183 440 läst · 226 svar
183k läst
226 svar
Övertrycksfritt system (på begäran)
Principskiss över öppen ackumulatortank med öppet expansionskärl. All energi tas från tanken via fyra värmeväxlare. Varmvatten (2), till radiatorer via 1 eller 2 beroende på vilken framledningstemperatur man vill ha, samt en solslinga som kan kopplas i serie med radiatorslingan med yttre ventiler för maximal energilagring från solpaneler. Ack-tanken laddas med hetvatten direkt från pannan med laddomat21. All eventuell övertryck evakueras dels via blåsröret eller via expansionkärlet.Matss skrev:
Med öppet expansionskärl behöver man väll inte mena en kärl utan lock, eller? Har ni en hink (modell större av plåt med rör till) till expansionkärl, utan lock? Och om man har lock (fastsvetsat), vilket jag hela tiden har trott, hur får man då i parafinoljan? Genom ett igenpluggat hål, kanske?jungman skrev:
Mvh Martin
Den enskilt största kostnaden var för kopparrör.Jesca_j skrev:
Jag gjorde så här:
1. Tömde återstående oljan och rengjorde tanken med fettlösningsmedel
2. Provtryckte tanken med vatten genom att koppla på kallvattnet till tanken och lät tanken fyllas.
Med c:a 100 liter utrymme kvar, stängde oljepåfyllngsröret och luftröret med proppar och släppte tryck i tanken. Vid 0,5 bar övertryck, började tanken jäsa så jag stängde kranen. Tanken höll tätt.
3. Tömde tanken.
4. Sedan brände hål för alla genomföringar och installerade (rörmokaren svetsade) smidda muffar i varje hål av varierande storlek. Genom att använda förminskningar (i stället för klämmringar) behöver man bara en koppling per hål. Genom manluckan förde jag in värmeväxlarna (4 st.) som jag hade redan hårdlött ihop. Den största av dem (solslingan) är hopmonterat som en dragspel med flexibel upphängning. (lättare att få genom manluckan).
5. varje slinga har sin egen upphängning, galvaniskt isolerad från tanken. Upphängningen är svetsad på tankväggen. Slingornas anslutningsrör stack ut ungefär 400 mm genom muffarna.
6. Provtryckte alla växlare med vattenledningstrycket, lika som tanken. Inget läckage ;-)
7. Rengjorde manluckan och dess säte i tanken och klippte till en tätning av 2mm Klingersil och skruvade fast manluckan med tätningen med en förfärlig massa muttrar.
8. Installerade isoleringen runt om (200 mm och 400mm i toppen) och byggde en vägg som skiljer tanken från pannrummet. Jobbigast var att få isoleringen under tanken.
9. Här kom rörmokaren in igen och lödde ihop anslutningarna till pannan (hetvatten) och rören till vattenpåfyllning, expansionskärl, befintlig värme och varmvatten, cirkulationspump, laddomat, shuntventil och några trevägsventiler för växling till sommar och/eller vinterdrift.
10. När allt fungerade och var tätt, isolerade jag rören med Paroc rörisolering.
Tanken innehåller sammanlagt 4 värmeväxlare och matas med hetvatten direkt från pannan. Till värmeledningen finns ett litet expansionskärl inkopplat (befintlig sedan olje-eldningen).
Mycket jobb var det, men å andra sidan fick jag en tank som jag ville ha. Systemet fungerar även vid strömavbrott, dock får vi inget vatten då färskvattenpumpen behöver 400 Volt.
Tack för svaret jungman!
Vad är fördelen/nackdelen att ha värmeväxlare och inte ta uppvärmningsvattnet direkt ur i tanken? (Till varmvattnet förstår jag att man måste ha växlare).
Pannan körs direkt till tanken utan värmeväxlare, eller?
Hur långa är slingorna och vilken dimension?
Hur isolerade du slingorna (som är av koppar?) galvaniskt från tanken?
Har du bilder från byggprocessen eller på det fördiga resultatet så vore det jättebra om du kunde lägga in dem.
Vad är fördelen/nackdelen att ha värmeväxlare och inte ta uppvärmningsvattnet direkt ur i tanken? (Till varmvattnet förstår jag att man måste ha växlare).
Pannan körs direkt till tanken utan värmeväxlare, eller?
Hur långa är slingorna och vilken dimension?
Hur isolerade du slingorna (som är av koppar?) galvaniskt från tanken?
Har du bilder från byggprocessen eller på det fördiga resultatet så vore det jättebra om du kunde lägga in dem.
Man behöver ingen trycksatt ackumulatortank. Eftersom jag även använder solslingan till uppvärmnng i serie med radiatorslingan (vinter), är det ett måste med VVX. På samma sätt på sommaren, men då är radiatorerna bortkopplade och radiatorslingan nyttjas till att ladda tanken från solpanelerna. Dessutom använder jag också radiatorernas cirkulationspump till solvärmen då den inte behövs i sommardrift. Allt styrs med trevägsventiler utifrån. Om det skulle bli riktigt kall sommar kan jag med några enkla handgrepp ställa om till vinterdrift (under fem minuter).Jesca_j skrev:
Ja!
Alla slingor är 22mm Cu. Längden varierar. Jag kan väl säga så mycket att ingen slinga är lika kort som i kommersiella leksakstankar. Solslingan är längst och radiatorslingan är kortast. Varmvattenslingan är 2 x 24m. Hälften till förvärmning och resten till själva varmvattenuppvärmningen. Varvattenproduktionen styrs med två blandningsventiler i serie inställda på 50, resp. 60 grader.
Slingorna är galvaniskt isolerade på alla ställen med tefflon-klosssar vilka jag råkade ha hemma. Anslutningen tank/slinga vid genomföringar är inte isolerad annars än att det sitter mässingskopplingar i rör och tank.
Nej tyvärr har jag inga bilder som kan publiceras,
Hur funkar det med säkerhetsventil till en oljetank som ackumulator??? Skulle det funka med en backventil på blåsröret istället? (För den lär väl öppna mkt tidigare än en säkerhetsventil?)Palte skrev:
Vad menar du med förminskningar i stället för klämmringar, använder du någon form av klämmringslös koppling. eller är det helt enkelt en "halvkoppling " du menar eller en förminskningssats till en klämringskoppling?jungman skrev:Den enskilt största kostnaden var för kopparrör.
4. Sedan brände hål för alla genomföringar och installerade (rörmokaren svetsade) smidda muffar i varje hål av varierande storlek. Genom att använda förminskningar (i stället för klämmringar) behöver man bara en koppling per hål. Genom manluckan förde jag in värmeväxlarna (4 st.) som jag hade redan hårdlött ihop. Den största av dem (solslingan) är hopmonterat som en dragspel med flexibel upphängning. (lättare att få genom manluckan).
5. varje slinga har sin egen upphängning, galvaniskt isolerad från tanken. Upphängningen är svetsad på tankväggen. Slingornas anslutningsrör stack ut ungefär 400 mm genom muffarna.
Jag undrar även hur slingorna är upphängda, är det med pendlar och svep, eller med t.e.x patentband.
Jag är själv på väg att installera slingor och har grunnat en del angående upphängningen.
Bryderier från: Staffan.
Alla tankar går bra så länge trycket inte blir för högt.Jesca_j skrev:
Har du tänkt placera dom intill varandra? i så fall är det bara att förbinda dom med någorlunda grova rör upptill och nedtill.
Det finns slingor med en bit stålrör fastlött för genomföring, bara att svetsa fast i tanken.Staffan2000 skrev:Vad menar du med förminskningar i stället för klämmringar, använder du någon form av klämmringslös koppling. eller är det helt enkelt en "halvkoppling " du menar eller en förminskningssats till en klämringskoppling?
Jag undrar även hur slingorna är upphängda, är det med pendlar och svep, eller med t.e.x patentband.
Jag är själv på väg att installera slingor och har grunnat en del angående upphängningen.
Bryderier från: Staffan.
Upphängning kan göras med tex armeringsjärn som man trär en slangbit på. Tex polyetenslang. Slingorna går att dra ut så att två slingor sträcker sig från botten till topp.