optimum
C crillux skrev:
Det beror på vad man menar med "prismedveten". Som bekant är lågt pris inte nödvändigtvis samma sak som pang för pengarna.
Nu hoppas jag du fattade att det var inte byggvaror på Beijer i förhållande till Biltema jag menade.
Utan precis samma fabrikat och samma produkt.
Även om det finns faktiskt några sådana som är precis samma på Biltema och Beijer.

• Gilla
jim_b
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Har du fakta till det påståendet?

Det finns väl ingen prismedveten som handlar där om alternativ finns.
Jobbar du på Beijer?
NEJ, Jag jobbar inte på Beijer. Däremot handlar vi där och hos många andra byggvaruhus. Jag har absolut ingen anledning att försöka försvara just Beijer.

Du kan gå in på vilken Beijer du vill i Sthlm så kommer du hitta konsumenter i butikerna.
Jag tror det är viktigt att skilja på prismedveten och kvalitetsmedveten. Det ena utesluter absolut inte det andra ska tilläggas.
Är man bara prismedveten så handlar man kanske uteslutande sin mat på lågprisbutiker, lämnar inte bilen till en märkesverkstad, köper kläder på lågprisställen, väljer inte Beijer, XL bygg osv.

Jag kan säga såhär. Om vi tex. Har lämnat en offert så skulle vi kunna tjäna pengar på att köpa materialet hos Byggmax eller Bauhaus.
Men det gör vi inte pga våra egna erfarenheter när det gäller skillnad på kvalitet.
Förutom kvaliten så är också servicen från säljarna på proffsavdelningarna en avgörande faktor.
Vi har företagsförsäljare på Bauhaus också som vi har testat. Men det går enligt oss inte att jämföra.

Det vi har åstadkommit under 2020 är imponerande. Våra kompetenta medarbetare har verkligen levererat och Beijer står fortsatt starkt finansiellt och med en väl fungerande affärsmodell. Vi ser en ökande försäljning till lokala hantverkare och gentemot konsument. Beijer är väl positionerat för stark framtida tillväxt”, säger Geir Thomas Fossum vd Beijer Byggmaterial AB.

Mer bevis än sådär kommer jag inte att lägga upp. Jag känner som jag skrev tidigare en högre chef på Beijer vars titel jag inte vill lägga upp. Vi brukar ganska regelbundet ha intressanta diskussioner om både det ena och det andra. Enligt honom har man som mål att öka sin konsumentförsäljning. Enligt honom ökar också försäljningen mot konsument kraftigt. Hur kraftigt eller några siffror har jag aldrig frågat om.

Du får nöja dig med detta och tro det eller ej.

Det intressanta i denna tråd är vart detta prisrally på material kommer att sluta. Man ser nu tydligt att de flesta råvarupriser verkar gå upp. Det är stora brister på många viktiga komponenter.

Det är enligt mig en läskig utveckling där inflationen riskerar att skena om det blir långvarig.
Ett allvarligt läge anser jag.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nu hoppas jag du fattade att det var inte byggvaror på Beijer i förhållande till Biltema jag menade.
Utan precis samma fabrikat och samma produkt.
Även om det finns faktiskt några sådana som är precis samma på Biltema och Beijer.
Nä, att du menade exakt samma produkt till olika pris framgick inte. Om vi pratar t ex järnvaror av samma fabrikat och inget annat än priset skiljer så är det ju sämre pang för pengarna att handla dyrare.

optimum
C crillux skrev:
Nä, att du menade exakt samma produkt till olika pris framgick inte. Om vi pratar t ex järnvaror av samma fabrikat och inget annat än priset skiljer så är det ju sämre pang för pengarna att handla dyrare.
Jag vet och köper oftast premiumprodukter av gammal erfarenhet.
Det fanns lite Biltema verktyg i garaget tidigare men allt är inte guld som glimmar. :rofl:
Förra året valde jag mellan Beijer trall och Byggmax. Tänkte att det kunde vara värt att betal lite mer om kvaliten är betydligt bättre.
Var på Beijer och kollade och konstaterade att man fick välja den dyrare modellen för att få något vettigt.
Säljare på Beijers ursäktade för att trallen de hade inte var riktig premium även om priset pekade på det.
Kollade även en proffsfirma och det slutade med Byggmax.
Jag räknade med viss spill då deras trall ofta har en del brister.
Sorterande inte bort så många när jag plockade. Men sedan några till hemma. Inte så många ändå.
Totalt blev det betydligt billigare och ett år senare ser trallen mycket bra ut.
I år blev det på nytt Byggmax och sällan jag fått så bra och raka reglar och trall från Byggmax. Sorterade bort väldigt lite och då är jag rätt så kräsen. Bygger åt mig själv så det är min plånbok och kan lägga lite extra tid på att få det bra.
Reglarna från Byggmax var stämplade C24 även ner på 45x120 vilket är bra och mycket var rent kärnvirke och gersågen fick jobba en del vilket är bra för då är det inte luft man sågar i.
Men givetvis kan kvalitén variera där.
Jag tror jag har rätt bra koll på kvalitét och pris. Vi byggde hus 1985 (jo vi hade firmor som gjorde det mesta) men sedan har det blivit en del renovering, ombyggnad mm som jag i stort sett gjort det mesta själv. Är väl bara el som jag tagit hjälp med.

• Gilla
jim_b och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Platschefen på Beijer här ska ha sagt rakt ut att de inte ”vill” sälja till privatpersoner. Sen så gör deras öppettider det svårt för privata att hinna handla där.
Öppettider…… gamla Ekesiöö numera Beijer i Bromma har öppet 05-23 alla dagar…… samma som ByggOle körde för några år sedan

• Gilla
fresel och 3 till
  • Laddar…
M
optimum optimum skrev:
Har du fakta till det påståendet?

Det finns väl ingen prismedveten som handlar där om alternativ finns.
Jobbar du på Beijer?
Allt är väl relativt. Hos byggmax har jag varit inne och vänt med släpkärran ett antal gånger. Kunderna har plockat i virket och hälften ligger slängt nedanför då det ratats och resterna i pallstället är bara skit.

Hos Beijer ligger virket exemplariskt upplagt, inget folk, hög kvalitet på det mesta man tar i, sällan man lägger tillbaka virke som man inte vill ha. Nackdelen är såklart priset, men vill man har kvalitet, ur fler än ett perspektiv, så får man betala.

• Gilla
warthog och 2 till
  • Laddar…
optimum
M Markarbetaren skrev:
Allt är väl relativt. Hos byggmax har jag varit inne och vänt med släpkärran ett antal gånger. Kunderna har plockat i virket och hälften ligger slängt nedanför då det ratats och resterna i pallstället är bara skit.

Hos Beijer ligger virket exemplariskt upplagt, inget folk, hög kvalitet på det mesta man tar i, sällan man lägger tillbaka virke som man inte vill ha. Nackdelen är såklart priset, men vill man har kvalitet, ur fler än ett perspektiv, så får man betala.
Ja det tar nog 10-15 minuter längre om man behöver sortera bort något när man plockar.
Men faktiskt de två senaste årens byggen av egna altaner så bar det snyggt och fint på Byggmax.
Visst, som proffs hade jag inte köpt hos Byggmax utan hos dyra firman för att ge kunden "dyrt" material och behålla procentuell bidraget själv. För det är väl så byggföretagen gör.
Se min tidigare redovisning om prisökningen 2021 hos Beijer i förhållande till Byggmax.

2019 byggda jag ny altan inför nytt uterum och köpte allt tryckt hos Karl Hedin till priser i samma nivå som Byggmax. Kanonbra kvalitet och behövde inte sortera bort något alls. Ordinarie pris som Beijer men visst med rätt positivt engagemang kunde man göra bra priser.
Hatten av för Karl Hedin, bra kvalitet och det går att som privatperson få vettigt totalpris.
Jo jag har "prutat" hos Beijer också men max 20% på en Crawford garageport med styrsystem.
Proffsen troligen 40-50%

• Gilla
Direktör Modig
  • Laddar…
Sittställning
M Markarbetaren skrev:

Haha då har du inte varit på Beijer i Ängelholm :) värsta skiten jag varit med om. Byggmax Hbg är det du beskriver Beijer är.

• Gilla
jim_b och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Ja det tar nog 10-15 minuter längre om man behöver sortera bort något när man plockar.
Men faktiskt de två senaste årens byggen av egna altaner så bar det snyggt och fint på Byggmax.
Visst, som proffs hade jag inte köpt hos Byggmax utan hos dyra firman för att ge kunden "dyrt" material och behålla procentuell bidraget själv. För det är väl så byggföretagen gör.
Se min tidigare redovisning om prisökningen 2021 hos Beijer i förhållande till Byggmax.

2019 byggda jag ny altan inför nytt uterum och köpte allt tryckt hos Karl Hedin till priser i samma nivå som Byggmax. Kanonbra kvalitet och behövde inte sortera bort något alls. Ordinarie pris som Beijer men visst med rätt positivt engagemang kunde man göra bra priser.
Hatten av för Karl Hedin, bra kvalitet och det går att som privatperson få vettigt totalpris.
Jo jag har "prutat" hos Beijer också men max 20% på en Crawford garageport med styrsystem.
Proffsen troligen 40-50%
”Visst, som proffs hade jag inte köpt hos Byggmax utan hos dyra firman för att ge kunden "dyrt" material och behålla procentuell bidraget själv. För det är väl så byggföretagen gör.”
Intressant tanke. Man väljer ett dyrare alternativ för att tjäna mer pengar. Vi tar ett ex. På Tex. Byggmax kostar virket 20k. Hos annan handlare 30k. Det skiljer alltså 10k. Företaget har 10% i Mtrl påslag. Man tjänar alltså 1k på det dyrare alternativet.

Ca 2 Tim arbetstid. Den stora frågan är om det egentligen är kunden eller företaget som tjänar pengar på att välja virke från det billiga eller dyra stället?

Det går att vrida och vända på denna fråga. Som jag skrev tidigare så väljer vi att köpa virket från det dyrare stället ÄVEN om vi lämnat fast pris.

För oss är valet solklart. Vi har inte tiden vare sig det är arbete på löpande eller fastpris att stå och sortera bort för mycket dåligt virke vare sig om vi fått det utkört eller hos byggvaruhandlaren. Tiden ör alldeles för dyrbar.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
optimum
Krille-72 Krille-72 skrev:
”Visst, som proffs hade jag inte köpt hos Byggmax utan hos dyra firman för att ge kunden "dyrt" material och behålla procentuell bidraget själv. För det är väl så byggföretagen gör.”
Intressant tanke. Man väljer ett dyrare alternativ för att tjäna mer pengar. Vi tar ett ex. På Tex. Byggmax kostar virket 20k. Hos annan handlare 30k. Det skiljer alltså 10k. Företaget har 10% i Mtrl påslag. Man tjänar alltså 1k på det dyrare alternativet.

Ca 2 Tim arbetstid. Den stora frågan är om det egentligen är kunden eller företaget som tjänar pengar på att välja virke från det billiga eller dyra stället?

Det går att vrida och vända på denna fråga. Som jag skrev tidigare så väljer vi att köpa virket från det dyrare stället ÄVEN om vi lämnat fast pris.

För oss är valet solklart. Vi har inte tiden vare sig det är arbete på löpande eller fastpris att stå och sortera bort för mycket dåligt virke vare sig om vi fått det utkört eller hos byggvaruhandlaren. Tiden ör alldeles för dyrbar.
Nja, nu är nog detta ett forum för privatpersoner snarare än proffs och vi har oftast någon timme för att fixa så det blir rätt kostnad. Men givetvis förstår jag dig som proffs.
Dock ett sjukt system vilket vi tidigare sett med priser till andra leverantörer med vansinniga priser plus fantastiska rabatter och i slutändan kunden som får betala.
Jag är så lyckligt lottad att jag kan göra det mesta själv och slipper betala byggsektorns fantastiska vinstmarginaler på allt.

De pengar jag har är redan beskattade flera gånger och att betala byggfirmor 1000 kr/timma är helt ointressant. Jo först typ 600 kr/timma och sedan överpriser på materialet.
Jag har en granne som inte kan göra ett smack utan har byggfirmor för allt och det blir jäkligt dyrt.

Inse att de överpriser folk betalar inte är ok.

• Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Nja, nu är nog detta ett forum för privatpersoner snarare än proffs och vi har oftast någon timme för att fixa så det blir rätt kostnad. Men givetvis förstår jag dig som proffs.
Dock ett sjukt system vilket vi tidigare sett med priser till andra leverantörer med vansinniga priser plus fantastiska rabatter och i slutändan kunden som får betala.
Jag är så lyckligt lottad att jag kan göra det mesta själv och slipper betala byggsektorns fantastiska vinstmarginaler på allt.

De pengar jag har är redan beskattade flera gånger och att betala byggfirmor 1000 kr/timma är helt ointressant. Jo först typ 600 kr/timma och sedan överpriser på materialet.
Jag har en granne som inte kan göra ett smack utan har byggfirmor för allt och det blir jäkligt dyrt.

Inse att de överpriser folk betalar inte är ok.
Jag har stor respekt för att man som konsument väljer att köpa tex. Virke där det är billigast. När man bygger åt sig själv har tiden mindre betydelse om man tvingas stå och sortera i virkeshögarna.

Jag försökte bara förklara att det finns en anledning att att företag tex. Väljer Beijer före Byggmax. Samma val gör vi vare sig det är arbete på löpande räkning eller ett fastprisjobb.

Allt virke är inte fantastiskt på tex. Beijer. Den stora skillnaden är nog att när det går fel vilket det gör ibland så slår man ett samtal och så kommer det ut en budbil och rättar till det som är fel.

Inom Bygg är tiden den faktor som oftast kostar betydligt mer pengar än materialet.

När det gäller fantastiska rabatter så är det oftast ställen dit konsumenter inte är välkomna som kan erbjuda detta.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag har stor respekt för att man som konsument väljer att köpa tex. Virke där det är billigast. När man bygger åt sig själv har tiden mindre betydelse om man tvingas stå och sortera i virkeshögarna.

Jag försökte bara förklara att det finns en anledning att att företag tex. Väljer Beijer före Byggmax. Samma val gör vi vare sig det är arbete på löpande räkning eller ett fastprisjobb.

Allt virke är inte fantastiskt på tex. Beijer. Den stora skillnaden är nog att när det går fel vilket det gör ibland så slår man ett samtal och så kommer det ut en budbil och rättar till det som är fel.

Inom Bygg är tiden den faktor som oftast kostar betydligt mer pengar än materialet.

När det gäller fantastiska rabatter så är det oftast ställen dit konsumenter inte är välkomna som kan erbjuda detta.
Det där köper jag helt in på. Jag har tid när jag bygger själv. De gånger jag inser att jag inte har tid (eller kompetens) och behöver anlita någon så vill jag såklart inte betala timkostnaden när snickarna ska sortera virket. Det har man igen på lite dyrare material.

Jag hade en firma här som byggde mitt garage som jag köpt i byggsats. Till detta följde med mängder av spik men när panelen och råsponten skulle på så föreslog snickaren att han istället skulle köpa spik till sin pistol eftersom jag skulle ha igen dom pengarna flera gånger om då det skulle gå så mycket snabbare. Sånt gillar jag! Det resulterade dessutom i att jag har 3-tumsspik som kommer räcka livet ut.

• Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Byt namn på tråden. Det är väl inte bara Beijer som säljer trallvirke. För övrigt verkar många vara beroende av att köpa trallvirke. :)

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
optimum optimum skrev:
Nja, nu är nog detta ett forum för privatpersoner snarare än proffs och vi har oftast någon timme för att fixa så det blir rätt kostnad.
Njae. Jag har förvisso köpt allt mitt trallvirke hos Byggmax, men det är för att trall förbrukas i mängder och då kan man oftast "smygöppna" en ny bunt hos Byggmax. Men ska man ha annat virke så är det hopplöst. Grundmålat 28x45 (osäker om måttet är exakt) eller grundat 22x120, då orkar jag inte stå med pensionärerna som ska ha 1-2 brädor och det ska sågas exakt mått osv. Då åker jag till Beijer för där slipper man kö och virket är toppkvalitet. Tid är pengar även för mig som privatperson.

optimum
M Markarbetaren skrev:
Njae. Jag har förvisso köpt allt mitt trallvirke hos Byggmax, men det är för att trall förbrukas i mängder och då kan man oftast "smygöppna" en ny bunt hos Byggmax. Men ska man ha annat virke så är det hopplöst. Grundmålat 28x45 (osäker om måttet är exakt) eller grundat 22x120, då orkar jag inte stå med pensionärerna som ska ha 1-2 brädor och det ska sågas exakt mått osv. Då åker jag till Beijer för där slipper man kö och virket är toppkvalitet. Tid är pengar även för mig som privatperson.
Japp, så tänkte jag också förra året när jag renoverade vår balkong. Behövde tryckimpregnerad trall 28x120.
12 meter lång balkong med 180 cm bredd.
Åkte till Beijer och konstaterande att inte ens dyra kvalitén höll måtten.
115-125 mm på trallbrädorna.
Sedan vidare till en annan trävarufirma på orten som ofta har bra kvalitet. Ännu sämre.
Blev Byggmax, 119-122 mm var de vilket underlättar när man lägger trall.
Visst räknade med visst spill men blev radikalt billigare.
Och givetvis åker man dit tidigt så slipper man kö. Lördag eller söndag morgon är perfekt för då sover de flesta, men inte jag.
Fundera gärna efter varför det är så lugnt och fridfullt på Beijer?
Visst jag handlar en del på Beijer också och då finner jag mig i att priset är betydligt högre än det borde vara.
Köpte ny garageport där då jag ville ha en Crawford port. Frågade vänligt om de kunde göra något på priset och fick snällt nog 20%. Hade jag varit typisk svensk och inte frågat hade det varit utan rabatt.
Antagligen får proffsen 30-40% på motsvarande. (eller mer)
Nej jag är inte snål men jäkligt medveten om vart jag lägger mina pengar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.