@J1jet tack, ska ut och kolla direkt, gjort lite ändringar på guiden så behöver göra ny kallibrering
 
  • Gilla
J1jet
  • Laddar…
Det funkade utmärkt att göra ny kallibrering via menyn, men hur brett ska den klara av att gå bredvid guiden? Tyckte den gick kanske 40cm bredvid utan några hinder som kan stoppat den
 
Jag undrar också hur bred den där guidekoridoren ska vara? Min sileno 1000 verkar gå i princip i samma spår. De syns tydligt på gräsmattan efter bara tre dagars drift nu.
 
J J1jet skrev:
Jag skulle faktiskt tro att det finns något typ av startschema för att den ska göra så när man inte använder yttäckning, men jag är inte 100 på detta.

Däremot vet jag att min pappas Husqvarna 310 också startar i slutet av guiden ibland, och han använder inte yttäckning.
Våran Life 750 hade som standardinställning att starta vid laddstationen 80% av gångerna och vid slutet av guiden 20% av gångerna. Det syns enkelt i appen om du har den, annars borde du kunna se det på klipparen.
 
  • Gilla
J1jet
  • Laddar…
J Jaif skrev:
Våran Life 750 hade som standardinställning att starta vid laddstationen 80% av gångerna och vid slutet av guiden 20% av gångerna. Det syns enkelt i appen om du har den, annars borde du kunna se det på klipparen.
Men vad är det för inställning? Det framgår inte av bruksanvisningen. Är det alltså tre olika funktioner

1) Startpunkt
2) Yttäckning
3) Sedan också något annan inställning som där klipparen kan starta på olika ställen trots att yttäckningsfunktionen är inaktiverad?

Eller?
 
O Olf Oggler skrev:
Men vad är det för inställning? Det framgår inte av bruksanvisningen. Är det alltså tre olika funktioner

1) Startpunkt
2) Yttäckning
3) Sedan också något annan inställning som där klipparen kan starta på olika ställen trots att yttäckningsfunktionen är inaktiverad?

Eller?
Har inte manualen framför mig just nu, men det heter något med "Area".
 
J Jaif skrev:
Har inte manualen framför mig just nu, men det heter något med "Area".
Det låter som den engelska översättningen av svenskans "Yttäckning". Men det är ju den funktionen jag har inaktiverat.
 
O Olf Oggler skrev:
Men det där med flera guidekablar borde väl funka? En guidekabel som är ansluten till begränsningsslingan, men inte till laddstationen. Kan den ligga och störa på något vis? Rimligtvis borde man ju kunna dra flera guideslingor och bara välja att ha en inkopplad i taget. Eller?
Det är inga problem att göra så. Så länge kabeln bara är inkopplad i ena änden påverkar den inte. Vill du slippa sätta i och ta ur stift kan du rent av sätta dit en trappbrytare som gör att roboten följer ena eller andra guiden beroende på hur vippan är ställd.
 
O Olf Oggler skrev:
Jag undrar också hur bred den där guidekoridoren ska vara? Min sileno 1000 verkar gå i princip i samma spår. De syns tydligt på gräsmattan efter bara tre dagars drift nu.
Jag hittade mitt problem, får skylla på SBS!

Vid kallibrering gick min klippare emot yttepyttelite vår sandlåda och valde då att minska på korridorbredden, precis där den minskade ner den tar guiden slut, så det märktes inte förens jag verkligen följde efter den och hårdkollade. Nu är guiden flyttad lite där och korridoren är max bred igen.
 
E exxy19 skrev:
Kopplat loss begränsningskabeln och lampan lyser fortfarande.
Jag ska se om jag kan få tag på ett nytt kort.
Tack för hjälpen.
Nytt kort köpt och monterat. Väldigt enkelt att göra själv. Klipparen fungerar precis som den ska igen.
 
E etompau skrev:
Rengör undersidan. Det kan vara gräs som påverkar krocksensorerna och som då gör att den blir extra känslig för störar och vibrationer.

Vid utgång via guide och när den detekterar krock så avbryts körning via guide och klippning påbörjas, det kan förklara att den inte följer guiden hela vägen.
L Långpanna skrev:
Tack! Jag kollar och återkommer (förhoppningsvis inte..).
TACK etompau! Rengjorde idag och det löste problemet. Guldstjärna! ⭐️

Följer upp med fråga om den bussning/damask som sitter under fronten. Den är sprucken efter en säsong, antar att den ska bytas. Vad har den för funktion?
Tack, igen Sprucken bussning under fronten på en maskin täckt med smuts och gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
A aahlborg skrev:
Pratade med verkstaden idag och nu har de tittat på den och beställt delar så håller tummarna att den blir färdig i veckan.
4 veckor tog det men nu är den tillbaka.

När jag pratade med Gardena förra veckan sa de att jag kunde skicka in den så skulle de lösa det på ca en vecka men då hade verkstaden redan beställt delar. Om det skulle hända igen får Gardena laga den själva för jag orkar inte vänta på en långsam verkstad som inte ens kan säga när de hinner titta på den.
 
Haft min 750 smart körandes i lite mer än en vecka nu, riktigt nöjd hittills. Klarar sluttningar på mer än specade 35%!

Har den inställd på att klippa så mycket som möjligt nu i början men det som stör mig lite är meddelandet ”Max dagliga drifttimmar har uppnåtts”, hittar inget i manualen rörande vilotid/max drifttimmar men det verkar dyka upp efter ca 10-11 timmars drift varav kanske 5-6 timmar är klipptid.
Nån som vet exakt hur många timmar per dygn 750n ska kunna jobba?
 
A aahlborg skrev:
4 veckor tog det men nu är den tillbaka.
Vi fick tillbaka vår idag oxå. Tog 4 veckor för verkstan att fixa den. Så nu sliter den hårt i det höga gräset :|
Hoppas den håller längre än 12 timmar den här gången.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.