Nåt riktigt bortglömt, HP 95, deras första och antagligen sista fick-PC, med förinstallerat Lotus 123 mm
HP 95LX fick-PC öppen på ett bord visar tangentbord och tom skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
verhoef och 3 till
  • Laddar…
Norton commander


Skärmdump av Norton Commander filhanterare med två paneler visandes kataloger och filer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 16 till
  • Laddar…
KristinaRT
Min första dator, om jag minns rätt hade den 40MB hårddisk. Snordyr förmodligen, men vann den i en tävling :geek:
Gammal bärbar dator med svart skärm och fysiskt tangentbord, Macintosh-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skrutten18 och 4 till
  • Laddar…
Stora spel på floppy disk, kom ihåg detta Sherlock Holmes spel med digitaliserade dialog (ett av de första)

Flertalet 3,5-tums floppydiskar för "Sherlock Holmes"-spelet utlagda på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Jonas Persson
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Norton commander


[bild]
NC var mitt allt, jag köpte till och med en licens för egna pengar:geek:. Så tog det plötsligt slut med det nya filsystemet i Win 95:(
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
H Hetlund skrev:
Jag har till och med cyklat på en Itera-cykel, den var tjänstecykel på en förvaltning i Lund. Väldigt ranglig.

Plast kan ju vara väldigt mycket olika saker. Iteracykeln var byggd av ungefär samma plast som vattenhinkar. Hade man valt någon annan plast och kanske något kolfiberarmerat hade det kanske blivit en succé.

Det sas på den tiden att framför allt framhjulen var eftertraktade av travtränare till sulkys. Hjulen slog sig inte och kullagren var helt inkapslade. Vet dock inte om det var sant.
Jag växte upp där de tillverkades. De fanns i tre färger. Blekblå, blekrosa och beige. När Itera konkade dumpades massor av delar på soptippen (ytterligare en företeelse som inte längre finns) och vi var många som plockade ihop en cykel av det som fanns där. Det blev dock ofta mixade färger så jag hade rosa ram och blått styre. De var extremt rangliga att cykla på men jag har hört samma om att hjulen användes i travvärlden.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
NC var mitt allt, jag köpte till och med en licens för egna pengar:geek:. Så tog det plötsligt slut med det nya filsystemet i Win 95:(
Då var det win commander som gällde :D
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Stora spel på floppy disk, kom ihåg detta Sherlock Holmes spel med digitaliserade dialog (ett av de första)

[bild]
Minns det där när man hade chansen att kopiera något spel på över tio disketter av någon kompis. Dels förväntan över att "det måste vara ett ruskigt bra spel eftersom det är på så många disketter" som kombinerades med våndan över att försöka hitta såpass med disketter som antingen var tomma eller gick att slakta innehållet på.
 
  • Haha
  • Gilla
Parkeringsvakten och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Minns det där när man hade chansen att kopiera något spel på över tio disketter av någon kompis. Dels förväntan över att "det måste vara ett ruskigt bra spel eftersom det är på så många disketter" som kombinerades med våndan över att försöka hitta såpass med disketter som antingen var tomma eller gick att slakta innehållet på.
Kom ihåg att jag ladde ner Doom 1 Shareware på 14.4k modem. Tog hela natten. :D
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tudor-batterier, ett vanligt brunstensbatteri. Mitt sista ex på hyllan har tyvärr passetst bäst före sedan länge...

[bild] [bild]
Inget man saknar direkt. Jag minns en och annan leksak som gått förlorad p.g.a. läckande batterier.
 
P
Hålkort och hålremsor.

(Även här måste jag konstatera att min egen lilla samling är nerpackad nånstans, så ni får hålla tillgodo med Wikipedias bilder i länkarna ovan).
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hålkort och hålremsor.

(Även här måste jag konstatera att min egen lilla samling är nerpackad nånstans, så ni får hålla tillgodo med Wikipedias bilder i länkarna ovan).
Nu när man har Gen4 nvme diskar i datorn så börjar tom vanliga mekaniska diskar hamna i glömska :p
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
F
trähandtag trähandtag skrev:
för egen del har jag sett två stycken i trafik. En lärare på grundskolan 7-9 hade en sådan cykel, sedan såg jag en i Lund på 90-talet. Plast!!!!!!! övertro på denna produkt!

OT: Finns dock plast som är mycket bra. I vårt hus har vi fyra lyktstolpar där huven är av genomskinlig plast och är över 30 år gammal. Inte en spricka, krackelering eller gulnad.
Apropå bra plast.. Har tandborstmugg och hårborste i plast som är från mitten av 50-talet, används dagligen och fortfarande är lika mjuka.
 
Staffans2000
Och fjädern som gick ner för trappor. Floppy, någonting.

Staffans
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och fjädern som gick ner för trappor. Floppy, någonting.

Staffans
Slinky.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.