontakt som skulle kopplas ihop med styrsystemet
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Har nyss fått terasspool Grand levererad. Ska ställa den precis utanför altanen och bygga in den sen.Har ca 6 m altan från huset ut till poolen. Tänkt dra el under altanen(på marken under altanen).
Elektrikern föreslog 25 mm pem slang. Men dom är inte så lätta att lägga då dom är rätt hårda och oböjliga.
Hur har ni gjort ?
Räcker det med ett flexrör så som denna?
https://www.bauhaus.se/flexror-pm-flex-speed-25mm-25m

Sen hur har ni gjort med displayen ?
Den ska sitta vatten och regnskyddad.
Har tänkt att poolen sticker upp ca 35-40cm från trädäcket. Bygger runt med trall och sätter den på det. Men kanske någon liten list ovanför bara?
 
D danlar79 skrev:
Har nyss fått terasspool Grand levererad. Ska ställa den precis utanför altanen och bygga in den sen.Har ca 6 m altan från huset ut till poolen. Tänkt dra el under altanen(på marken under altanen).
Elektrikern föreslog 25 mm pem slang. Men dom är inte så lätta att lägga då dom är rätt hårda och oböjliga.
Hur har ni gjort ?
Räcker det med ett flexrör så som denna?
[länk]

Sen hur har ni gjort med displayen ?
Den ska sitta vatten och regnskyddad.
Har tänkt att poolen sticker upp ca 35-40cm från trädäcket. Bygger runt med trall och sätter den på det. Men kanske någon liten list ovanför bara?
Jag körde med 50mm kabelrör med dragtråd. Om du bor i närheten av Lund så har jag en jävla massa meter över du kan få :D
Har inte satt upp displayen än men kommer nog sätta den med en liten skiva trall ovanför som "tak", såg någon som gjort så
 
Tobzter
Va säger vi om mjölkigt vatten?
Hade lite lågt ph .Men de är justerat nu.

Är de chockklor som gäller?
 
Fulkemisten
Flockningsmedel.
 
  • Gilla
Christer63
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Flockningsmedel.
Hur gör man med flockning om man kör filterbollar? Går det.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.