Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Tycker nog att ett enkelt inträde utan tjafs hade varit att föredra oavsett vad som är första andra och tredje instans ;) De e ju snart semester, då har jag tid att kanske komma på något bra för att slippa den här skiten snart
Men hur ligger ni till där? Om bara styrelsen lyckas producera en värdering av anläggningen och därmed en skälig summa du ska betala för att bli medlem så är ni väl i hamn? Det är två signaturer på ett formulär som det handlar om i praktiken. Om dina grannar har lyckats bli medlemmar nyligen så borde styrelsen ha lyckats genomföra jobbet att värdera anläggningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du tänker på överklagan av Lantmäteriets myndighetsbeslut, t ex ett beslut att ansluta eller inte ansluta TS fastighet till GA:n? Men det finns inga beslut här. Lantmäteriet har aldrig ens involverats vad jag förstår. Eller har jag missat något @SlamFreddan ?
Och i vilket fall så är inte Länstyrelsen vare sig besvärsinstans eller tillsynsmyndighet när det gäller Lantmäteriets verksamhet.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Nu händer det grejer ;) Fick en delgivning av Lantmäteriet idag om en omförättning av vår fastighet, vilket inte är konstigt. Det som är (enligt mej) helt sjukt är de lögner som står som anledning till omförättningen. Tänker att jag skriver det här och sedan bryter ner det lite grann så kan ni väll komma med lite åsikter om man borde göra något eller inte.

"Beskrivning av önskad åtgärd: Nuvarande ägare jag och min fru köpte fastigheten i oktober 2018. En lantmäteriförättning skulle ha gjorts FÖRE byggstart. F (jag) ringde mej strax efter tillträde och ville ha tillstånd att köra "lite fyllnadsmaterial" med start samma vecka. Jag (ordförande) bad honom själv fotodokumentera vägens skick då ingen i styrelsen kunde göra detta med så kort varsel för att efteråt kunna se eventuella körskador. Vägen var i November och December även 2018, Blöt och mjuk av allt regnande. Mer än 300 lastbilar med fyllnadsmassor samt material till ett hus och ett garage senare är vägen mer eller mindre sönderkörd. Fastighetsägaren vägrar ersätta skadorna trots att han enligt egen utsago fått betalt för att ta emot fyllnadsmassorna och vägrar delge oss dokumentationsmaterial som han säger sig ha sammanställt. Vägsamfälligheten vägrade därför skriva under avtal för dragning av elkabel över vägen med vattenfall då vi ansåg att fastighetägarna hade en skuld till vägföreningen som först skulle regleras. Enligt uppgift från kringboende har fastighetsägarna på eget bevåg grävt av vägen för att vattenfall skulle kunna dra el till fastigheten. Fastighetsägarna har också utan att ens försöka komma överens med vägföreningen gjort en infart till fastigheten, trots att de enligt anläggningslagen först skall skall göras i samråd vägsamfälligheten. Vi har under 2019 och 2020 mailat drygt 20ggr, Träffats personligen flera gånger och pratat i telefon ett par gånger i försök att få fastighetsägarna att dels ersätta skadorna på vägen, dels ansluta sej till vägsamfälligheten utan att komma framåt i ärendet. I Oktober 2020 kallade styrelsen till extrastämma för att få medlemmarnas godkännande att begära en omförättning."

Okej, Då har vi ett par punkter som för mej är skrämmande och vad jag anser rent förtal.

1. Vi visste inte ens att föreningen fans förens entreprenören frågade om vägen innan vi började, Och det var inget tal om att vi skulle bli medlemmar vid första kontakt innan vi fyllde eller liknande.

2. Vägen är fotad av mej och skickad till henne innan start, Varför finns inte dessa bilder med som referens och bilaga i ansökan? Kanske för att vägen ser lika dan ut före som efter?

3. Hon pratar om 2018, Detta är gjort hösten 2019 så inte ens årtal stämmer. Spelar kanske mindre roll men nu är jag sur så tar allt jag reagerar på :O

4.300 lastbilar är en siffra tagen ur luften som hon inte har en aning om.

5. Vägrar ersätta skadorna, Vi gjorde iordning ett gäng punkter efter vårt möte på plats där min vän var med. Alltså ersatte skadorna genom att åtgärda dess. Ni som minns i tråden kanske vet.

6. Enligt egen utsago fått betalt för. Detta är ren och skär lögn då vi inte fått en krona för fyllnadsmassorna och det vore väldigt konstigt av mej att påstå att vi skulle fått betalt när så inte är fallet.

7.vägrar delge sammanställning. Det finns ingen sammanställning, Det som finns är testresultat från fyllning som dom ville att jag skulle ge till dom varpå jag sa nej men man är varmt välkommen hit om man vill titta på och läsa dom. Dessa är även skickade till miljö och hälsa efter den anmälan som gjordes mot oss angående miljöbrott.

8. Uppgifter från kringboende att vi skall ha grävt av vägen själva. Ren och skär lögn igen. Varför skulle jag göra markarbete åt vattenfall för en elinstallation av starkström till vår fastighet? Vattenfall var och tog anslutningen från en elstolpe som står på vår tomt på våran baksida, så långt bort från vägen man kan komma på vår fastighet. Sedan grävde de ner en kabel, i vår tomt hela vägen till huset. inte ett spadtag har gjorts i vägen.

9. Infarten vet jag inte ens vad jag ska säga om. Den är inte gjord över något befintligt dike eller liknande, rätt eller fel de vet jag inte. Det kan vara denna punkt hon har rätt i om hon skall ha rätt i något kanske?

10. Vi har träffats, mailat och pratat. Men det har till stor del varit för dom att mer eller mindre hota, trycka på och pressa oss till att göra om vägen.

Kan även tillägga som avslut att jag ringde Lantmäteriet när jag fick detta och nästa text är ett direkt utdrag från Lantmäteriets dagbok i ärendet.

"Samtal med (mej) delägare till (Fastighetsbeteckning) som är possetiv till förrättningen som sådan och ser inga problem med att ansluta sig till gemensamhetsanläggningen, dock vill han bestrida den skrivelse som Samfällighetsförenings framfört i sin ansökan om förrättningen. FLM frågar om (jag) vet varför fastigheten tidigare inte varit med i ga:n och (jag) informerar om att det är han och (fru) som har bebyggt fastigheten då det tidigare endast varit en stenhäll som inte dragit någon trafik.
Den här anteckningen har ingen aktbilaga."

Så, Nu är det eran tur. Såga eller ge tips. Jag är idel öra
 
  • Gilla
M95 och 3 till
  • Laddar…
Jag tror inte att Lantmäteriet bryr sig om konflikten, så föreslå bara lantmätaren att den hålls utanför och att ni ansluts på samma villkor som den fastighet som senast anslöts till föreningen.

Jag vill minnas att jag tidigare föreslagit en allmän översyn av andelstalen när ni går med. Om det finns misstanke om att andelstalen är skeva skulle jag eventuellt även ta upp detta.

I övrigt är det som flera gånger sagts bara att bestrida föreningens anspråk på skadeersättning då ni inte var medlemmar och inte håller med om sakbeskrivningen.

Håll dig slutligen kort och saklig i ditt svar.
 
  • Gilla
Heidina och 15 till
  • Laddar…
Jag tror inte heller lattmäteriet kommer bry sej om det mesta där, men jag är ingen expert.

Däremot är ju rena felaktigheter (som du kan bevisa) i deras öh, inlägg rena guldgruvan för dej, självklart ser det dåligt ut för dom/henne om det är en massa felaktigheter i det skrivna, medans du hela tiden kommer med korrekta uppgifter som du kan styrka.

Jag skulle nog först försöka luska lite med lantmäteriet vad som händer nu, med lite tur får du tag i nån som kan berätta (kanske mellan raderna) hur dom ser på det där.

I övrigt skulle jag ligga lågt och bara dokumentera och samla bevis.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Bara för att klargöra, hon på lantmäteriet sa att dom inte tar beslut i konflikten utan enbart i frågan om att bli medlem varpå jag sa att då kommer förmodligen detta gå väldigt lätt. Nu finns det ju ändå dokumenterat i dagboken att vi motsätter os förklaringen men godtar ett medlemsskap. Jag är mer ute efter om man tex bör anmäla förtal eller något annat i den stilen, eller ska man bara se genom fingrarna låta detta glida undan och vara glad för att man kommer bli medlem i ga:n som slutresultat?
 
  • Gilla
DreamOn
  • Laddar…
Jag undrar vad den stackars lantmätaren tänker när han ser den ansökan...

Freddan, strunta i det hon skrev. Den du skall prata med är lantmätaren. Kolla om det kan vara aktuellt med omprövning av andelstalen för hela samfälligheten, annars betala den andel som bestäms och så är det klart med det. Ersättning för slitaget du orsakade tidigare är en helt annan grej.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lantmätare är dyra lekledare och är inga moraldomare. De vill ha en lätt väg till ett myndighetsbeslut och kommer att försöka få er att komma överens.

Meddela Lantmätaren och föreningen samtidigt att du önskar göra en överenskommelse om att ansluta din fastighet enligt 43 § anläggningslagen och allt som du väntar på är att vägföreningen ska inkomma med en värdering av gemensamhetsanläggningen och föreningens tillgångar och skulder så att ett skäligt belopp för din anslutning kan fastställas. Så fort föreningen levererar detta är du beredd att skriva på ansökningshandlingarna för denna överenskommelse.

Sen kan ju fru ordförande försöka förklara varför hon inte vill komma vidare i ärendet.
 
  • Gilla
Heidina och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Jag är mer ute efter om man tex bör anmäla förtal eller något annat i den stilen, eller ska man bara se genom fingrarna låta detta glida undan och vara glad för att man kommer bli medlem i ga:n som slutresultat?
Släpp det och låt fru ordförande gå ned sig inför Lantmätaren. Sen när du blir medlem så sparkar ni ut henne ur styrelsen och ser till att hon aldrig får en förtroendeposition igen.
 
  • Gilla
  • Haha
ylven och 11 till
  • Laddar…
Vilket tur att vi lever i den tid vi gör, där allt finns dokumenterat. Både era mailkonversationer(för, jag förmodar väl att du har dom kvar?), bilder och t om den här tråden.
Jag har en känsla av att fru ordförande är en sån person som skulle radera "bevis"(mail, t ex) och sen påstå att dom aldrig existerat, eller att det stod något helt annat i dom.
Nu tror jag ju inte tråden i sig skulle ha någon inverkan rent juridiskt, men den är ju bra för att du ska kunna färska upp minnet och komma ihåg alla eländiga detaljer.

Men som redan sagts, lantmäteriet bryr sig inte ett dugg i eran konflikt. Det är inte deras uppdrag. Det dom kan göra är att se till att du får ett bra och rättvist anslutningsvillkor.
 
L Lucif3r skrev:
Vilket tur att vi lever i den tid vi gör, där allt finns dokumenterat. Både era mailkonversationer(för, jag förmodar väl att du har dom kvar?), bilder och t om den här tråden.
Jag har en känsla av att fru ordförande är en sån person som skulle radera "bevis"(mail, t ex) och sen påstå att dom aldrig existerat, eller att det stod något helt annat i dom.
Nu tror jag ju inte tråden i sig skulle ha någon inverkan rent juridiskt, men den är ju bra för att du ska kunna färska upp minnet och komma ihåg alla eländiga detaljer.

Men som redan sagts, lantmäteriet bryr sig inte ett dugg i eran konflikt. Det är inte deras uppdrag. Det dom kan göra är att se till att du får ett bra och rättvist anslutningsvillkor.

Självklart har jag sparat allt, från absolut första till sista :thinking:
 
  • Gilla
Simon Traktor och 4 till
  • Laddar…
Någon som vet hur stor andel av förrättningskostnaden Freddan måste betala? Misstänker att det inte är noll, så det gäller att inte dra ut på det i onödan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M -MH- skrev:
Någon som vet hur stor andel av förrättningskostnaden Freddan måste betala? Misstänker att det inte är noll, så det gäller att inte dra ut på det i onödan.
Om en enkel överenskommelse enligt 43 § AL kan slutas så är det 3600 kr. Kanske tillkommer några tusenlappar för att vägföreningen slösat bort lantmätares tid.
 
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Meddela Lantmätaren och föreningen samtidigt att du önskar göra en överenskommelse om att ansluta din fastighet enligt 43 § anläggningslagen och allt som du väntar på är att vägföreningen ska inkomma med en värdering av gemensamhetsanläggningen och föreningens tillgångar och skulder så att ett skäligt belopp för din anslutning kan fastställas. Så fort föreningen levererar detta är du beredd att skriva på ansökningshandlingarna för denna överenskommelse.

Sen kan ju fru ordförande försöka förklara varför hon inte vill komma vidare i ärendet.
Och betänk noga hur bra just detta förslag är.
Dvs, bara meddela att du önskar en anslutning till detta skäliga belopp.
Det finns absolut ingen mening med att lägga en enda bokstav till om den övriga konflikten, eller att du velat få en anslutning länge ... osv.
Utan du meddelar att du vill ansluta dig på normala rimliga villkor, liksom andra nyanslutna fastigheter.
Den som läser detta är ju ingen dumskalle, de ser ju att du helt enkelt vill ansluta dig, och göra rätt för dig, och att du inte är krånglig eller så. Sånt behöver inte påpekas på något annat sätt.
Var den vuxne i rummet helt enkelt. :)
 
  • Gilla
Heidina och 14 till
  • Laddar…
Nu har jag mailar ordförande samt LM

"Hej,

Vi önskar göra en överenskommelse om att ansluta vår fastighet (Fastighetsbeteckning) till (GAn namn) i enlighet med 43 § Anläggningslagen efter att vi erhållit värdering av GAn samt föreningens tillgångar ock skulder som efterfrågats tidigare. När dessa handlingar kommit till oss tillsammans med uträkning av inträdesavgift är vi beredda att skriva under ansökningshandlingar för denna överenskommelse.

Mvh herr och fru"
 
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.