Jag uppdaterade firmware på min gardena sileno smart och efter mycket strul så tog jag bort den i appen för att inkludera på nytt. Men den dyker inte upp i listan av enheter i appen. Tips?
 
Johan1975z skrev:
Visar 0,7. Men är stationen trasig då eller transformatorn?
Jag klippte bitar av ståltråd på rulle och stoppade in i hålen på kontakten. Sen kunde jag mäta med multimeter på ståltrådsstumparna.
Kunde läsa av 28V, köpte nytt kretskort till basstationen och sen var det full rulle igen.
 
  • Gilla
ason och 1 till
  • Laddar…
A
Var köper man billigast en ny transformator?
 
A
Jag hade en bula på transformatorn också. Har strömmen kommit genom huset då?
 
A Alfonsg007 skrev:
Tack får kolla med dom, skrev idag ett mail till supporten och frågat hur man ska gå vidare gällande garanti.
Hur gick det med din klippare? Fick du rätsida på dockning/garanti osv?
 
G ekaa88 skrev:
Ni som kör med Sensor Control, vilken nivå har ni valt att sätta den på? Jag kör på medium just nu och endast en gång, som jag kunnat märka, har klipparen gått ut och klippt en batteriladdning för att sedan välja att stanna i stationen med Sensor Control meddelandet. Tycker mitt gräs växer dåligt just nu så funderar på att välja det lägsta men då vi ska åka bort över en vecka vill man ju inte komma hem till en djungel :cool:
Svarar mig själv, min gräsmatta är inte helt ok klippt enligt mig, hittar klipparen i laddstationen med Sensor Control meddelandet oavsett om jag sätter den på låg,medium eller hög. Jag stängde av det nu och låter klipparen köra sina 5 dagar per vecka ist.

Säkert en bra tanke men klippare kan ju inte se det jag ser så då får det vara.
 
Jag erkänner mig för lat för att läsa igenom trådens alla inlägg. Men ni som har koll på utbudet av Sileno... Har ca 400 kvm i ganska enkel fyrkant. Dock har jag också ca 50 kvm på andra sidan huset som roboten inte kommer att kunna åka till. Kan man på något sätt lägga en extra slinga och bära dit maskinen när det behöver klippas? Vilken modell borde jag i så fall välja? Vill gärna kunna ansluta och styra via ngn sorts app. Finns den möjligheten med Sileno?
 
C crillux skrev:
Jag erkänner mig för lat för att läsa igenom trådens alla inlägg. Men ni som har koll på utbudet av Sileno... Har ca 400 kvm i ganska enkel fyrkant. Dock har jag också ca 50 kvm på andra sidan huset som roboten inte kommer att kunna åka till. Kan man på något sätt lägga en extra slinga och bära dit maskinen när det behöver klippas? Vilken modell borde jag i så fall välja? Vill gärna kunna ansluta och styra via ngn sorts app. Finns den möjligheten med Sileno?
Klipparna har en funktion som benämns "biyta". Dit får man själv bära klipparen, som sedan kör tills batteriet är slut.
Området avgränsas med begränsningskabel som sedan kopplas till övriga yta på tomten.
Automatisk gräsklippare Gardena Sileno Life på en gräsmatta klar för biyta-funktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gardena Sileno Life, 750 m2 borde passa. Den kan fås med bluetooth-koppling mot app eller med "smart-funktion" som ger mer funktioner via GW och radioförbindelse.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
E etompau skrev:
Klipparna har en funktion som benämns "biyta". Dit får man själv bära klipparen, som sedan kör tills batteriet är slut.
Området avgränsas med begränsningskabel som sedan kopplas till övriga yta på tomten.
[bild]

Gardena Sileno Life, 750 m2 borde passa. Den kan fås med bluetooth-koppling mot app eller med "smart-funktion" som ger mer funktioner via GW och radioförbindelse.

Även Sileno City 500 kan passa tomtstorleken.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
E etompau skrev:
Även Sileno City 500 kan passa tomtstorleken.
Tackar! Hur ska man tänka med tomtstorlek/kapacitet? Gardena anger 500 kvm respektive 750 för de modellerna med skriver också +/- 20%. Riskerar man i så fall att den mindre modellen får köra dygnet runt för att orka/hinna?
 
C crillux skrev:
Tackar! Hur ska man tänka med tomtstorlek/kapacitet? Gardena anger 500 kvm respektive 750 för de modellerna med skriver också +/- 20%. Riskerar man i så fall att den mindre modellen får köra dygnet runt för att orka/hinna?
Jag skulle välja en större modell. En större modell klipper på mindre tid vilket i längden minskar slitaget på maskinen och troligtvis gräsmattan.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
C crillux skrev:
Tackar! Hur ska man tänka med tomtstorlek/kapacitet? Gardena anger 500 kvm respektive 750 för de modellerna med skriver också +/- 20%. Riskerar man i så fall att den mindre modellen får köra dygnet runt för att orka/hinna?
Kapacitet anges vid maximal tillåten schemalagd klipptid.
Differentiering i klippkapacitet görs i mjukvaran med en tvingande vilotid/dygn, ej i framdrivningshastighet eller klippdiskstorlek.

Gräskvalité, dess tillväxt och hur mycket du gödslar och vattnar påverkar klippresultatet. Även tomtens komplexitet.
 
Har lite problem med ”ingen slingsignal”..
Är det någon som kan bekräfta att om man drar ut en av kontakterna till begränsning kabeln (alltså vänster eller höger kontakt) så slutar lampan att lysa grönt?

Tror min laddstation är kass. om jag drar ut en av beg kablarna så lyser min fortfarande grönt.
först när jag drar båda eller guide så blinkar det orange. kan någon med fungerande gardena sileno life test detta??
Klipparen säger ”vänta, uppstart pågår ” sedan ingen slingsignal. Samma oavsett om jag trycker start i laddaren eller utanför. tack på förhand!
P.
 
D Dreamer666 skrev:
Har lite problem med ”ingen slingsignal”..
Är det någon som kan bekräfta att om man drar ut en av kontakterna till begränsning kabeln (alltså vänster eller höger kontakt) så slutar lampan att lysa grönt?

Tror min laddstation är kass. om jag drar ut en av beg kablarna så lyser min fortfarande grönt.
först när jag drar båda eller guide så blinkar det orange. kan någon med fungerande gardena sileno life test detta??
Klipparen säger ”vänta, uppstart pågår ” sedan ingen slingsignal. Samma oavsett om jag trycker start i laddaren eller utanför. tack på förhand!
P.

Avbrott på beg.slingan indikeras med blått blinkande sken.
Sannolikt är kortet defekt. Du kan ju alltid göra en testslinga på några meter och kolla hur grejorna då fungerar för att vara helt säker.

En skärmdump av en tabell som beskriver kontrollampa i laddstationer, med färger och blinkande sken som indikerar olika statusar och åtgärder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E etompau skrev:
Avbrott på beg.slingan indikeras med blått blinkande sken. Detta kan jag ej tvinga fram.
Sannolikt är kortet defekt. Du kan ju alltid göra en testslinga på några meter och kolla hur grejorna då fungerar för att vara helt säker.

[bild]
Om jag förstår dig rätt så skall det blinka blått om jag drar ut en av beg slingans kontakter? Det kan jag inte ens tvinga fram.
Har tillverkat en 3-vägs kabel på ca 2 meter och får samma beteende.
Lyser grönt.
Menar du kortet i laddstationen eller klipparen?
Går det att köpa löst?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.