Överväg att göra hål i en dörrkarm om du har en balkong eller en fönsterkarm. Billigare att byta ut och du kanske klarar dig på ett mindre hål som kanske kan lappas ihop.
Vi gjorde ett hål för luftröret till en portabel rakt genom balkongdörren. Vi kunde lappa ihop hålet när vi flyttade.
Jag förstår lidandet av värmen allt för väl...
 
H
A AxxAn skrev:
Det var mer att jag tänkte att ett "AC-hål" kan man snygga till men skruvhål i väggen är en annan grej då det förstör tapeten. Detta är då för mitt eget estetiska sinne och inte senare kopplat till hyresvärdens reaktion.
lika enkelt att snygga till 2 st 10-12 mm hål som ett 70 mm hål.
Nästan enklare med då 70 mm hålet är på både in uch utsida.
Finns det möjlighet att sätta maskinenn ute och borra från utsidan?
Kommer man till lätt från utsidan?
Vi har en ram byggd som sitter på gaffeln på lastmaskin med en gummi buffert på när vi tar borr prover i tunnel.
Då slipper man skruva fast den, men man måste komma åt utifrån
 
H Hallerudsbo skrev:
lika enkelt att snygga till 2 st 10-12 mm hål som ett 70 mm hål.
Nästan enklare med då 70 mm hålet är på både in uch utsida.
Finns det möjlighet att sätta maskinenn ute och borra från utsidan?
Kommer man till lätt från utsidan?
Vi har en ram byggd som sitter på gaffeln på lastmaskin med en gummi buffert på när vi tar borr prover i tunnel.
Då slipper man skruva fast den, men man måste komma åt utifrån
Nej, det är tyvärr inte speciellt lättåtkomligt på utsidan.
 
A AxxAn skrev:
Nej, jag vill inte ha alternativ. Jag uppskattar tankeverksamheten men jag har tänkt en hel del på detta och prövat olika lösningar. En del av problemen är att det är hela huset som värms upp. Så fort man stänger vädrande fönster så går temperaturen direkt upp igen. Solen ligger på huset hela dagen så det kyls aldrig ner.
Den bästa lösningen jag lyckats med än så länge är en mobil AC med inne & ute-del för ca 20.000:- men den där låter innerdelen en hel del så det går inte att sova med plus att man då måste ha ut utedelen på lämpligt sätt.
En annan del av problemet är trafikljud utanför, vilket gör att jag inte ha fönster öppna om jag vill ha tyst/sova.
Jag har tänkt igenom allt detta under längre tid och vill ha en mer permanent lösning som inte medför att det låter utifrån och står AC-maskiner och dräller överallt.
Det gäller ju att du kan dölja utedelen väl också. Annars är ju risken att de kommer på dig rätt omgående, och i värsta fall behöver du ta bort den direkt och dessutom en saftig räkning för återställning.
 
Gäller få till lite plåtarbeten eller nåt på utsidan också så det blir ordentligt väderskyddat. Blir det fuktskador blir det ordentligt dyrt och tycker försäkringsbolaget det skett med oaktsamhet blir de kinkiga med ersättning också.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Det gäller ju att du kan dölja utedelen väl också. Annars är ju risken att de kommer på dig rätt omgående, och i värsta fall behöver du ta bort den direkt och dessutom en saftig räkning för återställning.
Utedelen kommer ej vara synlig.
 
B Byggmarodören skrev:
Gäller få till lite plåtarbeten eller nåt på utsidan också så det blir ordentligt väderskyddat. Blir det fuktskador blir det ordentligt dyrt och tycker försäkringsbolaget det skett med oaktsamhet blir de kinkiga med ersättning också.
Det sitter under tak så det är inte ett problem.
 
H
A AxxAn skrev:
Det sitter under tak så det är inte ett problem.
om utedelen sitter under tak, den avger väl en del fukt?
Inte risk för fuktskador?
 
H Hallerudsbo skrev:
om utedelen sitter under tak, den avger väl en del fukt?
Inte risk för fuktskador?
Nej, det är bara ett utskjutande tak. så det är ok. God ventilation i sämsta fall.
 
H
Ok.
Ja bara köra på för du verkar ha bestämt sig att göra det utan lov.
Jag skulle hyrt en diamant maskin och gjort hålet med.
Kan bli tungt att göra det i så tjock betong med jula grejer
Men du får prova dig fram.
 
Visst, det kanske inte kommer regn på den, men du bör tänka på risken för kondens när din varma luft passerar betongen.
 
tommib
Du kanske skulle överväga att flytta istället?

Jag förstår lidandet med värmen men att förstöra (ja, det är vad det är frågan om) hyresvärdens egendom är inte rätt för det.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.