Jag ska installera en AC i en lägenhet och behöver få ut slangar/kablar etc från 2 innerdelar ut genom ytterväggen till utedelen.
Ytterväggen är på ca 380mm varav 200mm av detta är betong (inte lättbetong/leca etc).
Hålet som behövs är ca 70mm i diameter.
Jag har en slagborrmaskin/borrhammare av hygglig kvalité.

Vad är ett lämpligt alternativ för att få detta gjort, i Stockholm?

  • Försöka hitta en hålsåg/borrkrona (likt denna) som klarar betong. Dessa klarar normalt inte 200mm utan bara 50-60mm. Går det att köra i omgångar?
  • Hitta något ställe som hyr ut lämpligt verktyg (vad vore lämpligt verktyg?).
  • Bita i det ekonomiskt sura äpplet och hyra in företag för 4.000:- och uppåt för att borra ett hål.
 
Hyr verktyg. Hilti har maskiner som kan köra hålsågar i betong. Maskinen skruvas fast i väggen. Det ta lång tid att borra genom betongen så du orkar aldrig göra det "manuellt"
Åk till Remirent och fråga där så har de säkert grejor hemma.
Dum fråga kanske, men får du borra i genom en yttervägg i lägenhetshus utan hyresvärdens/föreningens godkännande?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jula har borrar + förlängare som funkar
 
H
Typ en Hilti DD110 eller 150 med diamant krona med stativ till bör du ha för att göra hålet.
Finns med vatten för kronan.

Smidigaste sättet att göra hål
 
Gissar/hoppas du har tillåtelse från värden/föreningen?
 
D Diablito skrev:
Hyr verktyg. Hilti har maskiner som kan köra hålsågar i betong. Maskinen skruvas fast i väggen. Det ta lång tid att borra genom betongen så du orkar aldrig göra det "manuellt"
Åk till Remirent och fråga där så har de säkert grejor hemma.
Dum fråga kanske, men får du borra i genom en yttervägg i lägenhetshus utan hyresvärdens/föreningens godkännande?
Gör inte det skador på väggen om man skruvar fast maskinen i väggen?
Nej, jag saknar hyresvärdens/föreningens godkännande men efter somrar med 29+ grader i lägenheten utan respons från hyresvärdens/föreningen så saknar jag alternativ. Andra lösningar är inte aktuella av olika anledningar.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jula har borrar + förlängare som funkar
Kan du länka till dem du menar så jag ser mer exakt?
 
H
A AxxAn skrev:
Gör inte det skador på väggen om man skruvar fast maskinen i väggen?
Nej, jag saknar hyresvärdens/föreningens godkännande men efter somrar med 29+ grader i lägenheten utan respons från hyresvärdens/föreningen så saknar jag alternativ. Andra lösningar är inte aktuella av olika anledningar.
2 st m10 eller m12 Hilti bult
 
Öppna ett fönster, byggplast och silvertejp för täta runt genomföringarna? Kostar småpengar, enkelt fixa och ingen risk åka på 10-20000krför återställa väggen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A AxxAn skrev:
Gör inte det skador på väggen om man skruvar fast maskinen i väggen?
Nej, jag saknar hyresvärdens/föreningens godkännande men efter somrar med 29+ grader i lägenheten utan respons från hyresvärdens/föreningen så saknar jag alternativ. Andra lösningar är inte aktuella av olika anledningar.
Jag skulle oroa mig för att det kan bli rätt dyrt när de kommer på dig.
Nu vet jag att du inte ville ha alternativ, men både när jag bodde i lägenhet och nu i hus använde jag mig av följande sätt att kyla ner.
Så fort det är svalare ute än inne - känna av åt vilket håll det blåser denna kväll.
Öppna två fönster/balkongdörr i var sida av lägenheten så långt från varandra som möjligt och i så liknande riktning som det blåser som möjligt.
Ställa en rejäl fläkt ca 1-2m från fönstret där luften ska ut, sätter på högsta hastighet och blåser på så tills läggdags eller längre.
Det viktiga är att stänga fönstren igen innan det blir varmare ute än inne.
Fläkten ska alltså hjälpa vinden och blåsa åt samma håll.
Om man är rädd för drag så får man helt enkelt vara i andra rum än där det fläktar. Själv tycker jag bara fläktandet är skönt. Just nu är det 23 grader inne pga detta förfaringssätt.
När jag bodde riktigt litet (15m2) ställde jag två fläktar i vidöppet fönster, ena blåste ut, den andra in. Och riktade dem så att luften skulle cirkulera maximalt i rummet. Det funkade också bra. Och så persiennerna nere när solen ligger på.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A AxxAn skrev:
Gör inte det skador på väggen om man skruvar fast maskinen i väggen?
Nej, jag saknar hyresvärdens/föreningens godkännande men efter somrar med 29+ grader i lägenheten utan respons från hyresvärdens/föreningen så saknar jag alternativ. Andra lösningar är inte aktuella av olika anledningar.
Jo, det gör skador att skruva fast den i väggen, men det bleknar kring det 70mm hål du vill borra i väggen.

Har du inte hyresvärdens godkännande bör du tänka på att oavsett va du själv anser så kommer kostnaden landa på betydligt mer än de 4000 som en håltagare tar när de kräver ersättning från dig...

Ett alternativ som är billigare, enklare och snabbare är att använda något som är gjort för situationen.
Exempelvis
https://www.clasohlson.com/se/Fönstertätning-till-AC,-Cotech/p/36-7983
 
  • Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Jag skulle oroa mig för att det kan bli rätt dyrt när de kommer på dig.
Nu vet jag att du inte ville ha alternativ, men både när jag bodde i lägenhet och nu i hus använde jag mig av följande sätt att kyla ner.
Så fort det är svalare ute - känna av åt vilket håll det naturenligt blåser denna kväll.
Öppna två fönster/balkongdörr i var sida av lägenheten så långt från varandra som möjligt och i så liknande riktning som det blåser som möjligt.
Ställa en rejäl fläkt ca 1-2m från fönstret där luften ska ut, sätter på högsta hastighet och blåser på så tills läggdags eller längre.
Det viktiga är att stänga fönstren igen innan det blir varmare ute än inne.
Fläkten ska alltså hjälpa vinden och blåsa åt samma håll.
Om man är rädd för drag så får man helt enkelt vara i andra rum än där det fläktar. Själv tycker jag bara fläktandet är skönt. Just nu är det 23 grader inne pga detta förfaringssätt.
När jag bodde riktigt litet (15m2) ställde jag två fläktar i vidöppet fönster, ena blåste ut, den andra in. Och riktade dem så att luften skulle cirkulera maximalt i rummet. Det funkade också bra. Och så persiennerna nere när solen ligger på.
Nej, jag vill inte ha alternativ. Jag uppskattar tankeverksamheten men jag har tänkt en hel del på detta och prövat olika lösningar. En del av problemen är att det är hela huset som värms upp. Så fort man stänger vädrande fönster så går temperaturen direkt upp igen. Solen ligger på huset hela dagen så det kyls aldrig ner.
Den bästa lösningen jag lyckats med än så länge är en mobil AC med inne & ute-del för ca 20.000:- men den där låter innerdelen en hel del så det går inte att sova med plus att man då måste ha ut utedelen på lämpligt sätt.
En annan del av problemet är trafikljud utanför, vilket gör att jag inte ha fönster öppna om jag vill ha tyst/sova.
Jag har tänkt igenom allt detta under längre tid och vill ha en mer permanent lösning som inte medför att det låter utifrån och står AC-maskiner och dräller överallt.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jo, det gör skador att skruva fast den i väggen, men det bleknar kring det 70mm hål du vill borra i väggen.

Har du inte hyresvärdens godkännande bör du tänka på att oavsett va du själv anser så kommer kostnaden landa på betydligt mer än de 4000 som en håltagare tar när de kräver ersättning från dig...

Ett alternativ som är billigare, enklare och snabbare är att använda något som är gjort för situationen.
Exempelvis
[länk]
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jo, det gör skador att skruva fast den i väggen, men det bleknar kring det 70mm hål du vill borra i väggen.

Har du inte hyresvärdens godkännande bör du tänka på att oavsett va du själv anser så kommer kostnaden landa på betydligt mer än de 4000 som en håltagare tar när de kräver ersättning från dig...

Ett alternativ som är billigare, enklare och snabbare är att använda något som är gjort för situationen.
Exempelvis
[länk]
Det var mer att jag tänkte att ett "AC-hål" kan man snygga till men skruvhål i väggen är en annan grej då det förstör tapeten. Detta är då för mitt eget estetiska sinne och inte senare kopplat till hyresvärdens reaktion.
 
Borra hålet är nog det lilla problemet jämfört med den diskussion du ska ha med fastighetsägaren när detta uppdagas...:)
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.