Ska installera en Life 750. Gräsmattan är uppdelad i två delar en mindre och en större rektangel, separerad av en 120 cm bred gång av marksten. Tänker inte ha 2 zoner.
Antar man lägger begränsnings- och guidekabeln under markstenen? Vilka avstånd mellan kablarna är bäst?
Är det bra att lägga kablarna i VP-rör under marksten?

Har även en 7-8 meter lång, 90cm bred återvändsgränd, staket ena sidan och rabatt andra. Antar det är bra med guidekabel där. Men hur positionera?
 
M Mi La skrev:
Ska installera en Life 750. Gräsmattan är uppdelad i två delar en mindre och en större rektangel, separerad av en 120 cm bred gång av marksten. Tänker inte ha 2 zoner.
Antar man lägger begränsnings- och guidekabeln under markstenen? Vilka avstånd mellan kablarna är bäst?
Är det bra att lägga kablarna i VP-rör under marksten?

Har även en 7-8 meter lång, 90cm bred återvändsgränd, staket ena sidan och rabatt andra. Antar det är bra med guidekabel där. Men hur positionera?
Minst 30 cm mellan beg. och guidekabel. Lägg guidekabeln osymmetriskt med störst avstånd till beg. på vänster sida om guidekabel, sett in mot laddstationen.

Observera att klipparen kan leta sig in på markstensområdet under klippning.
 
Redigerat:
Hej!

Tack för svar. Så den kan leta sig in på gången även om man har begränsning runt gräsmattan som viker av in under markstenen?

Hur tätt kan guidekabeln ligga relativt sig själv på väg in och ut ur en återvändsgränd?

Går igenom manualen men tänker att erfarna användares praktiska erfarenheter ofta kan avvika något fr manualens uppgifter.
 
M Mi La skrev:
Hej!

Tack för svar. Så den kan leta sig in på gången även om man har begränsning runt gräsmattan som viker av in under markstenen?

Hur tätt kan guidekabeln ligga relativt sig själv på väg in och ut ur en återvändsgränd?

Går igenom manualen men tänker att erfarna användares praktiska erfarenheter ofta kan avvika något fr manualens uppgifter.

Oklart vad du menar. Gör en skiss på din tomt och tänkt kabeldragning.

Överkomplicera inte dragningen av guidekabeln.
 
Så här ser tomten ut. Rutnät är stenplattor, rött streck tänkt begränsningskabeldragning och blått tänkt guidekabel Oklart hur göra med övergång plattor och det långsmala området uppe till vänster. (Kabel i gräs är ju lätt justera men vill ogärna lyfta plattor flera gånger om det går att undvika..)
Skiss av en trädgård med markerade stenplattor och planerade kabeldragningar i rött och blått runt ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Mi La skrev:
Så här ser tomten ut. Rutnät är stenplattor, rött streck tänkt begränsningskabeldragning och blått tänkt guidekabel Oklart hur göra med övergång plattor och det långsmala området uppe till vänster. (Kabel i gräs är ju lätt justera men vill ogärna lyfta plattor flera gånger om det går att undvika..)
[bild]
Undanta det smala området uppe till vänster. Lägg grus eller gör någon kreativ plantering på ytan kanske.
Annars ser det OK ut tycker jag.
 
:)Blir inte sten där. I så fall klipper jag den för hand men verkar ju onödigt om det ev går undvika när man har en robot (Men är ju mkt buskar på ena sidan så ingen höjdare gå där.)

Även sett att andra verkar ha fått 70cm dito att klippas och denna är 90. Frågan är om det hjälper med guidekabel och hur man i så fall drar den då den ska vidare till andra delar av tomten därefter.. Om det ens går.
 
Klipparen kan köra på ett smalt område om 70 cm, problemet blir att hitta in och ut därifrån.
Att leda guiden in och sedan ut från detta området ser jag inte som möjligt.
 
Ja känns lite klurigt att dra in guidekabeln där. Är väl om den kanske hittar in och ut utan guide. Är relativt skuggigt därinne och växer nog lite sämre så behöver nog inte åka där så ofta.
 
Vad man kan göra om man upplever att det inte blir tillräckligt klippt i tarmen är lite beroende på ambitionsnivå.

Man kan sätta en startpunkt längs guidekabeln som kommer så nära tarmen som möjligt så att man bättrar på oddsen att klipparen ska hitta in där.

Eller så gör man det ännu mer manuellt och lyfter dit klipparen ibland om/när man tycker att det klipps dåligt.

Eller så kan man gå lite längre och lägga en andra guidekabel enligt grön nedan och med en trappbrytare (eller än mer avancerat med någon form av elektronisk styrning) emellanåt växla till en guide som leder in klipparen i tarmen.

Allt efter ambitions- och nörderinivå.
Handritad skiss av trädgårdsplan med guidekablar för robotgräsklippare och markerad "Hus".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Har ett märkligt problem. När jag höjer klipphöjden till 4, så får jag ofta tomt batteri. Vid lägre klipphöjd inga problem. Nån som varit med om nått liknande?
 
Johan1975z skrev:
Har ett märkligt problem. När jag höjer klipphöjden till 4, så får jag ofta tomt batteri. Vid lägre klipphöjd inga problem. Nån som varit med om nått liknande?
Kan inte se någon koppling mellan klipphöjd och tomt batteri.
Om guidekabeln täcker klippområdet så ska det finnas kraft kvar i batteriet för en säker hemgång.
 
Svänger era klippare svagt eller kör de rakt fram? Min Sileno Life 750 svänger svagt så den kör i en lätt båge över gräsmattan. Lite orolig att det kan vara problem med drivningen på något av hjulen? Å andra sidan verkar det skifta så den ibland svänger svagt vänster och ibland svagt höger…
Har kollat så det inte har med lutning på gräsmattan att göra utan sker oavsett var på mattan den kör.
Hur gör era?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad man kan göra om man upplever att det inte blir tillräckligt klippt i tarmen är lite beroende på ambitionsnivå.

Man kan sätta en startpunkt längs guidekabeln som kommer så nära tarmen som möjligt så att man bättrar på oddsen att klipparen ska hitta in där.

Eller så gör man det ännu mer manuellt och lyfter dit klipparen ibland om/när man tycker att det klipps dåligt.

Eller så kan man gå lite längre och lägga en andra guidekabel enligt grön nedan och med en trappbrytare (eller än mer avancerat med någon form av elektronisk styrning) emellanåt växla till en guide som leder in klipparen i tarmen.

Allt efter ambitions- och nörderinivå.
[bild]
Smart. Känns ju helt klart värt att dra en extra guidekabel när jag ändå lyfter stenarna. Så får jag se om den behövs och i så fall se till att det går att växla.

Några avstånd mellan begränsningskablar och guidekabel/-lar att tänka på? Kan man ha guidekabel knappt 40 cm från begränsningskabeln så behöver jag bara lyfta två rader marksten... Antar vp-rör under gången inte skadar.
 
Med en extra guide till smala området så finns risken att den under klippfasen hittar ut och bort till området i högerdelen. Sedan kan det bli problem vid hemgång då guidekabeln i detta område är bortkopplad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.