394 309 läst · 1 315 svar
394k läst
1,3k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
Svärmor och frugan kämpar på. Detta har gett 1,5 släpkärra med ogräs. Tyvärr är det bara 1/10
Kvinnorna krigar på. Heldag har gett ett släp till med ogräs och några kvm mer rensat.
Snart ser huset bebott ut
Snart ser huset bebott ut
Svärmor är en krigare
En fråga till trädgårdsexperterna:
Hur ska man göra i dammen?
Det är för mycket växter just nu och vi vet inte hur mycket eller vad vi ska ta bort.
Ett alternativ är att spara all ”vass” och ta bort den lilla ön.
Annars kan man ta bort vassen framför ön/bollen och spara vassen bakom.
Hur ska man göra i dammen?
Det är för mycket växter just nu och vi vet inte hur mycket eller vad vi ska ta bort.
Ett alternativ är att spara all ”vass” och ta bort den lilla ön.
Annars kan man ta bort vassen framför ön/bollen och spara vassen bakom.
Svårt att se dammen.. och få känslan över tanken med planteringarna.. det blir ju snabbt vildvuxet om saker får växa fritt.. som ogräs! (Därifrån uttrycket ”växer som ogräs” kommer?)
Ön finns ju där av ett estetiskt skäl.. så om ni inte har nån tanke på vad ni vill göra annars.. så skulle jag iaf behålla den (minst nått år o se hur dammen tar sig).. men klippa ner och ta bort allt överdrivet grönskande..
går att plocka bort mycket troligen..
Stoppa det ni tar bort i hinkar med vatten.. så ser ni om det blir för tomt nånstans eller om ni ångrar er.. då är det bara plantera tillbaka
Är ingen dammexpert.. än har precis börjat intressera mig för området.. men hur har den där dammen det med fiskar? Djup? Pumpar? Luft? Rening?
Ön finns ju där av ett estetiskt skäl.. så om ni inte har nån tanke på vad ni vill göra annars.. så skulle jag iaf behålla den (minst nått år o se hur dammen tar sig).. men klippa ner och ta bort allt överdrivet grönskande..
går att plocka bort mycket troligen..
Stoppa det ni tar bort i hinkar med vatten.. så ser ni om det blir för tomt nånstans eller om ni ångrar er.. då är det bara plantera tillbaka
Är ingen dammexpert.. än har precis börjat intressera mig för området.. men hur har den där dammen det med fiskar? Djup? Pumpar? Luft? Rening?
Det har funnits fiskar förr, men de lär vara stendöda. Rening vet jag inte och hur vattnet pumpas runt vet vi inte än då det är avstängt. Det finns ett eller två vattenfall så någon form av pumpning har ju funnits. Får ta tag i dammen när vi har riktigt tillträde
rensa ur sådant som växt över kanter, tagit över (blivit för stort).. osv - ni ser nog (när ni kommer ner..) var saker har smitit över planteringskanter osv .Ramnemark skrev:
Och är ni som sagt lite tveksamma.. ploppa ner det upprivna i hinkar me vatten.. så går det o sätta tillbaks (även på nytt ställe!)
Vilket jobb de har gjort! Vad är er tanke nu när snart allt är rensat. Skall det vara "ren" jord öppet eller skall ni täcka allt med duk+ grus eller bark?Ramnemark skrev:
Ni lär ju få rensa ogräs så in i helvete annars. Passa på med lite snygg belysning på växterna innan ni gör det kanske?