Düsseldorff
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
en modern tomt utan buskar och träd
Förlåt, men vad pratar du om här? En tomt utan buskar och träd har aldrig varit modern förutom bland köparna i något sorgligt, nybyggt radhusområde runt 2008.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Viklundsträdgård
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Förlåt, men vad pratar du om här? En tomt utan buskar och träd har aldrig varit modern förutom bland köparna i något sorgligt, nybyggt radhusområde runt 2008.
Ehum...
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Düsseldorff
Viklundsträdgård Sofiaträdgård skrev:
Ehum...
Ehum vad?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi har ett mindre bestånd med tre st "buskar" i en vägslänt. Denna har funnits i många år innan jag visste vad parkslide är. Den har inte spridit sig men tänkte ändå bekämpa den pga att det är just parkslide och har därför under en tid följt denna tråd.

Eftersom Daniel109 är så övertygad att det räcker att ta ner växten några ggr per sommar har jag nu följt detta råd. Resultatet är förutom det väntade, att den växer upp på nytt, så skjuter den även skott på nya platser några meter från de ursprungliga. Så på just detta bestånd verkar att rycka vara ett utmärkt sätt att öka spridningen. Nu blir det att försöka få tag på glyfosat innan hösten.
 
M Myckling skrev:
Vi har ett mindre bestånd med tre st "buskar" i en vägslänt. Denna har funnits i många år innan jag visste vad parkslide är. Den har inte spridit sig men tänkte ändå bekämpa den pga att det är just parkslide och har därför under en tid följt denna tråd.

Eftersom Daniel109 är så övertygad att det räcker att ta ner växten några ggr per sommar har jag nu följt detta råd. Resultatet är förutom det väntade, att den växer upp på nytt, så skjuter den även skott på nya platser några meter från de ursprungliga. Så på just detta bestånd verkar att rycka vara ett utmärkt sätt att öka spridningen. Nu blir det att försöka få tag på glyfosat innan hösten.
tror generellt att det är bättre att knäcka än att rycka. När man rycker så skadar man rötterna vilket verkar kunna trigga den att skicka iväg nya rottrådar. Dessa utlöpare kan det dock ibland gå att få med nästan hela roten tillbaka till huvudplantan, så dessa kan vara bra att prova att rycka
 
M Myckling skrev:
Vi har ett mindre bestånd med tre st "buskar" i en vägslänt. Denna har funnits i många år innan jag visste vad parkslide är. Den har inte spridit sig men tänkte ändå bekämpa den pga att det är just parkslide och har därför under en tid följt denna tråd.

Eftersom Daniel109 är så övertygad att det räcker att ta ner växten några ggr per sommar har jag nu följt detta råd. Resultatet är förutom det väntade, att den växer upp på nytt, så skjuter den även skott på nya platser några meter från de ursprungliga. Så på just detta bestånd verkar att rycka vara ett utmärkt sätt att öka spridningen. Nu blir det att försöka få tag på glyfosat innan hösten.
Ja, naturligtvis svarar den med att skjuta nya skott när man tycker. Det gör den över den yta som rötterna täcker. Jag tror att det blir mest i den synliga utbredningen om man inte rycker för ofta.

Genom att skjuta nya skott som man tycker dräneras plantan på energi.
 
Staffans2000
M Myckling skrev:
Resultatet är förutom det väntade, att den växer upp på nytt, så skjuter den även skott på nya platser några meter från de ursprungliga.
Ja. Det klart den gör och då rycker du där med. Det är en växt och ingen Terminator


Staffans
 
  • Haha
Viklundsträdgård
  • Laddar…
Vad tror ni om detta? Stammen påminner om parkslide men tycker bladen har fel form. Parkslide eller nåt annat?
 
  • Växt med långa spetsiga blad och blommande toppar, liknande parkslide, vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Plant med långa gröna blad och rödaktig stam, misstänkt för att vara parkslide, växer i gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gröna växtblad med lång spetsig form som potentiellt kan förväxlas med parkslide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Växt med rödfläckig stam och gröna blad, möjlig parkslide, mot gråttonad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
D Daniel 109 skrev:
Nej jag har inte följt blogg och youtube. Men om man läser startinlägget så känns det inte konstigt att TS har problem.
Ja, det är nog lätt att hamna i ett dike när man inte har ordentlig kunskap om ämnet.

GK100 GK100 skrev:
Ditt andra dike är betydligt farligare att gå ner i eller sprida galna uppfattningar om. Att helt bagatellisera är givetvis inte korrekt det kan åtminstone om inte annat trigga reaktioner hos mottagaren som onödigt slår dövörat till och blir svår att nå. Helt klart är det någon sorts överreaktion kring växten och det underbyggs ju tyvärr lite både i media och forumtrådar likt denna.
Tja, det kan ju diskuteras vad som är värst. Själv tycker jag att alla extrema åsikter är av ondo och vill inte värdera varken åt ena eller andra hållet.

S Suidnil skrev:
...har börjat spana lite på ett par linderödssvin, de får inte upp de djupaste rötterna men verkar ha gjort ett hyfsat jobb där det testats, dock kvarstår att utvärdera efter det gått lite tid.
Det lilla jag hört om grisar så ser det bra ut så länge grisarna är där, men när de lämnat så kommer parksliden upp igen. Alltså ungefär vad man kan förvänta sig av hur det skulle se ut om man regelbundet kört en jordfräs över området. Vildsvin verkar inte äta parkslide så jag gissar att tamgrisar inte heller gör det, eller möjligtvis äter dem i brist på annat.
 
Viklundsträdgård
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Ehum vad?
Detta handlar inte om mig utan om Parkslide och att människor vill varna för växten som är oberäknelig. Den går inte enkelt att förklara, den går inte heller enkelt( eller alls) att bli av med. Jag tror mig hittat rätt sätt för den som växer hos mig men jag kan inte säga att jag vet. Vet du, det kan inte du heller. Något har jag i alla fall gjort rätt eftersom den inte spridit sig på mer än den yta jag har än så länge men vi pratar många år. Detta handlar inte om dig eller dina påhoppande vänner på detta forum, ledsen om jag väcker dig och dem något. Nu skall jag ut i solen och kommer inte för en sekund tänka på detta, hoppas du får dig en kopp kaffe för det tror jag att du behöver.
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Alla växter följer samma naturlagar. Visst blir det olika beteende på olika växtställen. Men de är inte oberäkneliga. De går att förstå precis som andra växter.
 
S STB skrev:
Det lilla jag hört om grisar så ser det bra ut så länge grisarna är där, men när de lämnat så kommer parksliden upp igen. Alltså ungefär vad man kan förvänta sig av hur det skulle se ut om man regelbundet kört en jordfräs över området. Vildsvin verkar inte äta parkslide så jag gissar att tamgrisar inte heller gör det, eller möjligtvis äter dem i brist på annat.
ja, tänker så oxå, men de lär få i sig en del rötter och på så sätt försvaga den något. Vi har en gård så de skulle kunna hålla till där på obestämd tid, så slipper vi ta ner den hela sommaren. Getter kan ju oxå vara ett alternativ just för denna skötsel
 
Getter, höns och grisar är nog effektiva på att hålla undan grönmassa. Men de är sannolikt inte effektivare än tex en robbotklippare. Grisar bökar något djupare, men sannolikt inte så att rötterna flrsvinner.
 
Är helt med på detta. Men vi har begränsade alternativ. Kan inte täcka, för stort område för nära hus. Kan inte använda glyfosat, för nära brunn och sjö. Vi tar ner den med jämna mellanrum nu men det kostar väldigt mycket tid och kraft eftersom vi har två bestånd varav det ena är rätt stort. För ojämnt för robotgräsklippare så traditionell grönskötsel via djur lockar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.