2 235 läst · 15 svar
2k läst
15 svar
Val av kopplingsdosa utomhus? Tre ledningar: 2 st 6mm2, 1 st 2.5mm2
Jag har gjort om en undercentral till parallellcentral.
Den ena matas med en 5G6 (bostadshuset central), den andra med en 5G2.5 (tvättstuga/pannrum*). Från mätarskåpet går en 5G6 med biledare. Fastigheten är avsäkrad till 16A.
Tidigare tänkte jag att en Spelsberg A-Box med inbyggd plint (art.nr 81641001) var det självklara valet, i synnerhet som det är en sån som suttit där innan. Men döm min förvåning när jag läser Spelsbergs egen dokumentation som säger att den INTE är lämplig att använda utomhus.
Så vad borde jag ta istället tycker ni?
*För den som tycker 2.5mm2 låter klent för något som låter som ett stort effektbehov kan jag lugna med att inget där inne är avsäkrat högre än 10A, och det har funkat utmärkt i alla år.
Den ena matas med en 5G6 (bostadshuset central), den andra med en 5G2.5 (tvättstuga/pannrum*). Från mätarskåpet går en 5G6 med biledare. Fastigheten är avsäkrad till 16A.
Tidigare tänkte jag att en Spelsberg A-Box med inbyggd plint (art.nr 81641001) var det självklara valet, i synnerhet som det är en sån som suttit där innan. Men döm min förvåning när jag läser Spelsbergs egen dokumentation som säger att den INTE är lämplig att använda utomhus.
Så vad borde jag ta istället tycker ni?
*För den som tycker 2.5mm2 låter klent för något som låter som ett stort effektbehov kan jag lugna med att inget där inne är avsäkrat högre än 10A, och det har funkat utmärkt i alla år.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Jaha, jag hade precis tänkt rekommendera Spelsberg's A-box. Men jag ser nu att de har en serie för inomhus och en annan för utomhus kallad Abox-i. Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Den här skulle då passa fint
https://www.spelsberg.se/kopplingsdosor/utomhusinstallation-ip65/ip66-upp-till-240mm2/49040601/
Vad för sort elbutik.se säljer är oklart då deras E-nummer inte pekar på Spelsberg. Men grossisterna har rätt E-nummer t.ex https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...pplingsdosor/kopplingsdosor-standard/1438139/
Tänk på att märka upp detta ordentligt i mätarskåpet då du blir låst till max 16 A, möjligen 20 A mätarsäkring.
https://www.spelsberg.se/kopplingsdosor/utomhusinstallation-ip65/ip66-upp-till-240mm2/49040601/
Vad för sort elbutik.se säljer är oklart då deras E-nummer inte pekar på Spelsberg. Men grossisterna har rätt E-nummer t.ex https://www.ahlsell.se/10/el-1/inst...pplingsdosor/kopplingsdosor-standard/1438139/
Tänk på att märka upp detta ordentligt i mätarskåpet då du blir låst till max 16 A, möjligen 20 A mätarsäkring.
Detta är inte riktigt sant, du har GTIN / EAN och det kan omöjligt skilja sig.Bo.Siltberg skrev:Jaha, jag hade precis tänkt rekommendera Spelsberg's A-box. Men jag ser nu att de har en serie för inomhus och en annan för utomhus kallad Abox-i. Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Den här skulle då passa fint
[länk]
Vad för sort elbutik.se säljer är oklart då deras E-nummer inte pekar på Spelsberg. Men grossisterna har rätt E-nummer t.ex [länk]
Men skräp, jag har ju köpt just en A-box från elbutik för att ha utomhus. Mer specifikt, den sitter redan utomhus. Rätt solexponerad dessutom.
Får väl byta vid tillfälle, ett år klarar den nog.
Jag försökte kolla på elbutik med e-nr men det stämmer som sagt inte alls mot spelsbergs sida. Rätt säker på att det är inomhusvarianten dock.
Jag försökte kolla på elbutik med e-nr men det stämmer som sagt inte alls mot spelsbergs sida. Rätt säker på att det är inomhusvarianten dock.
Kan tillägga att utevarianten finns på proffsmagasinet av alla ställen. Där stämmer e-numret.
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...lingsdosa-690v-060-62-9-ingangar-6-mm-3024851
https://www.proffsmagasinet.se/el-b...lingsdosa-690v-060-62-9-ingangar-6-mm-3024851
E-nummer kan stämma, eller så gör det inte.tommib skrev:Men skräp, jag har ju köpt just en A-box från elbutik för att ha utomhus. Mer specifikt, den sitter redan utomhus. Rätt solexponerad dessutom.
Det är GTIN/EAN du ska jämföra för att se ifall det är samma. Produkt, det är väldigt hårt reglerat.
Det vill säga, inga problem.
Den du länkar 4013902152346 får du be elbutik.se ta hem annars finns den upplagd på Conrad.se, dock ej i lager.
Stort tack för hjälpen, där hade vi vad jag behöver!Bo.Siltberg skrev:Jaha, jag hade precis tänkt rekommendera Spelsberg's A-box. Men jag ser nu att de har en serie för inomhus och en annan för utomhus kallad Abox-i. Det har jag inte uppmärksammat tidigare. Den här skulle då passa fint
[länk]
Vad för sort elbutik.se säljer är oklart då deras E-nummer inte pekar på Spelsberg. Men grossisterna har rätt E-nummer t.ex [länk]
Ser tyvärr ut som att jag åker på några hundralappar extra för den lite överdimensionerade 160-lådan istället; 100-varianten har bara plats för 5x2 ledningar i plinten, jag behöver ju minst 5x3.
@tommib : Jag har jämfört mot alla artikel-/E-/EA-nummer jag kunnat hitta på Spelsbergs hemsida och det verkar som att elbutik.se inte säljer någon av Abox-i-modellerna, så det blir proffsmagasinet istället.
Edit: ser nu att du redan kommenterat att det finns på proffsmagasinet. Conrad har den också men ej i lager.
@Bo.Siltberg Hur rekommenderar du att man snyggast märker upp detta i mätarskåpet?
Hej, du ringer eller mejlar bara elbutik.se med GTIN så tar de hem den, sen ligger det upplagt framöver.torparavgrund skrev:Stort tack för hjälpen, där hade vi vad jag behöver!
Ser tyvärr ut som att jag åker på några hundralappar extra för den lite överdimensionerade 160-lådan istället; 100-varianten har bara plats för 5x2 ledningar i plinten, jag behöver ju minst 5x3.
@tommib : Jag har jämfört mot alla artikel-/E-/EA-nummer jag kunnat hitta på Spelsbergs hemsida och det verkar som att elbutik.se inte säljer någon av Abox-i-modellerna, så det blir proffsmagasinet istället.
Edit: ser nu att du redan kommenterat att det finns på proffsmagasinet. Conrad har den också men ej i lager.
@BoSiltberg Hur rekommenderar du att man snyggast märker upp detta i mätarskåpet?
Återkoppla hur det gick.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Varför inte 060? Den tar 3 x 6 mm². Det är alltså per ledare/plint, och den har fem plintar så totalt 5 x 3 x 6 mm².torparavgrund skrev:
Märkskylt i mätarskåpet om att huvudledningen går ned i area till 2.5 mm².torparavgrund skrev:
Edit: Nu förstår jag vad du tänker på då plintarna ser annorlunda ut. Från 10 mm² är det en dubbelterminal. Men det är tillåtet med flera ledare under samma skruv enligt Spelsbergs anvisningar. Som alltid gäller att det blir en bra anslutning, i ditt fall 2 x 6 mot 2.5 mm² under samma skruv, men jag ser inga problem med denna terminal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit 2: Då du dessutom ska göra en övergång till TN-S så kan du kika på denna tråd för hur PE byglas till N. Då får alla ledare plats.
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-elmaetare.269168/page-6#post-2450460
Redigerat:
Det kan du lösa med plint 060, exakt uppskalning, all plast utanför och känn på alla ledare efteråt. 2,5 kan du göra en ögla av så blir det 5mm2 om du vill, men inte nödvändigt då du drar skruvarna med exakt korrekt moment.
@Bo.Siltberg Där ser man, jag visste inte att plintarna hade så gott om plats! Hade även missat att de tillåter flera ledare under samma skruv; jag tolkade det som att det var MAX 6mm² per terminal.
Samtidigt tänker jag som så, att de där 300kr extra är inte mycket pengar utslaget över alla år den kommer sitta där. Som jag förstått det är dåligt utförda skruvanslutningar ett av de vanligare skälen till uppbrunna dosor, och då kan jag se det som "sinnesropengar" att veta att varje ledare har en egen terminal så finns inga frågetecken. Dessutom kanske jag vill lägga till en tredje central i någon gäststuga eller så i framtiden, och då skadar det ju inte att ha gott om plats.
För inte borde det väl vara något problem att sätta en 2.5mm² i den större skruvterminalen? Skruven kommer ju bottna mot ledaren oavsett.
Angående övergång från TN-C till TN-S får någon gärna stoppa mig om jag gör en tankevurpa här. I mätarskåpet är bara märkt att det är inkommande "Ansluten TN-C från anläggning [långt nummer]". Den enda matande ledningen från mätarskåpet har sedan 5 separata ledare, visst måste de då redan ha gjort övergången till TN-S åt mig i mätarskåpet?
Samtidigt tänker jag som så, att de där 300kr extra är inte mycket pengar utslaget över alla år den kommer sitta där. Som jag förstått det är dåligt utförda skruvanslutningar ett av de vanligare skälen till uppbrunna dosor, och då kan jag se det som "sinnesropengar" att veta att varje ledare har en egen terminal så finns inga frågetecken. Dessutom kanske jag vill lägga till en tredje central i någon gäststuga eller så i framtiden, och då skadar det ju inte att ha gott om plats.
För inte borde det väl vara något problem att sätta en 2.5mm² i den större skruvterminalen? Skruven kommer ju bottna mot ledaren oavsett.
Angående övergång från TN-C till TN-S får någon gärna stoppa mig om jag gör en tankevurpa här. I mätarskåpet är bara märkt att det är inkommande "Ansluten TN-C från anläggning [långt nummer]". Den enda matande ledningen från mätarskåpet har sedan 5 separata ledare, visst måste de då redan ha gjort övergången till TN-S åt mig i mätarskåpet?
Redigerat:
Ja, mest troligt.torparavgrund skrev:@Bo.Siltberg Där ser man, jag visste inte att plintarna hade så gott om plats! Hade även missat att de tillåter flera ledare under samma skruv; jag tolkade det som att det var MAX 6mm² per terminal.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 477 inlägg
Spelsberg anger 6 mm² som minsta area för plinten i 160-boxen. Om det betyder att 2.5 mm² inte blir bra kan jag inte svara på då det mer liknar ett exempel än krav i deras text: "5-polig - 16 mm² (4 x 6² / 4 x 10² / 4 x 16²)". Det går nog bra. Ser ut att det bli tveksamt kan du öka arean lite men en ändhylsa eller annat som fyller ut och ger ett bra kontakttryck.
Jag fick för mig att du hade TN-C från mätarskåpet men ser nu att du skrev 5G6 i inlägg #1. Fel av mig, förutsatt att alla fem ledare är anslutna i mätarskåpet.
Jag fick för mig att du hade TN-C från mätarskåpet men ser nu att du skrev 5G6 i inlägg #1. Fel av mig, förutsatt att alla fem ledare är anslutna i mätarskåpet.